Creativiteit is een proces

Columns

Creativiteit wordt door velen gezien als een random proces. Iets waar je niet veel invloed op hebt. De heersende gedachte is dat ideeën vaak zomaar uit de lucht komen vallen. De praktijk laat het tegendeel zien.

In mijn jaren werkzaam als constructeur bij Lely Industries werd me geleerd dat als een ik nieuw idee had, dat ik dat dan zo snel mogelijk moest indienen. De praktijk had Lely geleerd dat een te patenteren idee vaak binnen korte tijd elders werd gepatenteerd. Blijkbaar zit er een systematiek in creativiteit en dat biedt mogelijkheden om creativiteit procesmatig in te richten.

Deepak Chopra heeft deze structuur “De wet van creativiteit” beschreven en het inspireerde mij om dat te delen. Dit vanwege de noodzaak voor veel bedrijven om meer creativiteit in te zetten voor hun voortbestaan.

“De wet van creativiteit” in 9 stappen

1. Beoogd resultaat. Heb een duidelijk beeld van het resultaat dat je voor ogen hebt. Wat wil je creëren? Stel dat wat je wilt creëren in gedachten voor. Hoe ziet het eruit? Hoe voelt het? Hoe smaakt het? Waar ruikt het naar? Hoe klinkt het? Hoe specifieker het beoogde resultaat is beschreven hoe beter het eindresultaat.

2. Informatie verzamelen. Verzamel alle informatie die nodig is om het resultaat dat je voor ogen hebt te behalen. Het beoogde resultaat hoeft niet altijd een product te zijn maar kan ook kan ook een zijnstoestand zijn, zoals toonaangevende in markt of duurzaamste bedrijf in een sector.

3. Informatie analyseren. Weeg de voor- en nadelen van elke keuze af in relatie tot het beoogde resultaat. Luister voordat je verdere stappen onderneemt naar wat je intuïtie erover te vertellen heeft en denk er goed over na. Laat elk scenario in gedachten de revue passeren zonder dat je er een waardeoordeel aan vastplakt.

4. Loslaten. Een goede manier om los te leren laten, is meditatie, Er zijn echter veel meditatievormen: muziek, dans, poëzie, in de natuur of in de slaap. In deze fase verwerkt het onderbewuste de verkregen informatie. Belangrijk is om te leren omgaan met onzekerheid en onthechting. Dan is de kans op een “aha moment” (Eureka) het grootst.

5. Inzicht. Inzicht is het vermogen om verder te kijken dat het bekende. Het vindt plaatst wanneer betekenis en context worden geïntegreerd en in alle nuchterheid de reeks gebeurtenissen kunnen zien van een keuze.

6. Inspiratie. Als je geïnspireerd bent sta je in synchroniciteit met het universum. Je bent dan actief op het snijvlak van het bekende en het onbekende. Een kwetsbaar evenwicht maar o zo belangrijk voor het beste resultaat.

7. In de praktijk brengen. Het in praktijk brengen gebeurt met timing, finesse, vertrouwen met behulp van je intuïtie. Te vroeg of te laat iets in de markt zetten is een veel voorkomend verschijnsel wat leidt tot een slecht resultaat. (video 2000 van Philips)

8. Integratie. Wanneer een bepaalde creatie in de praktijk is gebracht, is integratie de volgende stap. Dit houdt in dat een nieuwe context en betekenis aan een nieuwe ervaring wordt gekoppeld. Dit zorgt voor herkenning en inzicht hoe de nieuwe creatie in te bedden in de dagelijkse praktijk. (Itunes)

9. Incarnatie. Binnen een nieuwe betekenis en context ontstaat een nieuwe incarnatie, een nieuwe vorm en een geheel nieuwe situatie. (bv mobiele telefoons)

Conclusie:
Creativiteit is dus niet een random proces zoals velen denken maar vereist juist een goede structuur. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om creativiteit te gaan managen. Voor vele bedrijven die aan de vooravond staan van een flinke inhaalslag belangrijk, willen ze blijven voortbestaan.

Bron: De zeven spirituele wetten van superhelden van Deepak Chopra.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jozef Van Giel
Deepak Chopra lijkt me niet direkt een betrouwbare bron om wetenschappelijk onderbouwde informatie te gaan halen. Als ik dus zo'n naam tegenkom stop ik onmiddelijk met lezen. Ik ben meer kwaliteit gewend van deze website.
Kijk hier maar: http://rationalwiki.org/wiki/Deepak_Chopra

Meer over Creativiteit