ZZP'er: verover nu marktaandeel! Als je durft.

Columns

De economie stagneert, is het gerucht. Maar als ik om me heen kijk, stroomt het geld nog steeds. Uit mijn eigen ZZP portemonnee en gelukkig ernaartoe. Alleen komt dat steeds minder vaak van grote bedrijven.

Flexibel en ondernemend

“Of ik ook iets aan de prijs kan doen? Want je betaalt het zelf? Want de opleidingsbudgetten zijn bevroren”. Dat is wat een deelnemer aan mijn dagworkshop wilde weten. De workshop zou haar verder helpen als professional, ze wilden niet stilstaan in haar ontwikkeling. Ze wilde de eerste zijn die in aanmerking zou komen voor interessante nieuwe projecten. Maar ja, het zakelijk tarief van enkele honderden euro’s is dan wel wat veel. Uiteindelijk sprak ik met haar af, dat zij voor de helft van de prijs mocht meedoen, als zij zelf een tweede deelnemer aanbracht die dat ook deed. Win-win. Mijn ‘marketing kosten’ uitbesteed en netwerk uitgebreid. Haar portemonnee goedkoper af én ze komt weer vooruit.

Daar had ik als ZZP’er dus geen afstemming met ‘marketing’ voor nodig. Geen discussies met het MT over prijsbeleid. Het was allemaal in één telefoontje bedacht en geregeld. Kom daar maar eens om bij grote bedrijven!

Survival of the fittest

Toen Darwin het bij zijn evolutieleer had over ‘survival of the fittest’, bedoelde hij niet het recht van de sterkste. Dan zouden ZZP’ers waarschijnlijk het onderspit delven in moeilijke tijden. Vreselijke woord eigenlijk, Zelfstandige Zonder Personeel. Ik heb het liever over Zelfstandige Professional. Want dat ik geen personeel in dienst heb, betekent zeker niet dat ik geen mensen heb die mij helpen – ik werk met veel collega ZP’ers samen en heb hele leuke mensen die mij helpen bij marketing, vormgeving, administratie enzovoort. Ik betaal ze echter precies voor wat ze doen en niet voor de tijd dat ze aanwezig zijn of een contract hebben. Dat geeft dus een hele strakke ‘fit’, er zit geen verloren marge bij. En dat is wat Darwin bedoelde met survival of the fittest en waarom ZP’ers het echt beter kunnen doen in crisistijd. ZP’ers kunnen zich simpelweg beter, sneller en makkelijker aanpassen aan wat de klant nodig heeft, of de bedrijfsvoering.

Heb ik weinig facturen? Dan voer ik ze even zelf in. Heb ik er veel? Dan bel ik ‘mijn mannetje’. Heb ik een nieuwe workshop die niet aanslaat? Dan heb ik dat als ‘MT’ meteen door, en kap ik ermee zonder onnodige kosten te maken. Heb ik veel klanten die vragen om een kortere, krachtigere vorm van coaching? Dan hebben ze morgen een voorstel van me. Kom daar maar eens om bij grote bedrijven! De perfecte fit, snel en goedkoop tot stand brengen, kan een ZP’er als geen ander.

Kosten gaan voor de baat uit

In de krant lees je steeds vaker over werkeloosheid, crisis, opleidingsbudgetten op slot, et cetera. Als ik dat lees, zie ik een hele grote kans. Bedrijven kunnen juist nu hun positie versterken! Als je goed bent in je vak - en ik mag hopen dat je daar altijd van overtuigd bent als bedrijf - dan kan je in een teruglopende markt een groter marktaandeel veroveren. Immers, ook concurrenten hebben het lastig. Maar dan moet je wel durven investeren. Dan moet je wel een sterk aanbod (perfect fit) voor je klanten blijven ontwikkelen en vermarkten. En eventueel op zoek gaan naar nieuwe markten. Zo is steeds meer van mijn omzet afkomstig van particulieren en andere ZP’ers (toeval?). Misschien vraagt dat soort investeren en veranderen wel meer lef dan grote bedrijven in zich hebben.

Hoewel, er is één verhaal van een bedrijf die dit prachtig begrepen had. Het werd dan ook geleid door Richard Branson. Vlak na de oprichting van Virgin airlines (ze hadden een paar toestellen), kwam 9/11 en meteen een enorme crisistijd voor de luchtvaart. Niemand durfde nog te investeren, dus had Boeing de vliegtuigmaker het nogal moeilijk. Toen Branson belde dat hij wel nieuwe vliegtuigen wilde kopen waren ze dus maar wat blij...tot hij begon te onderhandelen en als eerste vliegtuigmaatschappij bedong dat er gratis een in flight entertainment systeem ingebouwd moest worden: voor elke stoel één. Branson kreeg hierdoor in moeilijke tijden een uniek concurrentievoordeel, voor een fractie van wat het hem normaal zou hebben gekost....

Dus als ik zeg dat de crisis een kans is... ben ik dan een optimische coach, of gewoon een slimme ondernemer?

Manu Busschots is zelfstandig coach en trainer. Hij helpt professionals om beter in hun werk te worden.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Mariken van de Loo
Dag Manu,

Crisis en voor alles en iedereen het excuus als het niet lekker loopt. Maar er zijn bedrijven waarbij de omzetten vertigvoudigen tijdens de crisis? Hun succes? Inspelen op wat de markt vraagt en durven innovatief te zijn en te veranderen. Dat vraagt wendbaarheid en durven ingeslagen paden te wijzigen. Dat is spannend, want je gaat een nieuw recept uitproberen waarvan je het resultaat niet weet. wellicht smaakt het naar meer, maar het kan ook mislukken. Maar alleen zo kom je verder.

Het voordeel van zelfstandige professionals (inderdaad de naam ZZP raakt niet de kern) is, dat ze wendbaar zijn. Ze kunnen daarom op veranderingen bij klanten sneller én innovatiever reageren, dan grote bedrijven die vast houden aan standaard succesrecepten.

En Manu, wat is jouw succesformule?

Groeten Mariken van de Loo
www.leauz.nl
manu busschots
Mariken,

Dank voor je reactie, helemaal met je eens.

Mijn succesformule is denk ik:
- dat ik er geen heb, maar er een maak samen met de klant
- dat ik ja zeg tegen een klant of opdrachtgever, voordat deze ja zegt tegen mij. Soms loopt het nergens op uit, maar al veel vaker heb ik gemerkt dat een krachtig ja vanuit mezelf iets doet ontstaan.
- under construction, constant.

Graag tot ziens weer een keer (ik zeg ja : )

Meer over Acquisitie