Cocreatie heeft twee kanten

Columns

In het verlengde van mijn vorige column over Prahalad wil ik het nu hebben over samenwerking. Prahalad (zie ook  het business canvas van Osterwalder) gaf twee tendensen. Aan de klantkant van het business model is sprake van een diepere relatie tussen de klant en het bedrijf. Het gaat daarbij om een unieke ervaring (N=1) waarbij de klant de waarde van het product of diens mee- creëert (co-creatie). Aan de andere kant is dit alleen mogelijk als hierbij samengewerkt wordt door meerdere organisaties om deze unieke ervaring waar te maken (R=G), door Osterwalder en Pigneur aangeduid als de Key Partners.

JAM

©Business Model Generation by Alex Osterwalder & Yves Pigneur

Romero en Molina (2011) proberen cocreatie concreter in te vullen: klanten worden niet meer gezien als diegenen die de waarde di...

Ondernemerschap door je sociaal kapitaal te mobiliseren
[...] de Langen is in zijn column Cocreatie heeft twee kanten van 21 januari 2013 ingegaan op de rollen die klanten spelen bij cocreatie. Romero en Molina (2011) [...]

Meer over Organisatieontwerp