Innovatie is veel meer dan creativiteit. Het vraagt om verschillende kwaliteiten in de verschillende stadia van productontwikkeling. In steeds meer organisaties neemt de druk op innoveren toe en vragen directies zich af hoe zij innovatiever kunnen worden. Vaak wordt in eerste instantie vooral aandacht besteed aan de creatieve aspecten van innovatie. Leiders zien creativiteit als de belangrijkste competentie. Hoe benutten we de ideeen van onze medewerkers en de impulsen die vanuit klanten bij onze mdewerkers belanden. Zijn er manieren om dit te stimuleren? Dit vraagt om een nieuwe manier van denken en een andere bedrijfscultuur.
Vijf bouwstenen voor een innovatieve organisatie
- Leer medewerkers hoe ze creatief kunnen zijn. Door training kunnen medewerkers hun creatieve vermogens beter gebruiken.
- Moedig passie aan. Zoek naar manieren om medewerkers, op alle niveaus, de ruimte te geven om hun interesses en passies te volgen.
- Maak het werk betekenisvol. Mensen voelen zich beter als ze positief kunnen bijdragen aan een groter, beter geheel. Om echt gemotiveerd te zijn, moeten mensen het gevoel hebben dat ze bijdragen aan iets dat er echt toe doet. Leiders moeten dus een betekenisvolle missie vaststellen en deze doorvertalen naar hun medewerkers.
- Zorg voor voldoende tijd. Creativiteit heeft tijd nodig, zonder druk en deadlines. En juist hier ontbreekt het in de meeste organisaties aan. Maar juist om beter te worden als organisatie, zal er tijd vrijgemaakt moeten worden voor het creatieve proces.
- Geef houvast over het kader waarbinnen creativiteit en innovaties welkom zijn. Gaat het om verbetering van produktieprocessen, om het oppikken van suggesties van klanten bij bestaande produkten, om nieuwe produkten of diensten?
Een nieuwe cultuur
De cultuur is de wortel van de organisatie, maar bestaat niet zonder de medewerkers, die grote invloed hebben op het realiseren van de koers. Geen verandering kan slagen als de medewerkers niet de mogelijkheid hebben hun waarden en ideeen te verbinden met de organisatiewaarden. Om op langere termijn succesvol te zijn moeten organisaties investeren in hun personeel en de invloed van de bedrijfscultuur onderkennen. Ze moeten niet alleen focussen op het hier en nu, maar ruimte geven aan hun medewerkers om creatief te zijn.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: MensCentraal en P&Oactueel
Gerelateerde artikelen

Een review van 4 recente Engelstalige boeken over innovatie
Peter Nientied

Eerste stappen om innovatief de crisis te overwinnen
Joyce van den Hoek Ostende

Gebruik de kracht van hefbomen
Ton Verbeek

Ideeënmanagement als vliegwiel voor resultaatverbetering
Ton Verbeek

Omzetgroei door Commercial Excellence
Marcel de Jongh

Geef een impuls aan je creatieve geest!
Ton Verbeek

Hoe ontwikkel je een goede bedrijfscultuur
Actueel MNGMNTST

Blijf je zelf bij innovatie!
Ronald van Gigch

Informatieproductiviteit is oneindig!
Anja van der Lans

HR: zendmast of ontvangststation?
Jantine Wijtsma

Vernieuwing als basis voor succes en plezier
Reynold Chandansingh

7 kritische succesfactoren voor open innovatie
Actueel MNGMNTST

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>