Channels

Als de takken in de vaas gaan kronkelen, doen uw hersens dat waarschijnlijk ook. Dat de goegemeente twee dagen paaseitjes gaat eten, kunt u nog wel behappen. Maar dat ze dit als opstap zien naar een week vrij, en er dus gelijk maar wat dagen vrij aan vast plakken, dat is andere koek. Collega’s kibbelen om wie dit jaar een derde, vierde en zelfs vijfde paasdag verdient. Om vervolgens, als ze terugkomen, stuk-voor-stuk een voorstel voor een éxtra lange zomervakantie in te dienen. En u? U krijgt het op uw heupen. De afdeling finance hijgt in uw nek. U vergelijkt de cijfers met last year. En krijgt het Spaans benauwd. U loopt achter qua budget. Het boekjaar is al bijna om. Het liefst zou u terugkruipen in uw ei.

Paashaast. Een algemeen verschijnsel, dat meestal rond de paasdagen de kop op steekt in managersland. Een checklist voldoet om te kijken of u het heeft. Beantwoord u de volgende stellingen alstublieft met ja of nee:
a) met Pasen is er al een halfjaar voorbij,
b) de zomervakantie begint direct ná Pasen,
c) waarom men de week vóór Pasen de Goede Week noemt, is u een raadsel, gezien de 3 meter 20 lange to-do-lijst op uw bureau.

Als u ook maar een zijdelingse vleug van herkenning heeft, dan bent u het haasje. Lees vooral verder. Dan weet u straks hoe de hazen lopen.

Lees ook:

Slimmer werken = samenwerken

De Paashaast komt voort uit iets positiefs. U weet namelijk waar u heen wilt met uw afdeling. En, minstens zo belangrijk, u weet waar u nu staat. Dat is het begin. En dat is nog altijd beter dan struisvogelen. Paashaast hebben, zijn of voelen is een teken van het hebben van een sense of urgency. Er moet nu wat gebeuren, anders eindigen we in de rode cijfers.

Voordat u de handdoek in de ring gooit- het is nog niet te laat. Drie tips.

1) Verander uw mindset.
Een Oosters gezegde komt neer op: ‘Als je het druk hebt, ga dan even zitten. Als je het écht heel druk hebt, ga dan even slapen.’ Vrije dagen opnemen, betekent afstand kunnen nemen. Afstand nemen betekent de context helderder gaan zien. En met een heldere context, ziet u –juist als u niks doet- de meest briljante oplossingen. Ter geruststelling: u heeft nog 37 weken. U zult de eerste niet zijn die in 20% van de tijd, 80% van het resultaat haalt. En nu heeft u zelfs nog heel wat procenten tijd meer tot uw beschikking. Wees een paasbaas en gun uzelf en uw mensen een paar dagen afstand. Zodat u daarna kunt focussen.

2) Durf te kiezen en beken kleur.
Als u dan weer op uw paasbest terugkomt na uw paasreces, geldt maar één regel: durf te kiezen. Pak die meterslange to-do-lijst erbij en kies wat de vijf belangrijkste zaken zijn om uw omzetprognose weer op de rit te krijgen. En ja, daarbij laat u er dus 883 liggen. Die zijn óók belangrijk, maar dragen naar rato minder bij aan het grote geheel. En als u dan gekozen heeft, gaan alle belanghebbenden van de 883 zaken die u parkeert, u overtuigen dat u toch echt verkeerd gekozen heeft. Dan volgt stap twee: beken kleur. Leg uit en licht toe in drie korte zinnen, waarom u deze keuze gemaakt heeft. U denkt dat men dan gaat protesteren? Niet als u de context schetst en benadrukt welke winst er te behalen valt. Durven kiezen brengt duidelijkheid. Duidelijkheid brengt motivatie.

3) Stel niet uit tot het najaar, wat voor de zomervakantie geregeld kan zijn.

Tot slot. De grootste valkuil in tijden van tegenvallende resultaten, is dat u zich alleen focust op het ‘wat’ (cijfers) en niet op het ‘hoe’ en ‘wie’ (uw mensen). U praat alleen nog over dalende grafieken, teruglopende klantenaantallen en laat de alarmbellen de hele dag door rinkelen. En u triggert uw mensen door aan te geven dat het water aan de lippen staat en dat het zo echt niet anders kan. Uw winning team staat als lamgeslagen om u heen. ’s Avonds vertelt u uw vrouw dat u met dit clubje echt de oorlog niet gaat winnen. Stop. Het is andersom. Het clubje gaat met ú de oorlog niet winnen. Een auto rijdt alleen als er benzine in gaat. Wat stopt u in uw mensen? Deadlines? Correcties? Overuren? Loze beloftes voor het najaar? Zoethoudertjes? In deze tijd worden functioneringsgesprekken gevoerd. En u belooft uw topper dat hij echt deze herfst op training mag. Als de drukte voorbij is. Uw topper verlept. Omdat zijn benzine op is. Om uw cijfers weer op de rit te krijgen, moet u bovenal investeren in uw mensen. Een prachtige paradox in deze tijd van Pasen en op de centen letten. Laat ze juist nú naar training gaan, vóór de zomervakantie. Dan plukt u er straks de vruchten van, als u het het hardste nodig heeft. Doe het. Dan wordt het uiteindelijk niet alleen de tijd van het paasei, maar ook van de Baasblij. Zálig. Pasen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x