De (on)zin van Sociale Netwerken

Columns

Wie is er nog geen lid van een Sociaal Netwerk? Welke waarde voegen sociale netwerken toe aan haar leden, de investeerders, de adverteerders en aan de maatschappij?

De community markt

De sociale netwerk site Facebook groeit sterk in Nederland. In week 37 bezochten ongeveer 3,6 miljoen Nederlanders de website. Uit de maandcijfers is af te leiden dat, gemeten naar totale surftijd, Facebook inmiddels de nummer 9 site van Nederland is met een gemiddelde sessielengte van 6,7 minuten. Hyves (9 miljoen leden) is na Google de best bezochte website van Nederland met een stabiel bereik van 50% per week en 6,4 miljoen unieke bezoekers in week 37. Facebook gaf onlangs aan wereldwijd zo'n 300 miljoen leden te hebben en ook winst te maken.

Een andere netwerk site die de afgelopen maanden snel steeg is LinkedIn.com. Deze zakelijke netwerk site bereikte in augustus 2,2 miljoen Nederlandse bezoekers. LinkedIn wereldwijd heeft onlangs zijn vijftig miljoenste gebruiker verwelkomd. Het kostte LinkedIn na de start in 2003 bijna een jaar en vier maanden om de mijlpaal van één miljoen leden te bereiken. Het laatste miljoen kostte slechts twaalf dagen. De afgelopen jaren is LinkedIn grondig gemoderniseerd met zaken als zoekfuncties, discussiegroepen, weblogs en mobiele applicaties. Hekkensluiters zijn: Plaxo (15 miljoen wereldwijd)en Xing (8 miljoen wereldwijd).

Wat doen al die mensen op de sociale netwerken?

Volgens Mikolaj Jan Piskorski (associate professor Harvard Business School) is het belangrijk om de gebruikers van sociale netwerken te onderzoeken en op hun wensen in te spelen. De belangrijkste resultaten uit zijn onderzoek ‘Understanding Users of Social Networks’ zijn:

• Sociale netwerken moeten de fouten in de echte wereld voorkomen, bijvoorbeeld het ontmoeten van kennissen van vrienden (3e graad) die jou kunnen helpen. Normaal zijn mensen niet echt geneigd om voor jouw probleem te gaan shoppen in hun netwerk, nu kan je dat zelf.

• Foto’s zijn de ‘killer apps’ van de sociale netwerken; 70% van de online gebruikers kijkt naar foto’s van anderen; voyeurisme.

• Mannen en vrouwen gebruiken netwerken op verschillende manieren; 1) mannen kijken naar vrouwen die ze niet kennen, 2) mannen kijken vrouwen die ze kennen, 3) vrouwen kijken naar andere vrouwen die ze kennen. Twee derde van alle pageviews zijn gericht op vrouwen.

• Het bedrijfsleven zou sociale netwerken niet moeten zien als een extra kanaal; maar juist de netwerken sociaal inzetten om bijvoorbeeld producten te testen of om gebruikersfeedback te vragen e.d.

De waarde

Voor de leden
De meeste sociale netwerken zijn zondermeer handige tools. Digitale adresboeken die zichzelf onderhouden (gebruikers werken zelf hun profiel bij) en inzicht geven in relatief onbekenden. Zoeken, communiceren, bespieden en stalking lijken de meest gebruikte functies.

Voor de investeerders
In 2007 betaalde Microsoft 240 miljoen dollar voor 1,6% van de aandelen van Facebook Inc. En op dat moment zou Facebook dan ongeveer 15 miljard dollar waard zijn. Met het aantal leden van vandaag zou de waarde kunnen oplopen tot bijna 19 miljard dollar.

Het Nederlandse Hyves had zo’n 3,5 miljoen leden in 2007 en zou op basis van de waardering van Facebook 600 miljoen euro toen waard zijn. Nu zijn dat 9 miljoen leden, dus volgens een snelle rekensom zou Hyves nu ongeveer 1,5 miljard Euro waard zijn. Waarde en prijs zijn verschillende zaken. Er zijn veel minder actieve profielen op Hyves en er wordt weinig winst gemaakt. De vrije cashflow en de groei gedurende de komende jaren zal de waarde (niet koopprijs) van Hyves bepalen. Schattingen lopen uiteen van 75 tot 300 miljoen. De populariteit van Facebook en LinkedIn nemen toe, dus de vraag; make (grow members) or buy? Hyves zou er verstandig aan doen nu te cashen, voordat de bubble barst.

Voor de adverteerders
Ruim 50 procent van de interactieve marketingbedrijven verwacht in de eerste helft van 2009, ondanks de recessie, meer geld te zullen uitgeven aan sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester onder 145 marketingspecialisten. Het merendeel van de marketeers in het onderzoek geeft aan de aandacht willen verleggen van 'display ads' en games naar sociale media als sociale netwerken, blogs en user-generated content.

Voor de maatschappij
Hoe meer tijd mensen online besteden, dus te minder aan ‘echte interactie’ en dat is toch een verarming. Berichten online worden korter van de eerste lange emails, naar kortere chats, naar complete onzin op Twitter; ‘ik sta bij kilometerpaal 36,2 op de A2’ e.d.

De toekomst

Jongeren verlaten nu al weer sociale netwerken omdat deze ’verouderen’. In Nederland ziet men vooral op LinkedIn, de ‘connections’ en ‘groups’ verzamelaars. Mensen met +500 of +1000 connections en tot 50 groepslidmaatschappen? Hoe sterk zijn die bij elkaar geharkte netwerken? Naarmate de verbindingen zwakker worden zal het netwerk aan waarde inboeten. Ook op internet geldt de wet ‘less = more’. Een netwerk als digitaal adresboek met uitgebreide profielen en curriculum vitae is zeer praktisch. Het grote voordeel is dat de leden zelf hun profiel actueel houden, zolang dat netwerk niet inslaapt. De zoekfunctie om mensen uit het netwerk van anderen te vinden of je voor te bereiden op een gesprek met een onbekende zijn interessant. De netwerk functies breiden steeds verder uit. Na apps op LinkedIn nu ook hier de Twitter berichten, videos en foto’s worden toegevoegd. De nieuwste trend in sociale netwerken is ‘private online communities’, Bijvoorbeeld; ‘asmallworld.net’ Deze netwerken bestaan rond een groep van gelijk ‘gezinden’ en slechts enkelen kunnen nieuwe leden inviteren, een soort van ballotage. Ook kunnen leden worden verwijderd, zelfreiniging. Deze exclusieve netwerken zullen rond allerlei thema’s en mensen ontstaan. Het jezelf in de etalage zetten op een grote netwerksite zal dan niet meer nodig zijn. Specialistische netwerken zullen de rol overnemen. Headhunters, verkopers, stalkers en andere voyeurs worden buiten gesloten. De revival van Old Boys, Girls, Friends en Specialists networks.

De nieuwste technologie van Google; Wave; een online samenwerkingstool voor berichten, presentaties, creaties, foto’s en andere interacties, alle real time online, zal de ‘oude email’ gaan vervangen. Voeg hierbij niet alleen het adresboek van GMail maar ook de netwerken en video conferencing (Skype 7.0) en dan is Google; de spin in het web.  

Christian ter Maat; LinkedIn [282 connections & 7 groepen]

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Christiaan,

Ik ben er dol op! Maar, zie ook wel dat het af en toe uit de hand loopt... Met name Facebook gaat nog wel eens alle kanten op. Linkedin is juist heel effectief en gericht en zinvol (en vanuit de 'klant' bedacht).

Een leerzaam nieuw boek is 'De Whuffie Factor'' van Tara Hunt. Het is boek dat tips geeft voor succesvol gebruik van onlinecommunities.

Zie:
http://www.managementboek.nl/boek/9789022959374/de_whuffie_factor_tara_hunt?affiliate=1412.

Walther.
Jos Essers
a.s. vrijdag, 7 mei 2010 wordt er in Amerika een nieuwe Social CRM applicatie gelanceerd door Xeesm ( http://www.xeesm.com . Zolang heeft het toch nog wel geduurd.

Met deze toepassing wordt CRM opnieuw bekeken en specifiek toegespitst op het verzamelen en beheren van contacten op de sociale netwerken.

Bob Thompson vroeg zich al eerder af, wie de nieuwe leider op het gebied van Social CRM gaat worden : http://www.customerthink.com/blog/will_the_real_social_crm_leader_please_stand_up/

Ik ben in ieder geval zeer nieuwsgierig
Jos Essers
Janny
Ook kunnen leden worden verwijderd, zelfreiniging. Deze exclusieve netwerken zullen rond allerlei thema’s en mensen ontstaan. Het jezelf in de etalage zetten op een grote netwerksite zal dan niet meer nodig zijn. Specialistische netwerken zullen de rol overnemen. Headhunters, verkopers, stalkers en andere voyeurs worden buiten gesloten. De revival van Old Boys, Girls, Friends en Specialists networks. http://vienne.co/bop-nu http://vienne.co/vi-cam-tay
vi nu
Ook op internet geldt de wet ‘less = more’. Een netwerk als digitaal adresboek met uitgebreide profielen en curriculum vitae is zeer praktisch. Het grote voordeel is dat de leden zelf hun profiel actueel houden

Meer over Social Media in en om de organisatie