Hoe ontwikkel je een professionele identiteit?

Actueel

Personal branding begint met de intentie om een duidelijke meerwaarde te creëren voor je omgeving, omdat je gelooft dat je met je dienst of product echt iets voor een ander kunt betekenen. Daarna volgt de inspanning om jezelf als professional onderscheidend te profileren. Durf jezelf te laten zien.

Een derde aspect van personal branding betreft de impact van je handelingen. Je wilt er iets mee bereiken en dat is kort gezegd gepercipieerde meerwaarde. Dit kun je nagaan door te informeren welke associaties je oproept bij je beoogde doelgroep en afmeten aan de vraag hoe vaak je binnen jouw vakgebied wordt gevraagd voor de dingen waarvoor je absoluut gevraagd wilt worden.

Het vierde aspect van personal branding, integriteit, beschouw ik als een morele randvoorwaarde. Integriteit is een groot woord, dat staat voor professionele waarden als eerlijkheid, oprechtheid, verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen en aanspreek zijn op het professionele gedrag.

Geen gene

Veel professionals voelen helaas een zekere gene om zich krachtig en opmerkelijk te profileren. Maar, wie met beide benen op de grond blijft staan komt niet ver. Om echt volop mee te kunnen doen en in beeld te zijn voor de interessante projecten, moet je in staat zijn om jezelf te laten zien en je toegevoegde waarde duidelijk kunnen communiceren.

Je zult meer initiatief moeten nemen om je loopbaan en ontwikkeling zelf vorm te geven, meer bereid tonen om jezelf te laten zien en meer risico’s om je talenten optimaal te benutten. Hoe doe je dat? Met alleen maar vriendelijk en bescheiden zijn kom je er niet. Als jij niet voor jezelf opkomt, doet niemand anders het. En dan kun je fluiten naar die promotie of die interessante vacature.

Tips voor zelfprofilering:

  1. Ken de sluiproutes
    Wie naar de top wil, moet over eigenschappen beschikken die men graag ziet: extraversie, sociale ­handigheid en gepoetste tanden. Het spel is hard en niet fair; dat voelt misschien onrechtvaardig, maar er is niets aan te doen, dus kun je maar beter meespelen. Zorg alleen dat jouw tikjes en plaagstootjes buiten het zicht van de camera’s blijven.
  2. Ontspanning werkt
    De truc van goede zelfpromotie is niet inspanning, maar ontspanning. Als je bij iemand iets bereiken wilt, is de beste raad: zorg dat hij of zij zich ontspant. Ontspannen zijn is dé voorwaarde voor volgzaamheid, en om te kunnen denken.
  3. Promoten
    Wie alleen over zichzelf praat, irriteert. Praat over de ander, dan word je beter onthouden!
  4. Ellebogenwerk
    Niet doen, ook niet als het werkt. Het is het beste om je promotie aan anderen over te laten. Zorg er voor dat je men je dingen gunt omdat je het hebt verdiend.
  5. Kenniseconomie
    In de kenniseconomie doen professionals steeds minder routinematig werk, hebben ze meer ruimte om hun eigen werk vorm te geven. De belangrijkste asset van de kenniswerker zit in zijn hoofd. Hij creëert iets waar niets was. Laat het werk voor je spreken!

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Zipconemy

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Personal Branding