Vernieuwen is voor veel bedrijven een ‘dingetje’. Waar beginnen, hoe aanpakken, waar investeren en waar juist niet? Allemaal vragen die elke dag weer op je pad komen. Je hebt een brede portfolio, een gedifferentieerd aanbod, en eigenlijk heeft alles aandacht nodig. Voor je het weet ben je op alle paarden aan het wedden met het gevolg dat de gewenste groei achterwege blijft.
Je staat midden in je markt, weet je hoe je ervoor staat en wat je concurrentiepositie is. Maar hoe eerlijk ben je daarin tegenover jezelf en je organisatie? Hoe aantrekkelijk is je markt, hoe groot is de potentie, en wat is je marktpositie echt? Je echte marktpositie is het startpunt om te beslissen in welke product-markt combinaties wel of niet, én hoeveel geïnvesteerd zou moeten worden. Uiteindelijk wordt vaak beperkt rekening gehouden met de reële marktpositie bij het vaststellen van de groeistrategie. Kansen worden net wat rooskleuriger ingeschat, zeker als het om de toewijzing van budgetten gaat. De gekozen strategie wordt daar dan op afgestemd terwijl een aanpak die met de reële positie rekening zou houden veel effectiever kan zijn.
Op het moment dat je je realiseert dat elke marktpositie zijn eigen merites kent en je daar je strategie op afstemt kun je echt het verschil maken.
De rol die innovatie speelt varieert en is sterk afhankelijk van je marktpositie:
- Ben je al dominant aanwezig in een markt met veel potentie heb je een perfecte startpositie om verder te investeren in echte groei. De rol van innovatie is om de categorie waar je je in bevindt verder te vergroten en zo je concurrentie voor te blijven. Denk hierbij aan het toevoegen van variatie en een gebruiksmoment verbreden of beter benutten.
- Ben je sterk aanwezig en merk je dat de markt steeds minder potentie biedt voor groei? Zet je investeringen dan in om je positie te behouden. De rol van innovatie is erop gericht om up-to-date te blijven met je aanbod en het vertrouwen dat mensen in jouw aanbod hebben verder te bestendigen.
- Als je nog klein bent met een aanbod waarvoor je veel vraag verwacht investeer je in ontwikkeling. Je investeert in bekendheid en stimuleert een eerste aankoop. De rol van innovatie is de relevatie van je aanbod steeds weer te blijven vergroten ten opzichte van je concurrenten.
- Als je nog klein bent in een sterk concurrentieveld is het goed om je even achter de oren te krabben. Gaat de markt aantrekken, innoveer dan om je relevantie te vergroten. Gaat dat niet gebeuren kijk dan hoe je de levensduur van je aanbod zo lang mogelijk kunt verlengen. De rol van innovatie is dan om te kijken hoe je de winst kunt maximaliseren en kosten kunt verlagen.
Bottom line is: door bewust te zijn wie je bent en waar je staat in het umfeld kun je bewuster een innovatiestrategie kiezen die daarbij past. En welke strategie je ook kiest. Het blijft altijd een afweging van kosten en baten. Ook al lijkt investeren in groter, groter grootst altijd leuker, fijner en sexy’er. Soms kan het in gewoon slimmer zijn om aanwezige innovatiekracht in te zetten in winstmaximalisatie en kostenverlaging en zo je gewenste groei te realiseren.
Bron: ‘Impact door Innovatie’
Dit eerste boek van Annelies Huisingh brengt innovatie dichtbij. Het laat zien dat de weg van vernieuwing makkelijker is dan je soms denkt door de fun van vernieuwing te omarmen en het onderdeel te maken van je dagelijkse routine. Succesvol vernieuwen, innovatief werken en innovatie(f) organiseren: een totaalproces wordt aangereikt om werk te maken van innovatie. Het geeft de handvatten om de bedrijfsstrategie met de innovatiestrategie te verbinden en legt een blauwdruk neer die je stap voor stap meeneemt door het totale innovatieproces. Diverse modellen worden uiteengezet en naast elkaar gezet om de verschillen toe te lichten. Templates worden aangereikt om je te helpen het proces vorm te geven. Het bevat veel praktijkcases en hulpmiddelen en zal je inspireren maar vooral helpen om innovatie tot een succes te maken.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO