Management begint bij mensenkennis

Columns

Wie de ambitie heeft om te blijven groeien als manager, weet dat het aantal plekken in de top beperkt is. Een goede, ervaren manager moet meer in huis hebben dan inhoudelijke bedrijfskennis. Niet elke managementfunctie is voor iedereen direct weggelegd. Jouw prestaties tellen mee, maar zijn lang niet altijd doorslaggevend. Zelfreflectie is een belangrijke factor voor je managementcarrière, of het nu gaat over stappen omhoog of een stap in een andere richting.

Geen sprint, maar een marathon

Jouw ontwikkeling als manager is geen sprint, maar een langdurige marathon. Om het managementvak volledig onder de knie te krijgen heb je tijd, toewijding en een voortdurende investering in je ontwikkeling en vaardigheden nodig. Jouw kennis, vaardigheden en soft-skills zijn waarschijnlijk datgene waardoor je bent opgevallen en bent doorgegroeid naar een managementfunctie. Maar waar liggen je zwaktes? Welke skills en competenties kan je nog aanscherpen? 

Management is een complex en gevarieerd vakgebied met veel verschillende verantwoordelijkheden. Waar je ook naartoe wilt groeien, er valt er altijd meer te leren. Denk hierbij aan stakeholdermanagement, strategisch management en leidinggeven aan verandering maar ook aan coachingsvaardigheden, overtuigingskracht en effectief beïnvloeden. De perfecte manager bestaat niet, en wie meer uit zijn of haar carrière wil halen, doet er goed aan om te beginnen bij het eigen kennen en kunnen.

Sta open voor feedback

Ontwikkelingsgesprekken zijn een mooi moment om dit voor jezelf in kaart te brengen en je groeiwensen duidelijk te maken. Tijdens zo’n gesprek moet je openstaan voor feedback. Ga op zoek naar het perspectief van een ander op jouw werkprestaties en potentie als manager, zelfs als het moeilijk te horen is. Feedback geeft waardevolle inzichten in hoe je overkomt en waar je nog in kunt verbeteren. Worden ontwikkelgesprekken niet proactief georganiseerd door het huidige management? Schuw dan niet om hier initiatief in te nemen.

Groeien als manager kan in verschillende richtingen. Je kunt kiezen voor een meer strategische rol, of de ambitie hebben om door te groeien naar hoger management. Maar allereerst is het belangrijk om de basis op orde te hebben, zowel op het gebied van kennis en vaardigheden, als op het gebied van soft-skills. Een goede manager beschikt over communicatievaardigheden, inlevingsvermogen en de kunst van het loslaten. Het vermogen om te luisteren, feedback te geven en een goede tone-of-voice te hanteren, zijn van onschatbare waarde

Niet iedereen heeft het in zich om een coachende manier van leidinggeven te hanteren. Maar voor een groot deel kun je deze soft-skills ontwikkelen met training en coaching. Besteed hier naast het vergaren van harde kennis over bijvoorbeeld arbeidsrecht en financiën dan ook voldoende tijd aan. Als manager is die sociale vaardigheid een vereiste. Denk maar aan het spreekwoord; gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen.

Verlies jouw mensen nooit uit het oog

In de weg naar meer strategisch of hoger management heb je nog altijd die basis nodig, maar krijg je te maken met een extra pakket aan verantwoordelijkheden en competenties.

Als leidinggevende van een team ben je vaak de schakel tussen het operationele team en hoger management. Je hebt direct invloed op jouw medewerkers en bent hun stem naar de directie toe. Wanneer je groeit naar een meer strategische rol, verdwijnt die rechtstreekse lijn naar je medewerkers tot op zekere hoogte, want er zit dan vaak nog een teamleider tussen. Jouw invloed op de dagelijkse werkzaamheden is beperkter. Je krijgt te maken met de overgang van hands-on werk naar het delegeren en beïnvloeden op hoger niveau. 

Toch betekent dat niet dat je jouw empathisch vermogen en coachingsvaardigheden zomaar los kunt laten. Juist in een meer strategische positie is het belangrijk dat je jouw mensen niet uit het oog verliest.

Authentiek leiderschap

Communicatieve vaardigheden blijven essentieel, welke managementrol je ook voor ogen hebt. Je moet als hogere manager bijvoorbeeld kunnen manouvreren binnen het politieke krachtenveld van de organisatie, sterke interne PR waarborgen en beschikken over netwerkvaardigheden.

Een strategische managementrol brengt vaak een zwaardere verantwoordelijkheid met zich mee, waarbij jouw plannen sneller onder een vergrootglas liggen. Het vermogen om beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te nemen en voor de organisatie te staan zijn in dit soort rollen cruciaal. 

De moderne werkomgeving eist verder van je dat je dit alles op een authentieke manier doet. Daarom moet je als manager achter het product of de dienst van jouw organisatie staan. Wanneer beslissingen van het hoger management tegen jouw normen en waarden instrijken, is een plek aan de tekentafel binnen jouw huidige organisatie waarschijnlijk niet voor jou bestemd.

Een proces van groei, zelfreflectie en toewijding.
Het proces van groei, zelfreflectie en toewijding is geen recht pad. Door stappen te zetten, essentiële eigenschappen te ontwikkelen en de je kennis scherp te houden, blijf je effectief en waardevol voor de organisatie op elk niveau. 

Ben jij er klaar voor om met jouw groei te beginnen? Verdiep je verder in de kennis, vaardigheden en soft-skills van het managementvak met een managementopleiding bij ISBW

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Gedragsverandering