Waar leiderschap en management uiteindelijk op neerkomt

Leiderschap is, als je het terugbrengt tot de essentie, niet veel meer en niet minder dan: met (een) prettig samenwerkend team(s) doelen bereiken en een goed resultaat boeken. Geen dikke handboeken, geen managementtaal, gewoon samen iets bereiken waar je trots op kunt zijn.

Een manager die erin slaagt om met een fijn samenwerkend team tastbare resultaten te behalen, bewijst zijn meerwaarde. Dat betekent dat hij goed moet zijn in teamcohesie scheppen, en wel zo dat het een team wordt dat zich aan organisatiedoelen laat koppelen. En eerlijk gezegd: om dat goed te doen moet je het nodige begrijpen van mensen en processen. En, laten we het niet vergeten, van jezelf, want hoe je ligt bepaalt in grote mate je effect.

 

In het midden- en lagere management, ligt de echte toets van leiderschap. Want wie dagelijks met mensen werkt, weet dat samenwerking geen vanzelfsprekendheid is: het vraagt vertrouwen, aandacht en richting.

In de top van organisaties speelt iets anders. Daar gaat het om waardecreatie, toekomstvisies, kennis van regelgeving op het gebied van jouw producten, kostenbeheersing en het politiek-strategische spel. Besluiten worden daar vaak genomen via netwerken en relaties, die als middelen dienen om invloed uit te oefenen. Dat is óók leiderschap, maar van een andere orde: het managen van belangen en krachtenvelden op hoog niveau. Relaties zijn daar vaak onderdeel van besluiten. 

Dat werk in de top wordt vaak door andere lagen van de organisatie matig begrepen. Terwijl het echt uitlegbaar is. Maar daar is weer communicatie voor nodig. En helaas, die wordt maar al te vaak vergeten. Communicatoren worden te vaak ingezet voor een flyertje of een filmpje. Ze zouden echter een grotere rol kunnen spelen, bij de bewaking van communicatie tussen de lagen.

Zonder doelen, mensen en informatie geen resultaat. Een leider die alleen stuurt op cijfers, bouwt op drijfzand. Een leider die alleen stuurt op sfeer, mist richting. De kunst is de balans, resultaat én relatie. 

Misschien is dat wel de lakmoesproef van leiderschap: of je nu een team aanstuurt of een organisatie verkoopt — kun je mensen verbinden aan een gemeenschappelijk resultaat?

bertoverbeek.com

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--