Ondernemerschap op en met internet

Interviews · Columns

Nieuwe bedrijven starten, zoeken naar innovatieve technologie en komen met nieuwe ideeën is zijn dagelijks werk. Boris Veldhuijzen van Zanten is oprichter van The Next Web Blog, de conferenties The Next Web, TwitterCounter.com en Spread.us.

Deze activiteiten bezorgden hem een reputatie als ‘serial entrepreneur’ in de internetwereld en als een voorloper op het terrein van online ondernemerschap.

Wat is jouw mening over het ondernemerschap in de internetwereld?

Gevestigde bedrijven zie je keer op keer de boot missen. De hotelwereld heeft zich uitgeleverd aan de booking.com’s, de eens zo machtige muziek industrie heeft er heel lang over gedaan om weer aan te klampen. De reisbureaus zijn uit de straten verdwenen. Nu ontstaan er steeds grotere problemen bij de uitgevers en handelaren in print.
Je ziet in elke sector het zelfde patroon: nieuwe ondernemingen pakken het initiatief. Disruptive innovation oftewel ontwrichtende innovatie drukt een voorheen bloeiende sector uit de markt.

Om op het voorbeeld van de uitgevers door te gaan:  Hoe gaat men met de nieuwe ontwikkelingen om?

De ondernemers-cultuur ontbreekt in de sector. Men reageert verongelijkt, men jammert, men vindt het oneerlijk maar ondernemen en innoveren….. In de VS hoorde ik iemand beweren: “They are in love with their demise.” Inderdaad, men blijft hangen in de slachtofferrol. Waar zijn de goede ideeën en nieuwe initiatieven. Er moet veel meer leven in de brouwerij komen. De longreads van NRC vind ik een goed initiatief maar bij de correspondent.nl kijken de gevestigde bedrijven alweer de kat uit de boom.

Wat zijn de belemmeringen om te innoveren? En hoe dan wel?

De dominante ondernemings-cultuur, staat het inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de weg. Men denkt en doet op een manier die niet bij de internet-wereld past. Veel van de zogenaamde initiatieven, in het bijzonder bij de wat grotere bedrijven zijn pure verspilling. Er wordt een boel geld in gestopt maar het verzandt of het werkt niet.
Wat is er bijvoorbeeld nodig om een bloeiend internet magazine te creëren? Voor Thenextweb ben ik zelf begonnen met een budget van bijna niks. Dat zie je vaak in de internetwereld. Men begint gewoon en al doende kom je er achter wat werkt en wat niet. Je moet incrementeel denken en vooral doen. Welnu dat is een andere wereld voor de meeste gevestigde bedrijven. Men wil van te voren een uitgewerkt businessplan met een budget en een businesscase. Een plan met een budget van een paar duizend Euro wordt niet serieus genomen. Dan ben je raar bezig. Als je je dan na enige tijd verheugt over een omzet van een paar honderd euro per week dan maak je je belachelijk. Als je blij bent met een verdubbeling van dat bedrag een maand later, dan slaat men zich op de knieën, ‘Peanuts!’

Kortom, men werkt in een andere wereld.

Ondernemen op en met internet is anders?

De trend is alles! Wendbaarheid, technisch vernuft en gevoel voor klant of doelgroep; dat zijn de factoren die bepalen of je stap voor stap verder komt. We praten over andere principes van managen en veranderen. Budgetten ramen, businessplannen opstellen en met veel experts en belangrijke mensen hierover vergaderen: allemaal tijdverspilling! Nog erger: het zijn garanties om te falen. Het elan, de fut, de inspiratie, de wendbaarheid, de creativiteit, de daadkracht en de bevlogenheid werk je hiermee het raam uit.

Te vaak is er nog sprake van 'arrogant ondernemerschap' bij gevestigde bedrijven. Een leuk idee, bescheiden beginnen met beperkte middelen zonder fors budget en een uitgewerkt businessplan…. “Tja, dat kan nooit wat worden.”  Dat ondernemerschap op internet hele andere competenties moet koesteren is er nog niet doorgedrongen.

Verschillen met het ondernemerschap in de VS?

Dan is er nog een ander belangrijk punt dat het ondernemerschap met name in Europa belemmert.

In de VS is er veel meer bereidheid om, in bedrijfjes die van de grond zijn gekomen, te investeren. Investeerders willen een aandeel; grotere bedrijven proberen ze te kopen. Vooral de grotere internet bedrijven zijn hierin actief. Google koopt veel bedrijven, Rovio wil dat in de toekomst gaan doen, en Skype had het gewild, maar werd overgenomen door Microsoft…. Het is daar kralen rijgen aan een ketting. Google nam gemiddeld elke dag een bedrijf over. Men doet dit, in Europese ogen, onbekommerd om niet te zeggen onbezonnen. Want wat moet je met al die bedrijven? Je kan ook stellen. Als ‘traffic generator’ heb je er weer een niche aan bezoekers en creatievelingen bij. Bovendien zijn er allerlei verbindingen tussen de kralen in de ketting mogelijk waarmee ze elkaar in de lift naar boven versterken. Tevens jaag je op deze manier het vernieuwend potentieel in je eigen organisatie voortdurend aan.

In Nederland maar eigenlijk in heel Europa is dit aspect van het ondernemerschap veel minder ontwikkeld. Met het gevolg dat het klimaat voor innovatieve startups hier duidelijk slechter is. Want ook al komt het bedrijf van de grond en ook al is het in zijn niche succesvol, de exit naar een krachtig Europees bedrijf ontbreekt. De kans dat een ondernemer kan cashen is daardoor ook kleiner. Al met al een ondernemingsklimaat dat duidelijk minder dynamisch is dan in de VS.

Is er nog hoop voor uitgevers?

Weer terug naar de sector van uitgevers.

Hoe je het ook keert of wendt voor goede content zal er altijd een markt zijn. Juist door Internet ontstaan er veel nieuwe kansen om beter met content om te gaan. Niet alleen door slimme techniek maar ook doordat er juist door internet over elk onderwerp veel te veel content is. Mensen willen in de jungle van informatie en lawaaimakers wegwijs gemaakt worden. Men wil weten wat de moeite van het kennisnemen waard is. Mensen willen de onderliggende trend snappen en kennisnemen van de essentie. Elk medium wat dat kan bieden op het eigen vakgebied of over de interesses van de doelgroep heeft een kans van slagen.

Met name voor uitgevers die de rol van ‘Gatekeeper’ serieus nemen, liggen hier mogelijkheden. Het vermogen om te selecteren, het gevoel voor wat echt belangrijk is, de feeling met de lezers en vervolgens een format ontwikkelen wat bij deze tijd past. Dat zijn de kritieke vermogens. Het betreft competenties die aansluiten bij wat van oudsher bij uitgevers past; alleen nu in veel sterkere mate verbonden met ondernemerschap en innovatiedrang.

100x100Meer weten over de nieuwste trends en hoe bedrijven het internet kunnen aanwenden, kom naar The Next Web. Het congres waar bezoekers, start-ups en sprekers over de hele wereld samenkomen om de ontwikkelingen rond het internet te bespreken.

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Thomas Blekman
Geweldig stuk!!!!!
Waar Boris in het verleden nogal prat ging op risico geneigdheid, zie je nu een inspirerend verhaal over hoe het juist wel gaat! Het affordable loss principe van Effectuation. 180 graden anders dan ons geleerd is. Niet overmatige risico's maar juist zoeken door te creëren, te toetsen, aan te passen, te toetsen en pas bij vinden het juiste verder uit te bouwen. Gevalideerd leren in een onvoorspelbare markt. Dat onderscheid serial succesfull entrepreneurs als Boris van wannabe ondernemers die werken met een businessplan met prognoses voor de komende vijf jaar. Voorspellen werkt niet.
Een diepe buiging voor onze Nederlandse Expert Ondernemer die eerlijk is en breekt met het uitvergroten en oppoetsen van de mythen over ondernemers!

Chapeau!! Dank Willem!!

Kijk voor meer principes op http://www.Effectuation.nl én lees het artikel van Joshua Tourrich op deze website "De manager van de toekomst is een ondernemer".

Meer over ICT & Internet