Hoe ontwikkelt u een personal brand

Iedereen heeft een personal brand, maar de meesten zijn zich hier niet van bewust. U moet uw brand en de boodschap die het brengt effectief managen en beïnvloeden hoe anderen u ervaren. Dit helpt u actief te groeien en uzelf te onderscheiden als een uitmuntend professional. Een effectieve personal brand is erg belangrijk geworden in het online, virtuele en individuele tijdperk van vandaag - de sleutel tot persoonlijk succes. Het doelbewust ontwikkelen van een personal brand is een strategie die toegepast wordt door de meest succesvolle mensen ter wereld.

Acht tips hoe u dat moet doen:

  1. Zorg voor een goede focus.
    U moet zo specifiek mogelijk proberen uzelf te definiëren: wie bent u en wat doet u? Dat klinkt misschien tegennatuurlijk. Immers: hoe breder u uzelf positioneert, hoe meer opties u heeft – althans, zo lijkt het. Maar als u de indruk geeft dat u van alle markten thuis bent, schept u alleen maar verwarring. Mensen zullen zich afvragen hoe goed u bent in dat ene onderwerp als u claimt dat u overal wat vanaf weet.
  2. Onderscheid u van anderen.
    U moet zichzelf de vraag stellen: "Wat is er anders, relevant en speciaal aan mij?"
  3. Als anderen de ene kant opgaan, gaat u de andere kant op.
    Ontwikkel uw eigen plan voor succes.
  4. Inspireer met verhalen.
    Verhalen bewijzen al eeuwenlang hun kracht bij het vertalen van complexe zaken tot begrijpelijke zaken. Op die manier zullen mensen uw verhalen lange tijd herinneren.
  5. Maak een visueel statement.
    Of u het nu leuk vindt of niet: het gaat niet alleen om de inhoud. Ook het uiterlijk is belangrijk.
  6. Sluit krachtige allianties.
    De mensen, de projecten en de organisaties waarmee u verbonden bent, definiëren mede wie u bent.
  7. Definieer uw belangrijkste markten.
    Brand managers denken in termen van markten. Als u voor een bedrijf werkt, is uw directe baas uw belangrijkste markt, gevolgd door de andere leidinggevenden. Vervolgens komen uw collega's, uw klanten, uw netwerk en uw ondergeschikten. Al deze markten spelen een belangrijke rol bij uw succes: wat zij van u denken, kan de vraag of u slaagt in hoge mate beïnvloeden.
  8. Blijk werken aan uw merk.
    Net zoals brand managers elk jaar kijken hoe hun merk het doet in vergelijking met de concurrentie, moet ook u regelmatig kijken of uw merk nog wel up-to-date is. Wat werkte het afgelopen jaar wel en wat niet? De wereld verandert en u moet inspelen op die veranderingen en nieuwe mogelijkheden. Niets doen is de doodskus voor elk merk.

Scott Willoughby
Scott Willoughby legt het verschil uit tussen (corporate) branding en personal branding binnen een organisatie. Hij noemt de voor- en nadelen van het bouwen van een personal brand de CEO van een organisatie.
Voordelen:
1. Je kunt je makkelijk identificeren met een personal brand
2. Straalt meer vertrouwen uit
3. Kleeft aan een persoon en is mee te nemen (is ook een nadeel)
4. Transitief. Met dit laatste bedoelt Willoughby dat je als individu veel beter merken en producten kunt ‘endorsen’ dan als organisatie. Hierover zegt hij: ‘Jane kan zeggen dat ze rucola een fantastische groente vindt, maar als IBM dat zegt staat iedereen raar te kijken.’

Nadelen:
1. De persoon kan je organisatie verlaten (Willoughbly haalt ook het bekende voorbeeld Robert Scoble aan, die z’n personal brand meenam toen hij Microsoft verliet)
2. Een personal brand is moeilijk te meten en op waarde te schatten
3. Kwetsbaar voor negatieve associaties

Voordat je als organisatie aan de slag gaat met personal branding is het belangrijk je af te vragen:
1. Wat zijn je doelen van het bouwen van een personal brand? Als ‘attention’ je doel is, dan heb je een goed uitgangspunt.
2. Kun je voldoende investeren in tijd en middelen?
3. Heb je een duidelijke strategie? Welke middelen ga je inzetten? (social media, blogs, conferenties, lezingen, etc.)
4. Heb je een vriendelijke, extroverte, sociale, aimabele persoon die je kunt branden

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: from: Scott Willoughby on Vimeo & CIO)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Investors in People