Meest gevraagd in Competentiemanagement
Competentiemanagement is het opbouwen en exploiteren van competenties van medewerkers in lijn met de strategie en doelstellingen van de organisatie.
Competentiemanagement moet dan ook gezien worden als een middel om een organisatie en zijn medewerkers in samenhang te laten ontwikkelen. Deze ontwikkeling kan alleen plaatsvinden als de organisatie een brug weet te bouwen van strategische doelen naar medewerkerdoelstellingen. De missie en visie van een organisatie valt of staat met goed leiderschap. Zij die leiding geven en HR verantwoordelijk zijn hebben enerzijds te maken met prestatiemanagement en anderzijds met competentiemanagement.
Competentiemanagement vereist aandacht op alle niveaus:
- Op strategisch niveau gaat het om de vraag welke kerncompetenties een organisatie de komende jaren nodig heeft. Zo valt te denken aan meer klantgerichtheid en ondernemerschap bij organisaties,
- Op tactisch niveau gaat het in de eerste plaats om de planning en allocatie van capaciteit en competenties,
- Op operationeel niveau vormen competenties de basis van zowel het selectieproces als van het proces voor het ontwikkelen van het personeel (via beoordeling/functioneringsgesprekken en persoonlijke ontwikkelplannen).
De competentie meet hoe je vaardigheden toepast in je werk.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.
Je kan je persoonlijk doelstellingen koppelen aan de doelstellingen van de organisatie. Alle persoonlijk acties zullen dan een bijdrage leveren aan de gekozen strategie van de organisatie.
In grote lijnen valt te denken aan de volgende stappen:
- Opstellen van visie, missie en strategische doelstellingen
- Uitvoeren van een stakeholdersanalyse om de verwachtingen van de afnemers en aandeelhouders te peilen
- Het in kaart brengen van de kritische succesfactoren
- Vertalen van strategische doelstellingen naar (persoonlijke) doelen
- Het opzetten van prestatie indicatoren om de doelen te kunnen meten
- Het bepalen van de waarden voor de te behalen doelen
- Het vertalen van de doelen in operationele activiteiten
Het is belangrijk dat het behalen van strategische doelstellingen een continu proces is van plannen, doen, meten en bijsturen.