Channels

Innovatie wordt steeds belangrijker. Dit heeft te maken met de sneltreinvaart waarin technologische ontwikkelingen zich voltrekken. Een nieuwe aanpak om innovaties te ontwikkelen is de corporate klooien-aanpak. Hoewel de naam ‘corporate klooien’ doet vermoeden dat het synoniem is met een aanpak van ‘lukraak wat uitproberen’, is dit geenszins het geval. In deze column laten we zien wat de ‘corporate klooien’-aanpak inhoudt. Ook laten we zien dat het juist een zeer systematische aanpak betreft die succesvol binnen de Autobinck Groep is toegepast.

Lean StartUp-methode

De corporate klooien-aanpak is een creativiteitsbevorderende aanpak gebaseerd op de, inmiddels veel toegepaste Lean StartUp-methode van Eric Ries (2011).

Lees ook:

Design thinking en start-ups: sleutels tot klantgerichte innovaties

In de Lean StartUp-methode brengt men in een vroegtijdig stadium een proefversie van een nieuw product op de markt. Vervolgens test men via trial en error aan welke vereisten het product moet voldoen om succesvol te zijn. Kenmerkend aan de Lean StartUp-methode is dat men al tijdens de ontwikkeling van een product voortdurend in contact staat met potentiële afnemers. Samen met deze doelgroep wordt in feite het product ontwikkeld.

In een vroegtijdig stadium wordt een eerste proefversie van het product ontwikkeld. Dit noemt men een Minimal Viable Product. Deze proefversie wordt door middel van Build-Measure-Learn loops voortdurend aan potentiële afnemers voorgelegd. Het Build-Measure-Learn beginsel verwijst naar het feit dat men telkens na het voorleggen van een verbeterde versie van het product bij de potentiële afnemers checkt of het product op deze wijze beter voldoet aan hun wensen.

Casus AutoBinck Group

Binnen de AutoBinck Group heeft men de corporate klooien aanpak succesvol toegepast. De AutoBinck Group is van oudsher een automotive concern, die al ruim 110 jaar bestaat. Binnen AutoBinck Group is een aantal jaren geleden de Smart Mobility divisie opgericht. Een speciaal onderdeel dat gericht is op het vinden en inspelen op allerlei vernieuwingen in de markt. Ook Bynco is hier ontstaan. Doel van Bynco was om na te gaan of het mogelijk was gebruikte auto’s volledig online te verkopen, zonder tussenkomst van het traditionele dealerbedrijf.

Jeroen Veldman, general manager en founder van Bynco, heeft bij de ontwikkeling van Bynco gebruik gemaakt van de corporate klooien aanpak. ‘We hadden zelf al zo’n 100  ideeën bedacht. Van die veelheid aan ideeën hebben we de 20 meest relevante ideeën overgehouden en we zijn daarmee stapsgewijs gaan bouwen.’

Een eerste stap in de corporate klooien aanpak was om een Minimum Viable Product te ontwikkelen. Dit is een eerste proefversie van het product waarmee je al snel de markt op kunt gaan om te kijken of het aanslaat. Volgens Veldman bleek als snel dat consumenten interesse hadden in het online platform. ‘We hebben tegen beperkte kosten in stappen een eerste website gebouwd en deze steeds voorgelegd aan klanten. Versie één was een tekening, versie twee was een clickable model en versie drie was een werkende website. Door veel met klanten in gesprek te gaan en de website snel door te ontwikkelen, kwamen we er steeds snel achter wat klanten belangrijk vonden, maar vooral ook wat niet, zonder overbodige kosten te maken.’

Een tweede stap in de aanpak van corporate klooien was om telkens Build-Measure-Learn loops te doorlopen. Volgens Veldman werd telkens in een korte periode, ofwel sprints, de website doorontwikkeld en getest. ‘Eén van die loops was dat we ontdekten dat klanten graag hun gebruikte auto wilden inruilen voor een andere. We hebben hier toen via de website een oplossing voor ontwikkeld. In een latere fase ontdekten we dat klanten ook behoefte hadden aan financiering. Deze mogelijkheid hebben we gaandeweg ook in ons online platform opgenomen.’

Voordelen

Een belangrijke meerwaarde van de corporate klooien aanpak is volgens Veldman de snelheid waarmee dingen gerealiseerd worden. ‘Vanuit onze geschiedenis waren we gewend om iets helemaal te bouwen en pas daarna met klanten te gaan werken. In deze nieuwe aanpak zijn we direct met klanten gaan werken. We zijn hiermee verschoven van een inside-out naar een outside-in benadering.’

Volgens Nina de Graaf, consultant bij DearNova, is een belangrijke toegevoegde waarde van de corporate klooien aanpak dat snel duidelijk wordt of er een markt is voor een nieuwe dienst. ‘Samen met onze opdrachtgever ontwikkelen we al snel een eerste proof of concept. Door dit eerste concept aan een potentiële doelgroep voor te leggen, wordt al snel duidelijk of er een markt is voor de nieuwe dienst.’

De Graaf stelt dat je hiermee kunt voorkomen dat een bedrijf geen bestaansrecht meer heeft, omdat ze onvoldoende heeft geïnnoveerd. ‘Ook grote bedrijven kunnen met deze aanpak in de toekomst relevant blijven voor klanten.’

Literatuur
Ries, E. (2011). The Lean StartUp. UK: Penguin Random House.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x