Channels

Ik hoorde dit verhaal en was verbaasd. Als gepokte en gemazelde marketeer van een groot advocaten en notarissenkantoor, vader van twee pubers, jonge 50-er, meen ik toch redelijk te weten wat er speelt. Nou niet dus. Dat nieuwe media zo laagdrempelig en spelenderwijs tot business kunnen leiden was voor mij een eye-opener. Voor u waarschijnlijk niet, toch? Het gaat niet om mijn eigen dochter overigens.

De dochter in kwestie vroeg op haar 11e levensjaar aan haar vader: ‘papa, mag ik gaan bloggen?’. De vader, ook een vrijdenkende marketeer, antwoordt natuurlijk bevestigend. Claimt een domeinnaam, introduceert haar bij wordpress en maakt wat afspraken. Onderwerp? Beautyspulletjes. Vader kijkt af en toe mee en ziet dat, in zijn ogen, flauwekul onderwerpen toch wel heel veel interactie, volgers en ‘likers’ opleveren.

Na zes maanden kwam de volgende vraag: Papa, mag ik vloggen? Want video, lees: youtube, is het helemaal. ‘Tuurlijk’, zei pa, en kocht voor haar een eenvoudige camera. Uiteraard werden ook over dit medium weer binnen het gezin wat afspraken gemaakt.
De dochter leert zichzelf te presenteren, ervaart met vallen en opstaan de openheid van het worldwideweb en leert hoe het is om online te communiceren. Ze post elke week een leuk filmpje over eenvoudige beautyartikelen. Twee maanden later blijkt ze 100.000 kijkers te hebben gehad, en meer dan 1000 volgers. Elke dag komen er 25 volgers bij. Youtube wil graag adverteren. Het online ondernemen begint. Ze verdient per dag 2,35, voor een meisje dat nog steeds 11 is! Onwillekeurig daal ik in gedachten af naar mijn eigen 11 jarige jeugd, en zie me zelf vrolijk spelen op straat of op mijn crossfiets door de bossen zwerven.

Lees ook:

Nieuws uit de dagbladen

Het verhaal stopt hier niet. Let wel: volgende maand wordt ze 12. Haar ondernemerschap ontwikkelt zich verder.

Offline volgt online: voor de deur staan auto’s met spulletjes van beautybedrijven. Ze krijgt elke week twee keer een pakket beautyspullen afgeleverd. Met daarin een pallet voor haar zelf en drie pakken om te verloten onder haar volgers en ‘likers’. De verzendkosten zijn bijgeleverd. Met de voorzichtige vraag of ze de spullen wil reviewen op haar blog.

Er gebeurt hier in mijn ogen iets geweldigs. Dochter volgt haar passie en doet wat ze leuk vindt. Vader stimuleert voorzichtig en faciliteert. Klanten (volgers, likers, leveranciers) komen als vliegen op de stroop af. Hoezo NIMA C, verkopen, strategie bepalen, segmenteren en differentiëren? Gewoon doen wat je leuk vind, de boel open gooien en social media haar werk laten doen.

Ben benieuwd hoe groot haar imperium is als ze 13 is!

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Hoi Roel,

We spreken over een jaar of twee gewoon weer een keer af, praat ik je bij over hoe groot haar imperium is. Voorlopig eerst maar eens even haar school afmaken :)

Gr Robin

Hoe groot het kan worden? Kijk bij http://www.beautygloss.nl Ook een meisje dat het als hobby gestart is en nu er een full time baan aan heeft. Vorige week in DWDD.

gr. Annelies

Ja, ik zag haar ook in DWDD. Groet, Roel

x
x