Channels

Jezelf als een aantrekkelijk merk neerzetten op internet is een vak apart en vreet tijd!  Internet-communities, vriendensites, blogs en social media winnen aan populariteit. Het open karakter en de laagdrempeligheid spreken veel mensen aan om mee te doen. Niet meedoen wordt meer en meer een handicap.

De kunst om jezelf te zien en verder te ontwikkelen als sterk merk (Personal branding) is daarbij erg nuttig. Laat je op ideeen brengen door de lessen van succesvolle merken. Hier volgen er vijf:

Een sterk merk ondersteunt de business
Een sterk merk zijn is geen doel op zich. Een merk symboliseert slechts waar men voor staat. Formuleer persoonlijke doelstellingen voor de komende jaren helder. Wat is jouw visie op het vakgebied? En welke strategie moet worden gehanteerd om de persoonlijke doelstellingen te realiseren?

Een sterk merk heeft een goede relatie met alle doelgroepen en kent hun behoeften
Een sterk merk wordt gekenmerkt door het feit dat anderen zich sterk emotioneel met je verbonden voelen. Inventariseer welke mensen nodig zijn om de persoonlijke doelstellingen te realiseren. Verken en formuleer hun belangen.

Lees ook:

Hoe versterk je als Zelfstandige Professional je positie in de markt?

Een sterk merk is uniek en relevant
Een sterk merk is meestal goed ‘gepositioneerd’. Daarmee wordt bedoeld dat het merk een unieke onderscheidende en relevante positie inneemt in het brein van de doelgroep(en). Idealitair leidt dit tot een voorkeurspositie op het moment dat er een (aankoop) beslissing moet worden genomen. Een goede merkpositionering sluit enerzijds aan op de identiteit van het merk en/of de organisatie (bijv. de bijzondere cultuur of competenties). En anderzijds op de behoeften van de doelgroep(en).

Analyseer jouw bijzondere kerncompetenties, persoonlijke waarden en eigenschappen. Waarin schuilt de kracht en wat is de unieke toegevoegde waarde. Zorg ervoor dat dit helder, krachtig en aantrekkelijk wordt geformuleerd.

Een sterk merk manifesteert zich consistent
Waar het merk voor staat is één; zorgen dat dit beeld elke dag weer wordt bevestigd is een twee. Sterke merken zijn dan ook vaak een toonbeeld van jarenlange consistentie. In communicatie, product- en prijsbeleid, gedrag van medewerkers, winkelinrichting, e.a. Werk aan consistentie in de persoonlijke communicatie, gedrag, presentatie, e.d. Waar je voor staat moet in de gehele profilering worden uitgeademd. Elke dag opnieuw moet duidelijk zichtbaar zijn wat jouw unieke toegevoegde waarde is.

Een sterk merk zorgt ervoor dat zij verleidelijk blijft
Sterke merken zijn zij in staat om de doelgroep positief te blijven verrassen. Zonder vernieuwing bestaat het risico dat het te voorspelbaar en saai wordt. Het ontwikkelen van innovatieve marktproposities is dan ook een krachtige strategie om de merkessentie verder te versterken.

Tips voor goed reputatie management
Bovenstaande lessen verschaffen enig houvast voor het profiel dat je nastreeft. Laat je op 1 of 2 ideeen brengen! Vervolgens de uitvoering! Daar komt nog wel wat meer bij kijken. Hoe pak je dat aan? Vier tips:

  1. Hou je LinkedIn profiel geupdate en wees actief. Doe iedere dag (of week) iets herkenbaars en hou dit vol!  Wordt lid van “groups” en discussieer mee.
  2. Zoek  de sites en blogs die het meest relevant zijn voor je zelf qua inhoud en opinievorming. Deze houden je up to date van de ontwikkelingen in je vakgebied.
  3. Deel en distribueer je kennis. Maak gebruik van Twitter, Rss en share-buttons op de eigen website. Hierdoor wordt het mogelijk je eigen artikelen gemakkelijk te delen en te verspreiden over het internet door jezelf en door anderen.
  4. Word je gek van al die social media sites? Probeer Hootsuite! Een berichtje wordt tegelijkertijd op Twitter, Facebook en Linkedin geplaatst.

Door volgens bovenstaande tips te werken en je te richten op authenticiteit en inhoud, kun je een goede en bestendige reputatie opbouwen. Dus niet reactief wat meelopen maar neem de regie over je eigen profilering in de social media in handen!

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. Bronnen: MolBlog door Guido David en FrankWatching door Martijn Arts

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Jaren geleden heb ik eens een lezingenprogramma gegeven dat heette: Image Boosters. De kern van dat verhaal is dat iedereen de ster kan zijn van zijn eigen PR. Als je maar zorgt voor vijf dingen: 1. Een goed product, 2. Een goed verhaal, 3. Een goede aanleiding, 4. Een goede formule en 5. Een goed bereik. Ik ben inmiddels bijna twintig jaar verder en bij het lezen van dit artikel over ‘personal branding’ realiseer ik mij dat het in de kern nog steeds van belang is dat je een goed product hebt. Dat je écht iets presteert of levert. Natuurlijk is het niet genoeg om alleen maar kundig te zijn of een deugdelijk product te leveren waar. Je moet het ook goed weten te brengen. Dat er met de opkomst van sociale media talloze ‘outlets’ bij zijn gekomen die je kunt gebruiken om te communiceren, staat als een paal boven water. Maar wát ga je communiceren? Wat is je verhaal? Of heb je geen eigen verhaal? Alleen maar reacties op artikelen (of Tweets) van anderen? En ook al heb je een goed verhaal… Zitten de beoogde ontvangers ook te wachten op jouw boodschap? Herkennen zij de relevantie voor hen in jouw communicatie? Beschouwen zij het als een logisch en plezierig gegeven dat jij in de lucht komt? Kortom, wat voor alibi heb jij om zo’n interventie te plegen? Naar aanleiding van welke behoefte van de beoogde klant veronderstel jij dat jij mogelijk iets zinnigs te melden hebt? En weet jij dat goede verhaal met de juiste aanleiding ook op een manier te brengen die door de beoogde klant als plezierig wordt ervaren? Maak jij gebruik van een effectieve format om je informatie, of je propositie in te presenteren? Als je op deze vragen een serieus en goed antwoord hebt gegeven, dan komt natuurlijk de hamvraag: Hoe bereik je met jouw verhaal, ‘personally branded’ of op een andere manier aansprekend verpakt, de mensen die er toe doen; potentiële klanten? Of mensen die jouw initiatief actief ondersteunen? Kortom, hoe realiseer je een optimaal bereik? Met ‘social media’? Door ‘free publicity’? Door te ‘netwerken’. Zeer waarschijnlijk door een uitgekiende ‘communicatiemix’… waarbij je gebruik maakt van de middelen die het beste bij jou passen… totdat je er achter komt dat je eigenlijk gebruik zou moeten maken van mensen, middelen en communicatievormen die jouw doelgroepen het meeste aanspreken.

Personal branding is prima.
Wel wil ik benadrukken dat authencitiet heel belangrijk is in deze.
Natuurlijk kun je je gaan richten op doelgroepen, en bedenken welke behoefte zij nodig hebben.
Verlies hierbij niet jezelf uit het oog. Op de lange termijn zal het niet gaan brengen wat je wilt. Je hebt de ladder tegen de verkeerde muur geplaatst.

x
x