Channels

Kent u glassdoor.com? Onder de kop ‘Online de baas afserveren’ geeft de Volkskrant 11-08-14 ruchtbaarheid aan deze site. U vindt er meningen over Booking.com, TomTom, ING, WoltersKluwer, TNO, Delft University, ASML. KPMG, Philips, Rabo en tal van andere Nederlandse organisaties. Een paar voorbeelden:

  •  ‘Mijn ervaring was: hoe korter de rok, des te hoger de positie’, schrijft bijvoorbeeld een werknemer bij Booking.com. Een account manager klaagt over werkdagen van minstens twaalf uur, vaak tot middernacht.
  • ‘Hoe is het mogelijk dat Nancy McKinstry nog altijd op haar post zit?’, schreef een Amerikaanse ex-werknemer vorige maand over de bestuursvoorzitter van Wolters Kluwer. ‘Op de een of andere manier heeft zij overleefd terwijl ze alle anderen eruit heeft gewerkt. Nu is Wolters Kluwer de Mean Girls Club.
  • Werknemers van TomTom klagen over een stuurloos bedrijf met een snel slinkende afzetmarkt, dat kapot gaat aan politieke spelletjes en geen idee heeft wat de concurrentie doet. ‘Er gaat weinig aandacht uit naar de nieuwe producten; dat komt waarschijnlijk omdat geen enkele TomTom-werknemer – inclusief de bestuursvoorzitter – autorijdt.’

Lees ook:

Online beoordelings-systemen en gedragsverandering

Is het allemaal negatief. Zeker niet: belangrijke onderdelen van de site zijn:

  • Top Companies for Comp & Benefits
  • Best Places to Work
  • Highest Rated CEOs
  • Top Companies for Career Opportunities
  • Top Companies for Work-Life Balance

Er zijn ook veel positieve commentaren, bijvoorbeeld:
Over Jonson&Johnson: Very good company to work for.
I supported a major project for the company. Got to meet a lot of very talented people in the pharmaceutical and IT…
Over Accenture: A great place to start a career for anyone not sure what they want to do with their life.
Great opportunities to gain experience at a broad range of companies and in a wide array of industries. That’s what…

Glassdoor.com groeit en bloeit. Organisaties doen er goed aan zich te informeren over het beeld dat kennelijk aan het ontstaan is over hun handel en wandel. Daarbij past de vraag of  het mogelijk is dit beeld te manipuleren. Rancuneuze werknemers kunnen met steeds wisselende identiteiten dit beeld beïnvloeden. Evenzeer is het mogelijk voor de hoeders van de ‘corporate reputation’ door slim reputatie management een fraaie façade op te bouwen.

Zie in dit verband: De donkere kant van Social media: ‘Manipulatie via de social media wordt een steeds groter probleem. Bedrijven en individuen pogen hun waren in de lift te krijgen bijvoorbeeld door de Kliks en de Likes naar hun spullen op te peppen via ‘Zombie-profielen’. Facebook beschikt over maar liefst 83 miljoen valse profielen; 14 miljoen daarvan worden uitsluitend gebruikt voor activiteiten als spammen en zwendelen.’

 

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x