Laat bezoekers niet afhaken. In de vaak korte periode dat bezoekers zich op uw webpagina’s bevinden, kan er heel wat misgaan. Zeven manieren om zo snel mogelijk uw websitebezoekers – en dus uw potentiële klanten – weg te jagen.

Zonde 1: De slechte eerste indruk
Een slechte website verbreekt de uniformiteit, die u mogelijk jarenlang hebt opgebouwd met andere communicatiemiddelen. Als uw website gewoon slecht is, hoe kan die dan bijdragen tot uw reputatie? Uw bezoekers vellen hun oordeel in een fractie van een seconde. (slechts vijftig milliseconden)

Zonde 2: Uw bezoekers verdwalen
Bezoekers moeten op elk moment weten waar ze zich bevinden op een site. Het is raadzaam om maximaal twee muisclicks diep te gaan, de hoofdnavigatie altijd in beeld te houden en steeds een link naar de homepagina te voorzien. Elke site heeft ook een sitemap nodig. Voor surfers is het ook erg fijn als ze verleden en toekomst op de site goed kunnen inschatten. Veel experts benadrukken het gebruik van zogenaamde ‘broodkruimels’, of een aangepaste navigatie, waarbij duidelijk wordt aangegeven waar men zich bevindt in de structuur tijdens het surfen.

Lees ook:

De impact van websites op media- en contentproductie

U verwart bezoekers helemaal met het openen van een pop-up. Vervuil het scherm van de surfer niet met nog meer schermen, die nadien toch maar moeten worden gesloten. Ook met het ongevraagd openen van programma’s verstoort u de surfervaring. Andere hebben er een hekel aan om tijdens het surfen plots terecht te komen in een PDF-bestand.

Het opzoeken van informatie gaat overigens verder dan navigatie of rubrieken. Steeds meer mensen maken gebruik van de zoekmodule die sites bieden. Maar helaas verschijnen de zoekresultaten daar dikwijls lukraak door mekaar en worden ze niet geordend op basis van het belang van de documenten. Een verwant probleem is dat de zoekmodule soms geen rekening houdt met accenten of andere tekstvarianten van de zoektermen. Allemaal dingen die uw bezoekers in het Google-tijdperk helaas wel van u verwachten.

Zonde 3: Uw bezoekers vinden u niet
Het Google-tijdperk uit zich ook op andere domeinen, want vaak duikt het probleem al op vóórdat men uw website heeft bekeken. Investeren in een website die niemand kent, is namelijk verloren moeite. Webmasters die bij het technisch ontwerp van hun site geen rekening houden met de ranking van Google, begaan een doodzonde. Hoe meer links er worden gelegd naar uw site, hoe beter.

Zonde 4: Technische problemen
Sommige sites laden veel trager dan andere. Erger wordt het als websites gewoon technisch onvoorspelbaar en onbetrouwbaar blijken te zijn.

Zonde 5: Inhoud
Tussen 6 tot 9 procent van de mannen in de westerse wereld is kleurenblind. Ook de tekst op zich is een aandachtspunt. Een overdosis tekst op één webpagina is funest voor een goede leeservaring. Daarom moeten teksten specifiek voor online worden geschreven, en niet klakkeloos worden overgenomen uit gedrukte publicaties. De ideale lengte van bijvoorbeeld een tekstregel op uw site hangt uiteraard af van het lettertype, de lettergrootte, en nog een aantal andere zaken, zoals de algemene lay-out.

Zonde 6: Geen contactgegevens
Internet verlaagt de drempel voor de klant, maar het blijft opvallend hoeveel bedrijven verzuimen om hun contactgegevens online te zetten. Terwijl het ontbreken van basisinformatie zoals een fysiek adres op een bedrijfssite zelfs simpelweg onwettelijk is.

Zonde 7: Conversiepunten verwaarlozen
Een populaire website is niet voldoende. Zelfs niet als bezoekers hun weg er vlot in vinden en alle andere bovenstaande hoofdzonden worden vermeden. Het komt erop aan om deze bezoekers aan te moedigen tot actie of conversie, zoals het aanvragen van een brochure, reageren op een bericht, het inschrijven op een nieuwsbrief of het bestellen van een product. Er moet nu eenmaal brood op de plank komen. Maar vaak ontbreken dergelijke elementen om de bezoeker hiertoe aan te zetten. Zorg voor drijfveren, zoals een promotie of een wedstrijd, die uw potentiële klanten aanzetten tot conversie. Een beetje porren kan geen kwaad, zolang het niet te gek wordt.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: ZD net) door: William Visterin

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x