05
PE

Professionalisering

De kern van succesvolle professionalisering. Tips om professionalisering te ontwikkelen. De Personal Branding vd professional

Wat is de kern van succesvolle professionalisering? Hoe leren professionals eigenlijk en welke manier van leiding geven past daarbij? Voorbeelden, inzichten en tips om professionalisering en vakmanschap te ontwikkelen. Ervaringen en suggesties.

Wat kenmerkt een professional, oftewel een vakman of ambachtsman? Iemand die drijft op zijn of haar vakinhoudelijke kennis? Het gebrek aan hoogopgeleiden zal de komende jaren alleen maar nijpender worden. Dat zal de arbeidsverhoudingen flink door elkaar schudden. Er ontstaat een langdurige strijd om jonge, talentvolle werknemers.

Vakinhoud

De vakinhoudelijke groei van een kennisprofessional is een proces dat zich volgens de gangbare professionele normen voltrekt langs op drie verschillende wegen: kennis, effectiviteit en essentie en personal branding. Het scholings- en aannamebeleid van werkgevers, de honorering, de hoeveelheid werk die naar het buitenland gaat, de omgang met het zittende personeel, flexibilisering en manieren van aansturing: dat alles zal veranderen vanwege de aanstaande strijd om de jonge, talentvolle werknemer.

Drie randvoorwaarden om het niveau van expert te bereiken. Alle mensen die de absolute top bereiken hebben deze drie stappen doorlopen.

  1. Je moet toegewijd genoeg zijn om te willen oefenen. Niet alleen om te oefenen, maar om doelgericht en systematisch te oefenen. Ericsson noemt dit ‘deliberate practice’.
  2. Je moet voldoende tijd nemen om te oefenen en over de juiste trainingsmaterialen en faciliteiten beschikken.
  3. Je moet kunnen beschikken over de juiste coaching, begeleiding en ondersteuning.

Personal Branding

De toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (toenemende globalisering en automatisering van professionele banen) geven aanleiding  tot steeds  meer competitie onder professionals. Daarom is het zaak de spelregels van de competitieve markt als geen ander te begrijpen. De beste professional, krijgt niet altijd de juiste klus. Zoals gelijk hebben en gelijk krijgen, ook niet het zelfde is.

Professionals onderschatten van  het belang van persoonlijke kwaliteiten en het ongefundeerde vertrouwen op een rationeel selectiemechanisme, waarbij de juiste persoon automatisch op de juiste plek belandt. De purist stelt zijn eigenheid centraal en wil daar geen al te grote concessies aan doen. In wezen is dat een prima vertrekpunt voor personal branding! Er zit echter ook een commerciële kant aan personal branding, waarbij het neerkomt op het strategisch presenteren en verkopen van je professionele kwaliteiten. Wanneer de purist dat accepteert kan hij de stap zetten naar het ontwikkelen van  zijn  professionele ‘verpakking’ en zich ontpoppen tot een personal brand met onderscheid, betrokkenheid en passie.

Het verschil tussen succesvolle en zeer succesvolle mensen zit voor een groot deel in het feit dat zeer succesvolle mensen niet stoppen met zichzelf te verbeteren nadat ze goed zijn geworden. Ze blijven constant doelgericht en doelbewust werken aan hun eigen ontwikkeling.

Selectie van de Redactie

ongehoorzaam
Cover stories
Ethiek, integriteit, moreel kompas

Een pleidooi voor professionele ongehoorzaamheid

Buiten de lijntjes kleuren
Lenette Schuijt
28504
25
personalbrand
Cover stories
Personal Branding

Personal branding van de kennisprofessional

Bent u een player of een purist?
Cees Harmsen
7587
5
share
Actueel
Personal Branding

Hoe overleef je als professional

Wees niet bang om fouten te maken
Redactie ManagementSite
2663
0
decentralisatie
Cover stories
Professionalisering

Uw groei als professional

De ware professional: Minder is meer
Erwin van de Pol
12568
27
Ondernemen in de Service Industrie - Vragenlijst: Zelfstandig of Samen ?
Cover stories
Professionalisering

Presteren met professionals

Durven sturen op toegevoegde waarde
Frank Kwakman
4114
5

Tips & Tricks

Making the Best Choice or Choosing the best Candidate : Concept Illustration
Columns
Organisatieadvies en consultancy

Triggers voor Topadviseurs

Wees geloofwaardig
Eddy Scheffer
5682
0
kassa
Columns
Personal Branding

Kiezen tussen kassa en etalage

Hoe je als expert wél toekomt aan het maken van content
Wim Aalbers
5657
0
groei
Actueel
Professionalisering

Zeven trends voor professionals

Over praktische handvatten, zingeving en verantwoordelijkheid
Redactie ManagementSite
2795
0
Positieve discriminatie van vrouwen? - Streefcijfers voor vrouwen in de raden van bestuur
Actueel
Personal Branding

10 tips voor behoud van je baan of zelfs promotie

Wees een fijne collega
Redactie ManagementSite
2322
0
Doen wat werkt in Leidinggeven
Actueel
Leidinggeven

Leidinggeven aan professionals

Hou de emoties onder controle en manage uw relaties
Redactie ManagementSite
17657
0

Auteurs die meeschrijven aan Professionalisering

Zie alle
Marc Oskam

Het boek “Venijn in de start” is mijn verhaal over leiding geven aan teams. In 1999, nu 12 jaar geleden, verscheen mijn eerste artikel over dit onderwerp. Met een one-liner kan ik de kern van waar het bij het leiding geven wel eens om zou kunnen gaan, treffen. En dat is dit: <blockquote>“Voor het bereiken van een resultaat is focus nodig. Concentratie en je niet laten afleiden. Maar doe het dan zo dat je maximaal ontvankelijk blijft voor wat er om je heen gebeurt. En trek wat je dan ziet, de start in”.</blockquote> Na dit eerste artikel volgden vele artikelen en columns in diverse dagbladen, vakbladen en op sites, waaronder ManagementSite. Elke bijdrage die ik gemaakt heb en nog zal maken, bevat, en zal deze kern bevatten. Ik ben angstwekkend consistent doordat ik deze kern ook op mijzelf toepas: ergens in geloven zonder ontvankelijkheid te verliezen. Venijn in de start" is een brutaal boek dat veel modellen op de korrel neemt. Maar het komt ook met een alternatief. Dit alternatief heet "het Kompas". Met het Kompas kan de manager ïn zijn dagelijks werk resultaatgerichtheid en maximale ontvankelijkheid met elkaar verenigen, zonder dat het ene afbreuk doet aan het andere. Een theoretisch boek? Zeker, want een alternatief moet je wel stevig onderbouwen. Maar het boek bestaat uit de helft uit praktijksituaties die een negental managers hebben meegemaakt en waarin ik laat zien hoe in die situaties "het Kompas draait en had kunnen draaien. De tiende situatie is jouw situatie (in geval je leiding geeft aan een (management)team. Leesboek wordt dan ineens werkboek). Inmiddels presenteer ik regelmatig aan managementteams de essentie van mijn boek. Na uitleg van een kwartier, projecteren de managers/leidinggevenden “het Kompas” op situaties die zij op dit moment meemaken. “Zeer verfrissend en origineel”, “erg snel heb ik zo een nieuw inzicht meegekregen”, en “hier kan ik wat mee” zijn de reacties die ik elke keer ontvang. Dit voor managers interessante intermezzo van één uur kan plaats vinden in een regulier overleg. Zou zo’n intermezzo ook voor jouw organisatie wat zijn, neem dan gerust contact met me op. <a href="http://www.trias-o.nl/boek/">Meer informatie over het boek</a>, zoals citaten en quotes van Willem Mastenbroek, Jaap Peters en Wim van Dinten, kunt u op mijn website vinden of <a href="http://www.eburon.nl/venijn_in_de_start">bestel hier</a> het boek In mijn <a href="http://www.youtube.com/embed/P28PunHlJbE"> filmpje</a> vertel ik in twee en een halve minuut over mijn boek. Ik geef hierin wat de kern is waar het om draait. Onder de vlag van Trias-O Consulting adviseer en begeleid ik organisaties, teams en managers om het Kompas te activeren en te laten draaien in organisaties en teams.