DPD kiest voor schaal in de last-mile. Maar wat betekent dat voor de buurtafhaalpunten?

DPD Nederland en Instabee Group, bekend van Budbee, zetten een nieuwe stap in de strijd om de last-mile. Beide partijen breiden hun netwerk uit met ruim 1.000 extra Budbee-pakketkluizen, waarvan meer dan 800 op plekken waar consumenten toch al komen: supermarkten, shoppingcentra en modeketens. De kluizen, straks met een bescheiden DPD-logo, worden zo onderdeel van het gewone winkelritme: boodschappen, kleding ruilen, pakketje mee.

De samenwerking past in een bredere beweging: internationale pakketvervoerders zoeken schaal, efficiency en emissiereductie. Instabee (dat onder meer Budbee, Instabox en Porterbuddy verenigt) ontwikkelde de afgelopen jaren een Europees model waarin gemak en duurzaamheid samenkomen. Minder mislukte bezorgpogingen en kortere routes betekenen minder kilometers en minder kosten voor DPD. Voor DPD is dit een logische versnelling.

Maar de uitbreiding roept ook vragen op over de positie van alternatieve modellen, zoals de buurtpunten. DPD werkt in Nederland immers ook met ViaTim: een netwerk van particulieren die pakketten aannemen en retouren verzorgen. ViaTim groeit snel en wil in 2025 meer dan 800 buurtpunten hebben.

Wat gebeurt er als twee modellen (buurtpunten en kluizen) concurreren om dezelfde stromen? Consumenten kiezen primair voor gemak: ophalen wanneer het hen uitkomt, zo dicht mogelijk bij huis. Instabee-kluizen op toplocaties lijken dan een bijna vanzelfsprekend alternatief, waarschijnlijk ook efficiënter in te passen in het logistieke model van pakketvervoerders. 

Of buurtpunten in dat speelveld voldoende schaal krijgt, is allerminst zeker. De komende jaren zullen uitwijzen welk model werkelijk het beste past bij een duurzame en betaalbare last-mile. Eén ding is duidelijk: de markt consolideert, en partijen als DPD kiezen nadrukkelijk positie. Wordt vervolgd.

Walther Ploos van Amstel.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--