Vandaag een dag van zakelijke besprekingen gehad. Tijd om stil te staan bij de huidige – technologische – mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen. Nu, zittende in mijn hotelkamer in Singapore, overvalt de gedachte mij hoe het toch komt dat innovatie in Nederland zo lastig is. Ik heb het al eerder geschreven dat veel geld is uitgegeven aan het stimuleren van innovatie en veel initiatieven zijn geboren (en hene gegaan) ter stimulering van het innovatievermogen van Nederland.
Mijn observaties van de afgelopen dagen in Singapore geeft mij het idee dat ik deel uitmaak van een mierenhoop. Overal activiteiten, hectiek en vooruitstrevende technologische oplossingen. Plots besefte ik dat we in Nederland goed zijn om het wiel opnieuw uit te vinden. Een kilometer lopen door Singapore betekent een confrontatie met een werkend automatisch betalingssysteem voor tolwegen. De taxichauffeurs klagen niet over het systeem, dus zal het wel goed werken. Boven de weg hangen grote displays met daarop vermeld van hoe laat tot hoe laat er tol geheven wordt en hoeveel het is. De betaling geschiedt automatisch middels een detectiesysteem boven de weg en een kaart achter de voorruit. In Nederland is jaren geleden een proef afgeblazen, maar hier werkt het volop.
Een dergelijk tolsysteem is onderdeel van het anti-filebeleid. De tolwegen zijn breed en hebben een goede verkeersflow, wat dus een waarde vertegenwoordigt.
Een ander onderdeel van het anti-filebeleid is het verstrekken (verkopen) van verschillende kentekenplaten. Gekozen kan worden onder andere voor het altijd mogen rijden of het rijden buiten de spits. Vanzelfsprekend is een kenteken voor doordeweeks duurder dan voor in het weekend en het rijden in de spits prijziger in vergelijking met het rijden buiten de spits. U begrijpt het goed, er zijn verschillende combinaties te maken. En onze minister van Verkeer en Waterstaat maar nadenken over een goed en werkbaar systeem. Nou, dat zal niet meevallen als steeds het wiel opnieuw uitgevonden moet worden.
Weet u wat ook interessant is? Het bestrijden / minimaliseren van de luchtverontreiniging in Singapore. Men heeft bedacht dat het openbaar vervoer goed en goedkoop moet zijn. Zowel de bussen als de metro zijn overzichtelijk, betaalbaar en goed georganiseerd. Daarnaast rijden er veel taxi’s die je van de ene kant naar de andere kant rijden voor een zeer betaalbare prijs. Vandaag een klein half uur in de taxi gezeten voor het afleggen van ruim tien kilometer in de spits voor 8 euro. Het rijden van een eigen auto wordt op een positieve wijze ontmoedigd door goede en betaalbare alternatieven aan te bieden. Daarbij mag een auto niet ouder zijn dan tien jaar, want anders wordt het te vervuilend. Kijk, dat zijn nog eens werkende maatregelen.
Nederland moet meer gebruikmaken van de wereldwijd aanwezige kennis. Nederlandse ondernemers moeten meer gebruikmaken van de aanwezige kennis om tot innovaties te komen. In andere landen wil men graag samenwerken met Nederlandse bedrijven. Wereldwijd is de beschikbare kennis op het gebied van bijvoorbeeld technologie enorm. Een samenwerking is welkom en door het internet en de wereldwijde 24-uurs economie ook onder handbereik. Nieuwe ideeën, waardoor nieuwe technologie ontwikkeld kan worden, worden internationaal verwelkomt. Dit wordt ook wel ‘leverage’ genoemd. Het overhevelen van huidige beschikbare knowhow naar nieuw te ontwikkelen toepassingen c.q. gebieden. Hierdoor ontstaat een samenwerking tussen meerdere partijen die een positieve ontwikkeling kunnen betekenen voor de participanten. In de internationale zakenwereld betekent dit het benutten van talloze mogelijkheden van netwerken tot en met het aanboren en ontwikkelen van nieuwe ‘business opportunities’. Een vereiste is wel dat men openstaat voor nieuwe mogelijkheden en samenwerkingsvormen. Daarbij moet de Nederlandse ondernemer niet proberen om zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Als we dat overlaten aan de regering, dan kunnen de Nederlandse ondernemers zich richten op het aangaan van nieuwe samenwerkingsvormen door voort te bouwen op de reeds aanwezige kennis en technologie.
Voor diegene die denken dat dit theoretisch gewauwel is, heb ik een praktisch ondervonden voorbeeld. Een idee dat ik al enkele jaren in mijn hoofd heb, is vandaag technologisch toepasbaar. Nee, het idee is niet 100% nieuw, want er blijkt een overlap met ideeën van andere bedrijven. Dit bleek uit de gesprekken die ik vandaag heb gevoerd. Na het inventariseren van de huidige stand van zaken, inclusief technologische korte termijn mogelijkheden en nieuwe ideeën, zijn aangepaste plannen gemaakt. Middels samenwerking worden de plannen de komende twee jaar ontwikkeld en in de praktijk gebracht, waarmee mijn bedrijf voor de komende tien jaar volop in business blijft en grote concurrenten de loef afsteekt. Door snel reageren en anticiperen, is toepassing van internet- en telecomfaciliteiten, webapplicaties en internationale samenwerking een basis om business uit te bouwen.
Hoewel het misschien ietwat kort door de bocht is, durf ik te beweren dat het stimuleren en het aanjagen van innovatie een intrinsieke motivatie moet zijn van ondernemers. Een kenmerk van ondernemers is het voor willen zijn en blijven van concurrentie. Een vereiste om de concurrentie voor te blijven, is innovatie. Wat mij betreft is innovatie een synoniem voor ondernemen.
Herman de Pagter MM
ondernemer & hogeschooldocent marketing en innovatie
De Haagse Hogeschool, opleiding Small Business & Retail Management
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO