Afgelopen zomer zag ik bij toeval een presentatie van dr. Michael Shermer op TED.com (Technology, Entertainment, Design). De presentatie staat op ook op YouTube en heet Why people believe weird things.
https://www.ted.com/talks/michael_shermer_why_people_believe_weird_things
Shermer presenteert zichzelf als de oprichter van de Skeptic society en de hoofdredacteur Skeptic Magazine. De Skeptic Society is een non-profit organisatie, bestaande uit academici, onderzoekers, historici, magiërs en vrijwilligers die geïnteresseerd zijn in het onderzoeken van controversiële ideeën, buitengewone beweringen, revolutionaire ideeën en de bevordering van de wetenschap.
De missie van de Skeptic Society is het aan het licht brengen van pseudo wetenschap. Iedereen wordt uitgenodigd om een bijdrage leveren. Zoals Shermer zegt in zijn toespraak: We are the debunk squad of pseudo-, voodoo-, junk- and bad science.
Michael Shermer houdt zich hoofdzakelijk bezig met het ontmaskeren van pseudo-wetenschap en bovennatuurlijke beweringen. Hij schrijft boeken, artikelen, columns en gaat veel in debat met tegenstanders. Hij werkt samen met mensen als James Randi, Richard Dawkins, Daniel Dennett, Stephen Pinker en verschijnt regelmatig op tv en op internet.
Om een beetje een beeld te krijgen van de manier waarop de scepticus Shermer wetenschap populair wil maken, hierbij een filmpje om te leren hoe je zin van onzin te kunnen scheiden. De zogenaamde Baloney Detection Kit. Een stappenplan om sceptische vragen te stellen.
The Balony Detection Kit
https://www.youtube.com/watch?v=aNSHZG9blQQ
Omdat hij in Europa nog niet zoveel bekendheid geniet heb ik hem geïnterviewd voor ManagementSite: On Voodoo science and evidence based management.
Gerelateerde artikelen
 
        
        Evidence Based is verleden tijd
Daan Tel
 
        
        'Evidence based' als holle marketing kreet
Richard Engelfriet
 
        
        Interview with Michael Shermer on skepticism and evidence based management
Richard Puyt
 
        
        Maken modellen waar wat ze beloven?
Leo Kerklaan
 
        
        Managementconcepten: mode of wetenschap?
Gyuri George Vergouw
 
        
         
            
         
                    
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--