Glassdoor: u bent uw virtuele reputatie

Columns

U bent uw virtuele reputatie! Het reputatiemanagement van bedrijven en managers in Nederland kent vanaf vandaag een nieuwe dimensie. Wilt uw weten hoe Polman, de baas van Unilever scoort? Of Zalm van ABN of welke topmanager dan ook? U kunt terecht bij glassdoor.nl. U leest daar de scores van hun medewerkers.

Glassdoor nu ook in NL

Bent u benieuwd naar meningen en ervaringen van medewerkers over hun werkomstandigheden?  U vindt ze bij de vleet, conform de indeling: Pluspunten, Minpunten en Advies aan management. Zie Triodos, KLM, ASML Booking.com, TNO, Thuisbezorgd.nl  en nog veel meer bedrijven en instellingen.

'We zijn niet alleen geïnteresseerd in multinationals, we willen met onze nieuwe site de hele Nederlandse arbeidsmarkt bereiken: mkb'ers, overheidsinstellingen, etcetera.' Glassdoor.nl bevat bij de lancering meer dan 80 duizend vacatures en bedrijfsprofielen van ruim drieduizend Nederlandse werkgevers, aldus Glassdoor.

Glassdoor verdient zijn geld met de tot nu toe 2.100 bedrijven met een betaald abonnement. Deze bedrijven betalen Glassdoor om bijvoorbeeld vacatures te kunnen plaatsen. Voor werknemers is Glassdoor gratis. Zij fungeren als het lokaas waarmee Glassdoor bedrijven kan interesseren om tegen betaling personeelsadvertenties te plaatsen.
Bron: Jonathan Witteman, De Volkskrant, 20-05-15.

Vacature- of recensie site

Eigenlijk is Glassdoor een banensite maar het recensie gedeelte trekt veel aandacht. Men neemt ook geen blad voor de mond: gruwelijke werksfeer, het senior management verandert voortdurend de prioriteiten, doodsaai, onbekwaam zootje, ladenlichters, traag reagerende en onbekwame managers, incompetente HR afdeling, beleid wat nergens op slaat, slangenkuil, hier kan je alle innovatie wel vergeten.

De recensies zijn anoniem dus zet je de deuren dan niet open voor allerlei rancuneuze types en jaloerse concurrenten? Glassdoor relativeert die vrees "We doen er van alles aan. Helemaal waterdicht is het waarschijnlijk niet. Maar daar kunnen gebruikers wel doorheen kijken. Net als bij boekrecensies op Amazon.com denken de meeste mensen de extreem positieve en de extreem negatieve recensies weg en concentreren ze zich op het gros daartussenin om hun eigen oordeel te bepalen.' De Volkskrant, 20-05-15.

De trend

Glassdoor en het rumoer eromheen passen in een bredere ontwikkeling. Een trend die steeds krachtiger wordt. Je bent je digitale reputatie! 

Door On Demand Apps als  Werkspot.nl, Elance.com en Uber worden de  ZZP'rs al dagelijks beoordeeld op hun prestaties. Alle On Demand-Apps werken met een beoordelingssysteem. Hotels, ziekenhuizen, restaurants en winkelketens worden beoordeeld op recensie- en vergelijkingssites. Bij Glassdoor zijn de managers op alle niveaus van onze organisaties aan de beurt.

Al deze sites hebben met elkaar een ongepland effect. Het betreft een dynamiek die mensen en organisaties dwingt tot het leveren van goede prestaties. Prestaties die, in de beoordeling, voor een belangrijk deel bepaald worden door het service element van bejegening, fatsoen, vlot reageren op klachten, geduld en houding. Sociale vaardigheden, goede manieren en persoonlijke presentatie rukken op.

Daar komt met Glassdoor heel nadrukkelijk nog een element bij. Dat is de kwaliteit van de interne communicatie en de manier van leidinggeven. Daar gaat het namelijk voortdurend over in de recensies.

Wat nu?

Organisaties die hun reputatie niet op het spel willen zetten zullen aan de kwaliteit van de interne verhoudingen veel meer aandacht moeten geven. Alles wat daarin misgaat lekt aan alle kanten de organisatie uit.

En dan te bedenken dat het elkaar aanspreken op gedrag in organisaties vaak nog erg stroef gaat.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Reinhard Beskers
Lid sinds 2019
Goed initiatief deze site! Natuurlijk zullen er vooral galspuiende exwerknemers op staan, maar dat geeft niet. Vergelijk bijv. reiswijzer: bij alle kritiek zitten die hotels ook ieder jaar weer vol. Ik denk dat je de extreem positieve en de extreem negatieve recensies niet weg moet denken, zoals Glassdoor zegt, maar moet kijken naar welke argumenten de extreme recensenten aanhalen, dat kan heel informatief zijn. Overigens is dit niet nieuw. In 2010 hadden we ook zo'n site: companyrating.nl. Die werd overgenomen door intermediair.nl en was toen snel weer verdwenen. Ik ben benieuwd hoe lang Glassdoor blijft.

Meer over Interne communicatie en samenwerking