Ondernemen in de lucht

Actueel

Ryanair, de grootste prijsvechter van Europa. Razend snel groeien, winst maken en een legendarisch lage kostenstructuur. Strategische partnerships met bedrijven als Costa Cruises, Hertz, Axa verzekeringen, Expedia. Meer dan 66 miljoen klanten in 2009. Te verwachten omzet in het boekjaar 2009/2010: 2,4 miljard Euro. Te verwachten winst: 275 miljoen Euro. Groeiverwachting tegen 2012: 23%.

Ryanair weet al jaren als ultieme prijsvechter te overleven en zelfs forse winsten te boeken. En dat terwijl tickets soms zelfs goedkoper zijn dan een pak luiers. Wat is het geheim achter het ‘Ryanair model’? We horen regelmatig verhalen over staande vliegen of betalen voor wc gebruik. Maar hoe zit het met personeel? En wat is de rol van de kleine luchthavens waar Ryanair op vliegt? Wat voor kortingen geven zij aan de prijsvechter?

Business model Ryanair

De oer-low cost airline hanteert zonder twijfel het meest succesvolle travelindustry-business model aller tijden. In de reisindustrie is Ryanair “the company you love to hate”. Hun CEO heeft een grote mond, al hun boekingen verlopen via hun website, ze zetten hun leveranciers onder druk,  ze accepteren noch de bestaande spelregels noch de bestaande overlegstructuren, en niemand weet exact hoe ze al jaren zo onwaarschijnlijk hard kunnen groeien, zonder in moeilijkheden te komen. Even ter vergelijking: British Airways, de allereerste concurrent van Ryanair,  zal meer dan waarschijnlijk een verlies van 680 miljoen Euro moeten incasseren in het boekjaar 2009/2010. Dat is 1,8 miljoen Euro verlies ... per dag.

Er wordt veel onzin verteld en geschreven over Ryanair.  Meestal zien de critici twee punten over het hoofd. Ten eerste: 66 mljoen klanten. Ten tweede: winstcijfers, jaar op jaar. Hoe doen ze het? Eén term: “ancillary profits” of “aanvullende inkomsten”.

'Aanvullende inkomsten' is alle omzet die niet door vliegtuigseats gegenereerd wordt. Het gaat om 'baggage fees', credit card supplementen, maar ook om percentages op autoverhuur (Hertz!), hotelreserveringen (Expedia!), reisverzekeringen (Axa!) en zelfs cruises (Costa!). Deze “aanvullende inkomsten” zijn vrijwel pure winst, en zijn goed voor meer dan 20% van de omzet van Ryanair. Concreet: van de 2.4 miljard Euro omzet, komt 500 miljoen Euro uit 'aanvullende inkomsten'. De winstmarge op deze aanvullende inkomsten bepaalt voor 100% het bedrijfsresultaat. Ryanair bewijst dus dagelijks dat er geen geld te verdienen is met klanten vervoeren. Hun vervoer op zich is verliesgevend. Maar Ryanair bewijst ook dagelijks dat er met luchtvaart wel degelijk geld te verdienen is. Als je het creatief aanpakt. Met een duidelijk en simpel business model.

Ryan Air Filmpje

Er is niks nieuws onder de zon. Binnen de toeristische industrie zijn de “aanvullende inkomsten” potentieel vele malen groter dan de inkomsten uit het reizen alleen. Zoals één van de vroegere Turkse eigenaars van de ter ziele gegane tour operator Bosphorus het ooit omschreef: “Als je de hele Turkse toeristische ketting bekijkt, wordt er enkel geld verdiend door de hotels, de winkels, de excursie verkopers en de restaurants. De rest is eigenlijk gewoon logistiek, aanvoer van klanten.  Een toerist is een wandelende zak geld. Maar hij moet eerst ter plaatse geraken. Daarom is het niet zo erg als onze eigen  touroperators verlies maken.” Een harde waarheid, maar tevens iets om over na te denken!

Kostenstructuur en Pricing

Aan vliegtickets spenderen we jaarlijks met z'n allen in Nederland zo'n 11 miljard. Het is dus van belang te weten wat vliegen eigenlijk kost en wanneer het echt een aanbieding betreft. De Rekenkamer ging op zoek naar alle extra kosten die niet op je ticket staan. Zoals luchthavenbelasting en geluidsisolatietoeslag. Wat betekenen al die posten? En wat krijg je er voor?

Wij zijn met 4 personen gevlogen en een dikke 3 weken voor vertrek hebben we geboekt bij Ryanair.com. We hebben inclusief alle belastingen en toeslagen en vluchtprijs voor 4 personen 200 euro betaald! Wel alleen met handbagage. Dit is natuurlijk een super prijs! Ik geef Ryanair voor de vlucht, service een dikke 8. En ik geef Ryaniar voor de prijs/kwaliteit verhouding een 10! Het was een supervlucht op de heen- en terugweg, en weer een beleving meer! T. van Veghel

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Travolon

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Strategie