Personal Branding als Professional

Columns

Als professional wil je graag bekend staan als dé expert in de markt. Misschien wil je zelfs  beroemd worden! Je wilt uiteraard dat mensen positieve verhalen over jou horen, zelfs voordat zij jou ontmoet hebben.
Hoe zorg je dat je bekend staat als de expert op jouw vakgebied in de markt? Dat opdrachtgevers jou meteen bellen als zij een specifiek probleem hebben.

Beroemd worden als professional

Waar moeten klanten aan denken als zij jouw naam horen? Welke associaties of welk gevoel krijgen zij?
Dit is niets meer en niets minder dan personal branding. Branding heeft meer te maken met jouw reputatie in de markt, dan alleen met marketing van een imago.

Vijf tips om beroemd te worden als professional

1. Kies jouw podium waar jij op wilt schitteren. Welke unieke talenten heb je? Hoe kun je deze combineren met je passie en ten slotte: hoe combineer je jouw talenten en passie om een unieke, onderscheidende meerwaarde te creëren in de markt?
2. Bouw een ijzersterke reputatie in de markt. Focus erop om altijd, in elk project, met elke klant zijn of haar verwachtingen te overtreffen. Goed werk afleveren is tegenwoordig niet goed genoeg. Er zijn immers duizenden professionals die net als jij goed werk afleveren. Exceed expectations always!
Onthoud: je bent net zo goed als je laatste project.
3. Be great and show it! Vergroot je zichtbaarheid als de expert in de markt! Zorg dat mensen je kunnen vinden. Als je niet op de tweede pagina verschijnt met jouw combinatie van specifieke zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden, dan kun je het vergeten. Jij kijkt toch ook weinig op de derde pagina van Google als jij snel iets moet vinden op internet?
4. Gebruik Social Media Marketing op een ZAKELIJKE manier om gevonden te worden. Als je een hondenuitlaatdienst hebt of een ‘professionele boodschappenhaler’ bent, dan kun je gerust vertellen dat je in de AH loopt of dat je hond aan het uitlaten bent, anders NIET! Door Social Media Marketing profileer je jezelf niet alleen als de expert in de markt, maar door de hoge frequentie van je artikelen en de juiste keuze van zoekwoorden word je steeds beter gevonden door Google.
5. Zorg voor het vergroten van je netwerk van zakelijke contacten. Door het geven van presentaties, miniworkshops of door effectief zakelijk te netwerken.

Zie ook Personal Branding in de kennisbank van ManagementSite en de related items bij deze column.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan Paul Lottering
Ik vind dit een bruikbaar en handzaam artikel. Als aanvulling kan ik u meegeven dat het zeer krachtig is om door mensen te worden aanbevolen. De zo genoemde ambassadeurs. Dit is sterk omdat anderen een uitgesproken positieve mening over u hebben en men dit eerder accepteert dan dat u dit over uzelf afgeeft.

Doe uw voordeel hiermee.

Jan Paul Lottering
Eigenaar van MindWorkshops.nl | De Site voor Zakelijke Workshops

Meer over Personal Branding