Hoe overleef je als professional

Actueel

Jonge werknemers denken altijd dat ze geen fouten mogen maken maar daar gaat het niet om. Hier volgen de factoren die wél van belang zijn.

Het aantal managers neemt af. Het algehele opleidingsniveau van werkenden is gestegen, waardoor mensen op de werkvloer meer zelf oplossen dan voorheen. Bovendien is de beslissingsbevoegdheid en klantgerichtheid van de werknemer gestegen. De macht ligt nu sterker bij de (goed) opgeleide professional.

The young professional
Miscommunicatie en zelfoverschatting zijn de grootste valkuilen voor young professionals.

Het blijkt dat young professionals vooral de mist ingaan bij het beoordelen van de eigen kwaliteiten: ze overschatten zichzelf, of denken juist te slecht over hun kennis en kunde. Anderen maakten een uitglijder omdat ze het politieke krachtenveld negeerden of verkeerd inschatten. Of ze verlieten – zo bleek dan achteraf – hun werkgever om de verkeerde redenen.

Bang om fouten te maken
Veel jonge hbo’ers en academici denken dat ze zichzelf moeten bewijzen, geen fouten mogen maken en snel successen moeten boeken. Dat uit zich vaak in een als arrogant waargenomen vorm van communicatie. Die communicatie beperkt zich tot scherp verbaal zijn, tot debatteren. Dat is heel typerend voor de studietijd. Maar in het bedrijfsleven tref je ook collega’s die hier helemaal niet van houden en denken: als jij het zo goed weet, zoek je het zelf maar uit. Bepaalde sociale vaardigheden ontbreken bij starters nog.

Laat je helpen
Maar ook als de blunder wel negatieve consequenties heeft, is fouten maken niet erg. Mits mensen ze op tijd erkennen en zich laten helpen en informeren. Jonge werknemers denken altijd dat ze geen fouten mogen maken maar bedrijven kijken daar vaak helemaal niet naar. Een bedrijf let op hoe snel iemand leert en zijn eigen missers inziet.

  • Speel het politieke spel
    In elke organisatie wordt politiek bedreven. Hoe beter je het politieke spel beheerst, hoe meer je bereikt. Speel het spel. Als je de basics beheerst, kun je winnen zonder je integriteit eraan op te offeren
  • Kijk, luister en leer
    Bestudeer de cultuur van de organisatie. Welk type mensen is succesvol en wordt gepromoveerd? Assertieve en creatieve types, voorzichtige en volgzame types? Pas je stijl en vaardigheden hierop aan.
  • Wees een cultuurkameleon
    Probeer dingen niet te veranderen maar pas je aan. Zet op een rij op welke punten het voordeel oplevert om compromissen te sluiten (kleding, werktijden, communicatiestijl enzovoort).
  • Communiceer je doelen
    Als je meer wilt verdienen, bespreek dan met je supervisor wat er moet gebeuren om promotie te krijgen. Wees open en eerlijk, en mensen zullen je vertrouwen.
  • Besef wat de kracht van persoonlijkheid is
    Je vaardigheden zijn vervangbaar, je persoonlijkheid niet. Zorg ervoor dat mensen je waarderen vanwege je attitude en je culturele fit.
  • Leg de juiste contacten
    Dat wil zeggen met de mensen die de beslissingen beïnvloeden en de middelen toewijzen. Die zitten niet noodzakelijkerwijs in de top.
  • Manage je reputatie
    Je moet worden gezien als iemand die altijd een positieve impact heeft. Beheers je stress, zwak slechte prestaties af, blijf uit de buurt van onruststokers.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Financieel Dagblad)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Personal Branding