Channels

Het opvangen van signalen in de organisatie, hoe zwak dan ook, is van groot belang, volgens mijn favoriete schrijver en coach Robert Dilts*. Te veel organisaties zijn te druk bezig met het ondernemen van actie, en anticiperen te weinig op wat er zou kunnen gebeuren. Juist nu de markt vluchtiger wordt en talenten schaars zijn, is het nodig om de innovaties die je medewerkers zelf bedenken op te pikken, voordat het alweer aan ieders’ aandacht is ontsnapt.

Als je niet op tijd bent met het oppikken, kun je later niet oogsten. …

Het is dus zaak voor organisaties om de kunst van het aanvoelen te her-leren. Dilts omschrijft het prachtig: “An organization that loses touch with its “skin” risks injury.” En de “huid” van de organisatie wordt dan gevormd door de mensen die direct contact hebben met de klanten. Want hoeveel strategieën je ook (her)ontwerpt, laat je als organisatie vooral leiden door de zwakke en sterke signalen die binnenkomen.

Hier ligt een prachtige taak voor HR als ontvangststation! HR vangt andere signalen op dan het bestuur of de leidinggevenden. Zwakke signalen, maar ze zijn er wel degelijk: een medewerker die iets opmerkt over het team waarin hij werkt, of een signaal als “het heeft toch geen zin dit bij mijn leidinggevende aan te kaarten”, we kennen ze allemaal. En wat doen we ermee?

Lees ook:

Innovatie = ondernemen

De juiste weg is niet altijd gemakkelijk te vinden. Soms heeft het met integriteit te maken, wat vertel je wel en wat vertel je niet. Soms luister je te veel naar een individu en maak je het te groot. Juist omdat je als HR-afdeling veel zwakke signalen binnenkrijgt, is het de kunst om trends te gaan zien. En dan je taak als zendmast te gaan uitvoeren. Voel je aan dat veel leidinggevenden met hetzelfde thema worstelen? Hoor je veel medewerkers bij het koffiezetapparaat klagen over hetzelfde?

En ja, dan als professionele adviseur een probleemeigenaar zien te vinden… een bestuurslid, een directeur, een CEO, iemand die aandacht gaat genereren voor jouw thema. Die vervolgens anticipeert op dat wat zou kunnen gebeuren en alvast scenario’s uitwerkt. Zodat je samen hebt voorkomen dat er plotseling ondoordachte acties nodig zijn als “het leed al is geschied”.

Wat is het toch een mooi vak om de antenne van een organisatie te mogen zijn… En ja, hoor ik je zeggen, dat moet de lijn zelf toch oppakken tegenwoordig? Jazeker! Echter het lijkt me een samenspraak van lijn en staf: de staf ontvangt wellicht de zwakke signalen, de lijn misschien wel de sterke. En daar dan de dialoog over aangaan, om te kunnen oogsten.

*Alpha Leadership, tools for business leaders who want more from life. 

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x