'Evidence based' als holle marketing kreet

Columns

Evidence based werken is hot onder trainers en coaches. Op LinkedIn geeft de zoekopdracht ‘evidence based trainer’ ruim 40.000 hits. Tik ‘evidence based coach’ in en je krijgt meer dan een miljoen mensen voor je neus. Volgens bureau Brout (‘the place where the magic happens’) heeft Evidence Based te maken met het toepassen van wetenschappelijke kennis.

Dat klinkt prachtig, trainers en coaches die zich baseren op wetenschap. Hoeven we nooit meer te luisteren naar Simon Sinek en zijn op luchtkastelen gebaseerde Golden Circles . Stoppen we eindelijk met fluttesten zoals de MBTI of Insights Discovery.

Insights Discovery mag wetenschappelijk dan discutabel zijn, Bureau Brout biedt deze methode gewoon aan. Hetzelfde zien we bij Bureau Bewezen Effect. Daar kun je een cursus Evidence Based Trainen...

Willem Scheepers
Lid sinds 2019
Dank voor je bijdrage Richard, 'evidence based' dreigt idd (ook) een 'hype' te worden. Da's jammer want er zit wel degelijk logica achter 'evidence based management'.

"The starting point for evidence-based management is that management decisions should be based on a combination of critical thinking and the best available evidence.

And by ‘evidence’, we mean information, facts or data supporting (or contradicting) a claim, assumption or hypothesis.

Evidence may come from scientific research, but internal business information and even professional experience can count as ‘evidence’. In principle, then, all managers base their decisions on ‘evidence’."

Bron: Center for Evidence Based Management https://www.cebma.org/ Je vindt daar onder een scala aan bronnen ook een vergelijkbare piramide zoals je die hier inbrengt.
Bij interesse in EBM is het interessant om één van de initiatiefnemers van EBM, prof. Rob Briner, te volgen op twitter: https://twitter.com/Rob_Briner

Briner schiet bijna(!) alles af wat er aan onderzoek beschikbaar is, omdat het niet 'evidence based' blijkt te zijn. Iets dat m.n. opgaat voor publicaties in de onderste regionen van de piramide (NB; waar de piramide breder is en er, dus, meerdere publicatie verschijnen).

Willem Scheepers, o.m. hoofdredacteur van partnersite ManagementPro.nl
Hans Groenendijk
Ja er is veel potentiele verborgen werkloosheid in de sector flutdiensten en lege hulsen. Dat krijg je in een maatschappij die stuurt op beeld en niet op realiteit en echte productie. Dankzij de social media windmakers. Maar wie storm zaait zal windstilte oogsten: dan vallen de blaadjes onhoorbaar van de bomen en blijven de minderbedeelden onder ons met de aangebrande peren zitten.
Richard Engelfriet
Auteur
Newsflash! Heb vandaag gebeld met een uiterst sportieve Karin de Galan. En ze wist me te vertellen dat ze op haar website wel degelijk verwijst naar het onderzoek van Bandura: https://www.schoolvoortraining.nl/behavior-modeling-training/. Je moest dan alleen wel even weten waar die link stond. Bij deze dus onze oprechte excuses, en hopelijk maakt Karin voor alle bezoekers van haar website gauw een link die sneller vindbaar is ?

En beste Paul: dat neemt inderdaad niet weg dat ik ook erge jeuk krijg van organisaties die zichzelf certificeren ;-)
Lid sinds 2020
Tsja, als 'harde' chemicus (nog steeds bezig met inhoud, naast coaching en begeleiding van bedrijven bij materiaal-onderzoek) kijk ik hier toch wel vreemd tegenaan. Ik zie (met name ook als klant) hoe marketing het vaakt wint van de inhoud, maar dat ook nog 'evidence based' noemen, dat gaat toch wel érg ver!
Is er nog moraliteit in de beroepsgroep der marketing-mensen of is het één groot circus van misleiding en trucs?
Tijd voor een 'code of conduct' of levert dit alleen nog maar meer hartelijk gelach op?

Meer over Management modellen