Crowdsourcing: kennis van de massa

Actueel

Crowdsourcing is een neologisme, gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin bedrijven een grote groep individuen aanspreken voor consultancy en innovatie. Het is een ontwikkeling die voortvloeit uit de eerdere ontwikkeling van 'user generated content' (gebruikers-gegenereerde inhoud). Dat is een inhoudelijke bijdrage van een professionele of niet-professionele gebruiker aan een online medium. Dit in tegenstelling tot de traditionele manier, waar professionele mensen in dienst van een mediabedrijf de inhoud van een media produceren.

Crowdsourcing projecten lijken sterk op open source projecten waarbij 'Crowds' bij de processen van organisaties worden betrokken. Crowdsourcing gaat uit van organisaties die uiteindelijk baat hebben bij de verbeteringen, ideeen of het werk van de community. De bijdragen kunnen beloond worden maar dit hoeft niet per se met geld te zijn

Wie komt bij uitstek in aanmerking voor crowdsourcing?
In een normale omgeving zal de massa bijna altijd beter presteren dan eender welk aantal werknemers. Bedrijven beginnen dit nu ook onder ogen te zien en er naar te handelen. Onder de juiste omstandigheden is het verzamelen van de verschillende opinies van vele mensen efficiënter dan beroep te doen op de expertise van een beperkt aantal. Bedrijven die innoveren via community sourcing profiteren van rendabelere innovaties.

Crowdsourcing verschaft bedrijven toegang tot een onbegrensde hoeveelheid kennis en vergroot het aantal invalshoeken. Door de interactie met early adopters ontstaat er een betere aansluiting tussen r&d en de marktbehoeftes. Wel moeten er mechanismen worden geïmplementeerd om de kwaliteit van de inzendingen op niveau te houden en dient elk idee te worden gecontroleerd op mogelijke patentschendingen

Het onbeperkte potentieel van het internet
Met 1 miljard gebruikers die dagelijks 2 tot 6 miljard vrije uren op het net spenderen kunnen crowdsourcingprojecten makkelijk worden opgezet. De anonimiteit van het web zorgt daarenboven voor een perfecte meritocratie, die de positie van de deelnemers baseert op zijn of haar verdienste. Crowdsourcing via internettechnologie maakt het mogelijk om op allerlei manieren klanten, leveranciers en het brede publiek te betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Een trend waar we in de komende jaren nog veel meer van zullen horen.

Lees meer op Innovatief organiseren / Crowdsourcing

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Express)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Matthijn
Crowdsourcing is niet echt een trend, naar mijn idee. Het is een beweging. De afgelopen jaren is crowdsourcing veelvuldig toegepast in de meest uiteenlopende industrieën. Een leuk voorbeeld vind je hier: http://www.frankwatching.com/archive/2008/09/21/webook-de-wikipedia-van-de-boekenindustrie/

Meer over Ondernemingsplan, businessplan