Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Sjors,
goed en helder artikel. Het wachten is op de “MyPod”

Ver-rijkende en veel belovende know how Sjors. Ik wens je veel succes toe met het toepassen hiervan bij opdrachtgevers, die lef hebben en echt wat willen. Ik hoop dat de titel van je boek organisaties en management niet teveel afstoot……Ik zou meer denken aan een tekst/titel als….”De klant wijst de weg…”

Goed stuk, heel helder. Nu nog ‘de klant in de driver seat’ binnen maatschappelijke processen en zorg. Hoe vertalen we dit naar niet-commerciele processen, politiek, zorg, dienstverlening waarin de klant de afnemer is? Burgerparticipatie volgens hetzelfde proces als ‘klant in driver seat’ :)

Een leuk stuk, maar toch enigszins misleidend. Met name waar het gaat om het soort klanten dat je moet uitnodigen. Het is af te raden om te kiezen op basis van loyaliteit, klantwaarde en deskundigheid.
Wat betreft het kiezen voor loyale klanten of klanten met hoge klantwaarde, zie: Bonner, J. M., & Walker Jr., O. C. (2004). Selecting Influential Business-to-Business Customers in New Product Development: Relational Embeddedness and Knowledge Heterogeneity Considerations. Journal of Product Innovation Management, 21, 155-169.
Waar het gaat om deskundigheid, zie o.a. Magnusson, P. R. (2009). Exploring the Contributions of Involving Ordinary Users in Ideation of Technology-Based Services. Journal of Product Innovation Management, 26(5), 578-593.

Er zijn meer onderzoeken die mijn standpunten onderschrijven. Mijn eigen onderzoek laat zien dat je je altijd het beste kunt richten op eindgebruikers, bestaande en potentiele. Dus, niet op de best betalende, de beslissende, de creatieveling (die bijv. heel veel zitten in Redesignme) of expert-klanten. Ook geen inkopers. Betrek de mensen die nu al je producten gebruiken of mogelijk gaan gebruiken.

Bedankt voor jullie eerste reacties. Marcel Weber stipt terecht het belang van punt 3 aan in het artikel, namelijk het selecteren van klanten met het juiste profiel, rekening houdend met het doel en de context van de beoogde samenwerking.

Het maakt namelijk een groot verschil of je klanten betrekt voor bijvoorbeeld ‘incremental new product development in B2B’ of voor ‘ideation of technology-based services in mobile telephony’ of voor ‘branding’ doeleinden zoals Lays deed met zijn Maak de Smaak campagne of voor het genereren van kansrijke ‘business opportunities’ zoals Cisco deed.

Klanten zijn als koper/afnemer niet altijd de eindgebruiker van een product of dienst. Dus dat is zeker een aandachtspunt. Maar ook hierbij geldt dat er verschillende soorten eindgebruikers zijn en dat je goed moet kijken voor welk doel en in welke situatie, je welk type eindgebruiker betrekt.

Crowdsourcing brengt de macht naar de massa. Niet alleen betreffende de financiering, maar ook het leveren van innovatie en data komt steeds meer vanuit de massa.

Een mooi voorbeeld waarin beide is gecombineerd is het recente project Smart Citizen. Dit project is in Barcelona begonnen en spreid zich nu in razendsnel tempo over de wereld uit.

Zie ook het succes op Kickstarter van dit project: http://www.kickstarter.com/projects/acrobotic/the-smart-citizen-kit-crowdsourced-environmental-m

In mijn ogen is de piek van crowdsourcing en crowdfunding dan ook bij lange na nog niet bereikt en zal de komende jaren exponentieel groeien. De massa beslist in geld en data. Niet meer de grote bedrijven en multinationals. Zij zullen een steeds sterkere tegenspeler krijgen, de ‘gewone’ consument.

Toon alle 6 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of