Dossier Online ondernemen

  • Met online of digitaal ondernemen concurrentievoordeel behalen! Hoe werkt dat? Inzichten en voorbeelden.
  • Social media gebruiken voor business development, marketing, sales en innovatie: voorbeelden en ‘lessons learned’
  • Praktijkervaringen met innovatieve businessmodellen, co-creatie en crowdsourcing.
  • Online ondernemerschap is inspelen op de mogelijkheden van de nieuwe media. Digitaal geld verdienen wordt normaal; de digitale ondernemer is de 24/7 onderneming.
  • Vertaal uw online strategie in een paar simpele prestatie indicatoren waarmee u uw online-business kunt monitoren.
  • Online ondernemen kan leiden tot ‘disruptive innovation’ dat wil zeggen een innovatief businessmodel van baanbrekende invloed op de markt.
  • Het inzetten van multichannel marketing en omnichannel management is onvermijdelijk bij online ondernemen.
  • Reputatiemanagement raakt in handen van web-bedrijven. U bent uw virtuele reputatie!
  • De online platformen tonen eennieuw businessmodel voor online ondernemen. Kenmerken en voorbeelden

U leest over trends, de succesfactoren en de mogelijkheden van het online ondernemen. De vele voorbeelden en ervaringen verschaffen tips, handvatten en een overzicht van de valkuilen bij online ondernemen.

Nieuwe technologie biedt grote kansen. Veel van de bijdragen gaan daar op in. Online start-ups betreden de markt. Sommigen slagen, velen falen. Laat onverlet dat er een frisse – volgens sommigen ‘gure’ – wind door de markten waait.

De pagina  IT en Business met en selectei van artikelen is primair gericht op het beter verbinden van Business en ICT.
Een verschijnsel dat veel aandacht krijgt is digitaal ondernemerschap en disruptie. Aanvankelijk had men het idee dat disruptie beperkt zou blijven maar er is een kans dat elke sector op zijn grondvesten zal schudden. Een walhalla voor ondernemers! Tal van bijdragen in dit dossier besteden er aandacht aan.

Bovendien is in de kennisbank van ManagementSite een speciale pagina over Disruptie beschikbaar.

Tot slot een tip van de Harvard hoogleraar Clayton Christensen – de bedenker van het woord ‘disruption’. Zijn advies: ‘Concurreer met jezelf voordat iemand anders het doet’. Immers: ‘There’s only one boss: the customer; he can fire everybody in the company simply by spending his money somewhere else’.