Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Willem,
Herkenbare ontwikkeling en goede voorbeelden. Benoemde sociale vaardigheden zijn echter geen dankbaar onderwerp in de gemiddelde bestuurskamer. Daar heeft men het liever over cultuur- en identiteitstrajecten en wordt gretig gebreid rond thema’s als attitudes en overtuigingen. Managers beseffen best dat aandacht voor gedrag als snel leidt naar het onderwerp van voorbeeldgedrag en wel dat van henzelf. Onlangs gehoord: ¨Oh een training op vaardigheidsniveau, daar gaan wij geen MT tijd aan besteden¨
==================
Natuurlijk gaan attitude en gedrag samen, maar de hierarchie of volgorde is minder eenduidig dan we vaak horen. Attitude is vaak ongrijpbaar en verweven op allerlei niveaus. Gedrag daarentegen is makkelijk te objectiveren en de effecten zijn zichtbaar en voelbaar. Van oefenen, vallen en opstaan, pijn en beloning leren we vaak meer dan van praatsessies over cultuur of attitude. Wat er voor nodig is een nieuwsgierige instelling en een kwetsbare opstelling. (Toch weer attitude).
==================
Ik pleit voor beginnen met doen. Praten kan altijd nog.

Hallo Wim

“Beginnen met doen” Prima, Al doende leert men.

Bedrijven worden steeds meer afgerekend op het gedrag van hun mensen tot en met de top. Als men daar niet naar handelt, oftewel als men al doende niet snel leert, dan zullen bedrijven daar steeds meer narigheid mee krijgen.

Mijn voorspelling is dat deze ontwikkeling stevig gaat doorwerken ook in de ‘gemiddelde bestuurskamer.

Met cultuur- en identiteitstrajecten zal men het niet redden. Dit soort ‘regendansen’ zie ik teruglopen. Resultaten blijven uit; te vrijblijvend!

[…] Cover story Willem Mastenbroek […]

[…] On-Demand apps als Werkspot.nl, Elance.com recenseren ZZP’rs en bedrijven die voor korte perioden diensten verlenen. Standaard worden dienstverlener én afnemer gescoord. Dan de Uber, Airbnb en Marktplaats App’s. Ook met systemen waarin gebruiker en leverancier elkaar beoordelen. […]

[…] de individuele (digitale) reputatie steeds belangrijker (zie daarover bijvoorbeeld het artikel ‘Wie krijgen werk in de On Demand Economie?’). Hoe onderscheid je jezelf van de massa? En met welke groep(en) identificeer je […]

[…] te verhogen. Nu is er een nieuwe trend; met of zonder behoud van een vaste baan je kennis en diensten aanbieden als freelancer. En daar profiteren zowel de medewerker als de onderneming […]

Toon alle 6 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of