De verlosser van Born

Columns

Bestaat er een god of een beschermheilige voor werknemers in de auto-industrie, zoals Hermes dat was voor de Oude Grieken die in de handel zaten? Ik denk van niet, maar als je het aan het personeel van NedCar in het Limburgse Born vraagt, zullen zij zonder aarzelen de naam noemen van Wim van der Leegte, de topman van het Eindhovense industrie- en automotivebedrijf VDL.

Van der Leegte is er de man niet naar, maar zijn status in Born en omgeving is nu al te vergelijken met die van Johan Cruijff in Barcelona. En daar is niets aan overdreven, want voordat de Eindhovense industrieel zich afgelopen zomer in Born liet zien zag het er zeer somber uit voor de 1500 werknemers van NedCar en voor de 3500 mannen en vrouwen die werkzaam zijn in toeleveringsbedrijven voor NedCar. Van der Leegte is de Verlosser van Born.

Begin februari kondigde Mitsubishi aan dat het eind dit jaar zou stoppen met de productie in Born.. Nu zijn ze bij NedCar wel gewend aan wisselende directies. In 1967 begon het met DAF, daarna zorgde Volvo voor nieuwe hoop onder het immer loyale en flexibele personeel en in 1991 kwamen de Japanners naar Limburg. Maar dit jaar leek het doek definitief te vallen.  Een zware klap voor Limburg waar de werkloosheid toch al een heel procentpunt uittorent boven het Nederlandse gemiddelde van 5,8.

FNV Bondgenoten stroopte met een speciaal opgerichte Task Force nog wel de hele wereld af naar mogelijke overnamekandidaten, maar of het nu Zwitsers of Chinezen waren, ze lieten het allemaal op het beslissende moment afweten. En toen verscheen daar plotseling Van der Leegte op het toneel. VDL neemt NedCar over van Mitsubishi voor één euro en gaat in opdracht van BMW vanaf midden 2014 Mini's  produceren.

Omdat de Japanners aan het eind van het jaar stoppen met hun activiteiten, is er voor de 1500 werknemers van NedCar formeel ontslag aangevraagd. Ongeveer 300 van hen blijven om de fabriek om te bouwen voor de productie van Mini's. Een deel van de overige personeelsleden worden tijdelijk gedetacheerd bij een van de fabrieken van de VDL-Groep en/of krijgen een opleiding bij BMW. En voor wie geen tijdelijk werk voorhanden is, komt tot half 2014 in de WW, waarbij VDL de uitkering aanvult tot 100 procent van het huidige loon. Daarna is iedereen weer in Born aan de slag om Mini's te produceren.

Als dit geen win-win-win-win situatie is – goed voor een tien met een griffel –, weet ik het niet meer: de werknemers zijn in de zevende hemel, de bonden zijn lyrisch, het UWV is dolblij dat zijn afgeroomde bij-, her- en omscholingsbudget onaangetast blijft en de overheid hoeft een half jaar minder uitkeringen te betalen omdat de productie van Mini's eerder van start gaat. Happy end !

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Frank Dotman
Lid sinds 2019
Goed gedaan !!

Blijft echter de vraag of VDL / Born als nieuw product van samenwerking tussen VDL en de NedCar medewerkers voldoende competatief zal blijken te zijn om zowel VDL als BMW tevreden te stellen met voldoende verdeelbare muntjes. De lasten zullen toenemen vanwege aangetrokken kapitaal om de nieuwe lijn te bouwen en dus wordt de Mini business marginaler dan in het verleden. Alleen excellente prestatie in zowel verkoop als in assembly zal leiden tot een duurzame situatie. En voor verkoop zou het wel eens mee kunnen zitten als die Yuppen en deftige oma's zo'n Mini kunnen gaan kopen omdat de crisis bijna voorbij is tegen 2014. In productie zal het niet mee zitten, maar misschien dat de zuid-Limburgse klik met BMW wel gemakkelijker is dan met Mitsubishi.

Succes !

Meer over Ondernemerschap