1000-dingen doekje of Ondernemende Expert

Columns

De markt zit tegen en er moet bezuinigd worden. 98% van de werknemers geeft de schuld aan de markt of het bedrijf. Toch zijn er professionals en organisaties die het erg goed doen. Hoe kan je daarbij gaan (of blijven) horen?

Je moet steeds harder lopen om klanten te krijgen of tevreden te houden. Herkenbaar? De markt, de politiek en het economische klimaat zitten tegen, klaagt iedereen. ‘Het MT geeft geen richting aan’ is nog steeds de meest gehoorde klacht van de medewerkers. De leiders, van hun kant, willen dat de medewerkers meer verantwoordelijkheid en initiatief nemen. Iedereen geeft elkaar de schuld.

De situatie bepaalt ons succes niet. Echt niet! Wie kende Bart de Graaff niet? Hij kwam op zijn 9e onder een auto en verbrijzelde zijn been, een bacterie tastte zijn nier aan, waardoor hij een groeistoornis ontwikkelde. Op 20 jarige leeftijd deed hij mee aan een reclame-spot (zeg maar nee, dan krijg je er twee) en mocht hij een eigen programma maken bij Veronica. Daarna begon hij als uitgelaten kwajongen een nieuwe publieke omroep BNN (Barts News Network) met een knipoog naar CNN. Hij bracht meer tijd in het ziekenhuis dan buiten het ziekenhuis door, maar bleef toch vol energie en enthousiasme programma’s maken op zijn eigen speelse en choqerende wijze. En zette zo zijn eigen succesvolle imperium op met betrokken medewerkers en kijkers (lees: klanten). Ook zonder hem loopt het bedrijf succesvol door.

Er is een reden waarom sommige personen en bedrijven, zoals Bart met BNN, zoveel energie hebben en succesvol zijn. De kansen en klanten komen vanzelf op hen af.

Personen, zoals Bart, hebben een duidelijke plek ingenomen en hebben zich hier met hart en ziel aan verbonden. Net als de klant en de andere medewerkers, die hier mede vorm aan hebben gegeven. Ik noem dat een ‘expert’-positie. Die kun je ook met jouw bedrijf/team bereiken, zelfs bij zwaar weer.

Door een expert-positie op te bouwen, zorg je ervoor dat klanten bij je willen horen en je vertrouwen. En daardoor vanzelf naar je toe komen en jouw aanbod afnemen. Dat lukt bedrijven en teams niet die vaag zijn over hun expertise en waar ze voor staan (de 1000-dingen-doekjes van deze wereld).

Wat zijn de verschillen tussen ondernemende experts en 1000 dingen doekjes?

1000 dingen doekjes:
• Onduidelijk waar ze voor staan
• Één van de velen
• Je wordt niet onthouden
• Richten zich op alles en NIETS
• Veel verschillende en weinig (leuke, tevreden) klanten
• Moeten veel moeite doen om klanten te trekken
• Er is intern veel stress en weinig plezier
• De samenwerking laat te wensen over

Ondernemende experts:
• Dragen een duidelijke boodschap, mening en visie uit
• Steken erbovenuit
• Top of mind: je ziet ze vaak en anderen spreken over ze
• Ze hebben een keuze gemaakt en zijn daarin de specialist
• Ze hebben een specifieke klantengroep
• Klanten komen vanzelf naar ze toe
• Er is intern veel focus, inspiratie en passie
• Medewerkers voelen zich verbonden en dragen bij

Ik ben ervan overtuigd dat alleen teams die ‘commercieel denken en handelen’ (hoofd) combineren met ‘waar zij het allemaal voor doen’ (hart) een winnende positie in deze turbulente tijd zullen verwerven.

Mijn boodschap: zorg dat je geen 1000-dingen doekje wordt, maar word een ondernemende expert!

Creëer een ondernemende omgeving, waar iedere medewerker zijn eigen stuk kan inbrengen. Zo kom je zelf in de lead en word je niet het slachtoffer van je omgeving. En hoor jij bij de succesvolle teams, die het WEL goed doen! Zoals Bart de Graaff.

Karin van Zuilen is auteur van de gratis cursus Meer tijd en energie in 5 stappen.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Acquisitie