Channels

Een training teambuilding, projectmatig werken of communiceren. Leerzaam! Maar is dit wel de juiste manier om performanceverbetering te realiseren. Daar komt meer bij kijken, veel meer! Ca. 80% van de performanceproblemen worden niet veroorzaakt door een tekort aan competenties.

Managers worden steeds strenger beoordeeld op de prestaties van de eigen unit of afdeling. We ontwikkelen mensen opdat de performance van de organisatie verbetert. Wie heeft er de afgelopen jaren geen training teambuilding, projectmatig werken of communiceren gevolgd? Toch blijkt training niet altijd het juiste/enige antwoord is op het geconstateerde performance-probleem.
Sterker nog, uit diverse onderzoeken blijkt dat meer kennis en vaardigheden een beperkte invloed hebben op de performance van een organisatie.  Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Deming, Harless en Elliot dat ca. 80% van de performanceproblemen niet veroorzaakt worden door een tekort aan competenties. De organisatiecultuur, de vrijheid om zelfstandig te kunnen handelen, de samenwerking, de wijze waarop er in teams gewerkt wordt, het beoordelings-systeem; het zijn allemaal factoren die zeer belangrijk zijn om de concurrentiekracht te verhogen.

Na enkele decennia van massaal opleiden en trainen daagt nu het bewustzijn dat tijd en middelen beter ingezet kunnen worden door de investeringen niet te richten op competentieverbetering en Persoonlijke Ontwikkel Plannen, maar op ‘agile’ leren en veranderen. Niet het komen tot een mooie blauwdruk van een ‘passende leerinterventie’ (oplossing) maar het analyseren en verbeteren van de performance-issues is centraal komen te staan. Uit een goede, diepgaande analyse dienen de creatieve oplossingen zich meestal vanzelf aan.

Lees ook:

Organisaties negeren en frustreren het leren

Zelfsturing, systeemdenken, informeel leren, werkplek-leren, co-creatie, coaching en systeemdenken passen binnen de nieuwe benadering van ‘agile’ leren en veranderen.
Schermafbeelding 2015-09-14 om 11.07.09
S = Similar; d.w.z. een effect in dezelfde richting
O =Opposite; d.z.w. een tegenovergesteld effect

Kenmerkend voor de nieuwe wereld van leren en veranderen is dat niet  de competenties van het individu of het team centraal staat maar de uitdaging waarvoor het team, de afdeling of organisatie staat.

Schermafbeelding 2015-09-14 om 11.07.22

Het nieuwe leren kan bijvoorbeeld gebeuren door te werken aan innovatieprojecten waarbij zowel de medewerkers als de organisatie buiten hun comfortzone treden, kennis opdoen en ontwikkelen en zo ‘de brug bouwen terwijl men er over loopt’.

De rol van HR(D) en bedrijfsopleiders verschuift daarmee; van expert in respectievelijk het inkopen en organiseren van vooraf bedachte en gestandaardiseerde leeroplossingen naar het faciliteren van leren en veranderen met het doel performanceverbetering.  

Opleiden en trainen zal zeker een onderdeel zijn van een creatieve mix van oplossingen. Een mix die voortkomt uit onderzoek, analyse en brainstorm door de werknemers zelf.

Breejen, J.D. den, De High Performance Organisatie. Een integrale aanpak van leren en veranderen (Kluwer Business, 2009, 2014).
Ehlen, Corry G.J.M., C0-creation of Innovation with and in Social Capital. Studies on collaboration between education, industry and government (dissertatie Open Universiteit, 2015)
Piskourich, G., HPI Essentials, Alexandria, VA, ASTD Press.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] De Nieuwe Wereld van leren en veranderen Van competentiemanagement naar performanceverbetering […]

x
x