Wat is creativiteit? Hoe bevorderen? Inzichten en ervaringen met het stimuleren van creatieve vermogens in organisaties. Creatieve kracht bij innovatie en originele methoden om met klanten te innoveren.

Definitie creativiteit

Creativiteit betreft het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke oplossingen voor vragen of problemen te vinden. Bijvoorbeeld nieuwe werkwijzen, slimmer organiseren, innovatieve producten en diensten.

Hoe creativiteit stimuleren

Creatieve ideeën onderscheiden zich vaak door hun eenvoud. Goede voorbeelden zijn te vinden in de volgende 2 artikelen

Tools om creativiteit te bevorderen

We beschikken diverse tools om creatieve kracht te bevorderen.

Creativiteit en innovatie

Om de creatieve vermogens te bevorderen, helpt een klimaat waarin talent wordt uitgedaagd om grenzen op te zoeken en te overschrijden. Tegelijk is een focus op resultaten belangrijk. ‘Grenzen overschrijden en focussen op resultaat’, een lastig koppel maar wel de twee-eenheid waar het om draait.

Creativiteit in organisaties

‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je al had!’  Stop met meer van hetzelfde, maar anders, slimmer, handiger, leniger. In een veranderende wereld kun je als organisatie niet blijven zeggen:  ‘Zo doen we dat hier’.
Inzicht in de bestaande patronen en routines helpt om ‘out of the box’ te denken. Het management kan hier inspireren en ruimte voor vrijmaken. Raak gepassioneerd en ga het anders doen, wellicht tegen de stroom in. Zo werkt het om onderscheidend en innovatief te worden. Vaak sluimeren er genoeg ideeën bij de mensen.  Hun contacten met klanten zijn een inspiratiebron. Methoden om met klanten te innoveren worden steeds belangrijker. Zie de voorbeelden in:

Meer inzichten, tips en trends

Zie de artikelen en links op deze pagina. Desgewenst kunt u meer inspiratie opdoen op onze pagina over  Slimmer werken.