Kiezen tussen kassa en etalage

Columns

Iedere professional herkent het; de spanning tussen produceren en publiceren. Het maakt niet uit of je zelfstandig bent of in loondienst; je staat elke week weer voor dezelfde keuze. Besteed je je tijd aan het produceren van uren of investeer je je uren in productie van content? De etalage van een kenniswerker bestaat uit zijn publicaties. Maar vaak schiet het vullen van die etalage erbij in, omdat declareren nu eenmaal voor gaat.

Ik hoor allerhande excuses als het gaat over het schrijven van artikelen en blogs. Van “niets te melden” tot “kan niet schrijven” en “niemand leest het”, maar het vaakst hoor ik toch “gewoon geen tijd voor.” Als we dan doorpraten blijkt dat het vooral een planningsvraagstuk is. Ik ken maar weinig mensen die “schrijftijd” in hun agenda hebben staan. En dan komt het er vanzelfsprekend niet van. En als er dan wél tijd is om een artikel te produceren, dan ontbreekt het aan inspiratie. Ook een planningsvraagstuk, want inspiratie heeft veel met timing te maken. Gelukkig ontbreekt het nooit aan taken. En brandjes om te blussen.

Hoe doen de professionals het dan, die wél aan het maken van content toekomen? Wat doen ze, om naast offertes en facturen ook artikelen, blogs (en video’s) te produceren? Gelukkig ken ik een aantal van die etalage-vullers en herken ik een aantal zaken in hun overtuigingen en in hun gedrag. Daar kan ik een rijtje van maken en zo maak-ik-weer-content-waar-je-bij-staat. Content waar lezers wat aan hebben.

Kennisvoorsprong
Om te beginnen zijn echte experts zich altijd bewust van hun kennisvoorsprong. Ze weten dat ze andere mensen kunnen helpen, door moeilijke dingen makkelijker te maken. Ze schrijven dus niet om als expert gezien te worden maar als helper. Dat schrijft veel relaxter.

Royaliteit
De experts die ik ken en die graag schrijven doen dat ook, omdat ze geloven dat geven loont. Ze zijn niet bang om hun kennis te delen, omdat ze weten dat het hun imago van deskundigheid vergroot. En dat mensen graag terugkomen bij mensen die royaal zijn.

Verplaatsing
Wat je vakgebied ook is, je bent als professional altijd bezig vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Dat betekent, dat je als expert jezelf goed moet kunnen verplaatsen in de persoon van de probleemeigenaar. Als je dat verplaatsen jezelf eigen maakt, dan voel je extra goed waarmee je anderen écht kunt helpen. En dat geeft dan weer stof te over voor blogs en artikelen.

Discipline
Eén ding dat veelschrijvende vakmensen met elkaar verbindt is hun discipline. Vrijwel zonder uitzondering kunnen ze je vertellen wat hun schrijfrituelen zijn. Inspiratie heeft gek genoeg veel te maken met aardse dingen als tijd, plaats, klimaat en gereedschap. Zelf betrap ik me erop dat ik niet aan schrijven toe kom, als ik slordig ben met mijn “gewoonten”. Het gaat daarbij niet om “veel”, maar om “vast”. Elk kwartaal een artikel is net zo’n goed ritme als elke week 2 blogs.

Vertrouwen
Het laatste dat ik in dit stuk wil belichten, is het vertrouwen op inspiratie. Regelmatige schrijvers zullen zeggen, dat er op het geplande moment altijd íets komt; een idee, een onderwerp of een aanloop naar een stukje. Dat vertrouwen moet groeien in de tijd en heeft veel te maken met de werking van het onderbewuste. Je kunt leren om te ervaren dat een eenmaal ingeleefd vraagstuk “op de achtergrond” gewoon doordraait in je bewustzijn. Dat onderbewuste kun je een opdracht geven en het vervolgens zijn werk laten doen, tot het als vanzelf op de proppen komt met output. Ping, you’ve got an idea.

Het mooie van dit alles is natuurlijk, dat je wel voorrang kunt geven aan de kassa, maar dat uiteindelijk je kassa draait op je etalage. Dat is een overtuiging op zichzelf om te onderhouden en dat is het eerste wat je moet testen bij jezelf. Wat voor een expert wil je zijn? Een die hard werkt of een die slim werkt?

Wim Aalbers is veranderaar
bij BewegingindeZaak.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Personal Branding