Channels

De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel. Vernieuwing van het verdienmodel is een bewezen manier om tot duurzame groei te komen. Bedrijven uit allerlei branches, van Ryan-air tot NS en van Sanifair tot Spil Games, bewijzen dit.

Verdienmodel en Businessmodel

Een verdienmodel houdt rekening met zowel de opbrengsten- als de kostenkant van de business. Binnen een verdienmodel is het dus niet alleen relevant welke waarde je afrekent en hoe je deze waarde afrekent. Minstens zo belangrijk is de wijze waarop je kostenstructuur is opgebouwd: hoe is bijvoorbeeld de verhouding tussen vaste en variabele kosten? Het verdienmodel is daarmee onderdeel van het ruimere begrip ‘businessmodel‘. Een andere manier van afrekenen, betekent namelijk vaak dat nieuwe doelgroepen worden aangesproken en dat klanten via andere kanalen moet worden bedient.

Verdien- of businessmodel is kwetsbaar

Met de meeste bedrijven gaat het goed, toch moeten ze beseffen dat er in korte tijd een nieuwe speler met een andere marktbenadering op kan staan. Er ontstaan nieuwe spelregels en daar moet je als bedrijf op kunnen inspelen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een concurrent opeens hetzelfde product gratis gaat aanbieden en daarbij geld verdient met een secundaire dienst. Sommige sectoren weten maar al te goed dat het belangrijk is om je verdienmodel tegen het licht te houden, denk aan uitgevers die te maken hebben met de opkomst van het internet. Maar een verandering kan ook uit onverwachte hoek komen en zit niet altijd in de digitale sector. Om het innoveren met verdienmodellen concreet te maken, staan hieronder een aantal tips op een rij:

Tip 1: Inventariseer het klantproces en de geleverde waarde

Nieuwe inkomsten kunnen worden gegenereerd door waarde toe te voegen tijdens gebruiksmomenten. Breng uw klantproces daarom in kaart en inventariseer op wélk moment in het proces wélke klantwaarde wordt geleverd.

Tip 2: Verzilver onbenutte klantwaarde

Kijk kritisch welke waarde geleverd wordt aan klanten, die momenteel nog niet wordt verzilverd.

Tip 3: Neem financiële drempels weg

Maak het klanten zo eenvoudig mogelijk om iets te kopen door eventuele financiële drempels weg te nemen. Inventariseer dus waar mogelijke ‘hindernissen’ zitten in het aankoopproces en elimineer deze.

Tip 4: Verkoop meer aan bestaande klanten via nieuwe inkomstenmodellen

Kijk welke mogelijkheden er liggen in aanpalende gebieden naast uw huidige product of dienst om zo meer te verkopen aan bestaande klanten. Bouw een experience rond een bestaand product (of een dienst)

Tip 5: Laat je inspireren door andere branches

Blijf niet steken in de gangbare denkwijze binnen uw eigen sector, maar laat u inspireren door totaal andere branches.

Tip 6: Deel de winst met je vaste klanten

Beloon je vaste klanten en early adopters met kortingen of ‘give aways’.

Waardecreatie en Verdienmodellen

 

Lees ook:

Innoveer! Gebruik tegenstellingen!

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Matthijs Hielkema en Annemarie van Hoogstraten | Rob van Leeuwen

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Interessant arikel, maar ik lees zelf weinig nieuws. Als je echt over waardecreatie vanuit de klant beredeneert, dan is waardebepaling achteraf ook een interessant gegegeven wat je helaas nog heel weinig tegenkomt. Heb je hier een visie op?

x
x