Wat kenmerkt een professional, oftewel een vakman of ambachtsman? Iemand die drijft op zijn of haar vakinhoudelijke kennis? Het gebrek aan hoogopgeleiden zal de komende jaren alleen maar nijpender worden. Dat zal de arbeidsverhoudingen flink door elkaar schudden. Er ontstaat een langdurige strijd om jonge, talentvolle werknemers.
Vakinhoud
De vakinhoudelijke groei van een kennisprofessional is een proces dat zich volgens de gangbare professionele normen voltrekt langs op drie verschillende wegen: kennis, effectiviteit en essentie en personal branding. Het scholings- en aannamebeleid van werkgevers, de honorering, de hoeveelheid werk die naar het buitenland gaat, de omgang met het zittende personeel, flexibilisering en manieren van aansturing: dat alles zal veranderen vanwege de aanstaande strijd om de jonge, talentvolle werknemer.
Drie randvoorwaarden om het niveau van expert te bereiken. Alle mensen die de absolute top bereiken hebben deze drie stappen doorlopen.
- Je moet toegewijd genoeg zijn om te willen oefenen. Niet alleen om te oefenen, maar om doelgericht en systematisch te oefenen. Ericsson noemt dit ‘deliberate practice’.
- Je moet voldoende tijd nemen om te oefenen en over de juiste trainingsmaterialen en faciliteiten beschikken.
- Je moet kunnen beschikken over de juiste coaching, begeleiding en ondersteuning.
Personal Branding
De toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (toenemende globalisering en automatisering van professionele banen) geven aanleiding tot steeds meer competitie onder professionals. Daarom is het zaak de spelregels van de competitieve markt als geen ander te begrijpen. De beste professional, krijgt niet altijd de juiste klus. Zoals gelijk hebben en gelijk krijgen, ook niet het zelfde is.
Professionals onderschatten van het belang van persoonlijke kwaliteiten en het ongefundeerde vertrouwen op een rationeel selectiemechanisme, waarbij de juiste persoon automatisch op de juiste plek belandt. De purist stelt zijn eigenheid centraal en wil daar geen al te grote concessies aan doen. In wezen is dat een prima vertrekpunt voor personal branding! Er zit echter ook een commerciële kant aan personal branding, waarbij het neerkomt op het strategisch presenteren en verkopen van je professionele kwaliteiten. Wanneer de purist dat accepteert kan hij de stap zetten naar het ontwikkelen van zijn professionele ‘verpakking’ en zich ontpoppen tot een personal brand met onderscheid, betrokkenheid en passie.
Het verschil tussen succesvolle en zeer succesvolle mensen zit voor een groot deel in het feit dat zeer succesvolle mensen niet stoppen met zichzelf te verbeteren nadat ze goed zijn geworden. Ze blijven constant doelgericht en doelbewust werken aan hun eigen ontwikkeling.