Channels

Een succesvolle onderneming is allerminst toekomstbestendig. Ondernemers moeten zich er daarom van bewust zijn dat hun doen en denken beïnvloed wordt door een standaard model, bestaande uit 4 facetten:

  1. Customer Value (waarde)
    In het hart van het businessmodel ligt de customer value. Customer Value is niet een beschrijving van je product, het is wat jouw product als voordeel of winst heeft voor de klant.
  2. Resources (assets en capabilities)
    Welke resources heeft jouw organisatie in huis. Assets zijn de materiële en immateriële bezittingen van een bedrijf. (kennis, gebouwen of merken) Capabilities is de wijze waarop een organisatie in staat is de assets goed in te zetten. Hoe lastiger te kopiëren jouw assets en capabilities, des te groter is de kans dat je een unieke klantwaarde en product kunt leveren.
  3. Customer Interface
    Op welke manier gaan wij de waarde bij de klant afleveren? Dit kan een distributiekanaal zijn maar ook een communicatiekanaal.
  4. Revenue Model
    Bij het maken van een revenue model staat 1 ding centraal: Hoe ga je geld verdienen met wat je doet. De Resources van jouw bedrijf kosten geld. De Customer Interface levert geld op. Dat bepaalt wat de uiteindelijke winst is voor een organisatie.

Flexibel

Een goed businessmodel is flexibel genoeg voor aanpassingen aan contextuele veranderingen. Een bestaand businessmodel kan, naarmate een markt evolueert, een belemmering vormen voor innovatie.

Lees ook:

Innoveer! Gebruik tegenstellingen!

Het is in de praktijk moeilijk om bestaande businessmodellen te veranderen. Dat heeft alles te maken met niet-aansluitende mentale modellen. Elke ondernemer, leider of manager heeft een bepaald begrip van de ratio achter waardecreatie. Dit begrip is meestal het product van overtuigingen, die soms vervat zijn in theorieën, verhalen en metaforen. Dit ‘begrip hebben van’ is het mentale model dat bestaat uit een netwerk van feiten en concepten. En dit model is met haar inhoud en structuur leidend voor hoe men de wereld waarneemt en begrijpt. Het is dan ook het fundament van het businessmodel.

Innovatie van het businessmodel wil dus zeggen dat er ook aan het mentale model gesleuteld moet worden. En daar schort het vaak aan. Immers, niets is zo behoudend als denkbeelden die zich bewezen hebben.

 

Lees ook:
Innovatie van businessmodellen

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bron. Bron: Robert van Eekhout

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x