Jezelf als een aantrekkelijk merk neerzetten op internet is een vak apart en vreet tijd! Internet-communities, vriendensites, blogs en social media winnen aan populariteit. Het open karakter en de laagdrempeligheid spreken veel mensen aan om mee te doen. Niet meedoen wordt meer en meer een handicap.
De kunst om jezelf te zien en verder te ontwikkelen als sterk merk (Personal branding) is daarbij erg nuttig. Laat je op ideeen brengen door de lessen van succesvolle merken. Hier volgen er vijf:
Een sterk merk ondersteunt de business
Een sterk merk zijn is geen doel op zich. Een merk symboliseert slechts waar men voor staat. Formuleer persoonlijke doelstellingen voor de komende jaren helder. Wat is jouw visie op het vakgebied? En welke strategie moet worden gehanteerd om de persoonlijke doelstellingen te realiseren?
Een sterk merk heeft een goede relatie met alle doelgroepen en kent hun behoeften
Een sterk merk wordt gekenmerkt door het feit dat anderen zich sterk emotioneel met je verbonden voelen. Inventariseer welke mensen nodig zijn om de persoonlijke doelstellingen te realiseren. Verken en formuleer hun belangen.
Een sterk merk is uniek en relevant
Een sterk merk is meestal goed 'gepositioneerd'. Daarmee wordt bedoeld dat het merk een unieke onderscheidende en relevante positie inneemt in het brein van de doelgroep(en). Idealitair leidt dit tot een voorkeurspositie op het moment dat er een (aankoop) beslissing moet worden genomen. Een goede merkpositionering sluit enerzijds aan op de identiteit van het merk en/of de organisatie (bijv. de bijzondere cultuur of competenties). En anderzijds op de behoeften van de doelgroep(en).
Analyseer jouw bijzondere kerncompetenties, persoonlijke waarden en eigenschappen. Waarin schuilt de kracht en wat is de unieke toegevoegde waarde. Zorg ervoor dat dit helder, krachtig en aantrekkelijk wordt geformuleerd.
Een sterk merk manifesteert zich consistent
Waar het merk voor staat is één; zorgen dat dit beeld elke dag weer wordt bevestigd is een twee. Sterke merken zijn dan ook vaak een toonbeeld van jarenlange consistentie. In communicatie, product- en prijsbeleid, gedrag van medewerkers, winkelinrichting, e.a. Werk aan consistentie in de persoonlijke communicatie, gedrag, presentatie, e.d. Waar je voor staat moet in de gehele profilering worden uitgeademd. Elke dag opnieuw moet duidelijk zichtbaar zijn wat jouw unieke toegevoegde waarde is.
Een sterk merk zorgt ervoor dat zij verleidelijk blijft
Sterke merken zijn zij in staat om de doelgroep positief te blijven verrassen. Zonder vernieuwing bestaat het risico dat het te voorspelbaar en saai wordt. Het ontwikkelen van innovatieve marktproposities is dan ook een krachtige strategie om de merkessentie verder te versterken.
Tips voor goed reputatie management
Bovenstaande lessen verschaffen enig houvast voor het profiel dat je nastreeft. Laat je op 1 of 2 ideeen brengen! Vervolgens de uitvoering! Daar komt nog wel wat meer bij kijken. Hoe pak je dat aan? Vier tips:
- Hou je LinkedIn profiel geupdate en wees actief. Doe iedere dag (of week) iets herkenbaars en hou dit vol! Wordt lid van "groups" en discussieer mee.
- Zoek de sites en blogs die het meest relevant zijn voor je zelf qua inhoud en opinievorming. Deze houden je up to date van de ontwikkelingen in je vakgebied.
- Deel en distribueer je kennis. Maak gebruik van Twitter, Rss en share-buttons op de eigen website. Hierdoor wordt het mogelijk je eigen artikelen gemakkelijk te delen en te verspreiden over het internet door jezelf en door anderen.
- Word je gek van al die social media sites? Probeer Hootsuite! Een berichtje wordt tegelijkertijd op Twitter, Facebook en Linkedin geplaatst.
Door volgens bovenstaande tips te werken en je te richten op authenticiteit en inhoud, kun je een goede en bestendige reputatie opbouwen. Dus niet reactief wat meelopen maar neem de regie over je eigen profilering in de social media in handen!
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. Bronnen: MolBlog door Guido David en FrankWatching door Martijn Arts
Gerelateerde artikelen

Hoe versterk je als Zelfstandige Professional je positie in de markt?
Gerke van Zalk

Commercial vitae
Paul Verburgt

Zo bedrijf je als ZZP-er marketing!
Bert Overbeek

Toon je opmerkelijke kanten
Cees Harmsen

Persoonlijke branding als nietszeggende onzin
Actueel MNGMNTST

Personal Branding als Professional
Marvin Sutherland

Out-of-office zijn we allemaal
Guido van de Wiel

Met Twitter in de aanval
Ankie Straathof

Waarom kwaliteit niet komt bovendrijven
Max Wildschut

Social media marketing: laat u niet teleurstellen!
Paul Kersbergen

Beginnen bij wat er toe doet
Lenette Schuijt

Homo zappiens bestaat niet
Actueel MNGMNTST

Private space in Social Media.
Ankie Straathof

Wat kan ik met die Sociale Netwerken?
Jens Pas

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Wel wil ik benadrukken dat authencitiet heel belangrijk is in deze.
Natuurlijk kun je je gaan richten op doelgroepen, en bedenken welke behoefte zij nodig hebben.
Verlies hierbij niet jezelf uit het oog. Op de lange termijn zal het niet gaan brengen wat je wilt. Je hebt de ladder tegen de verkeerde muur geplaatst.