Achter de voordeur van de bezorgchaos: wat niemand ziet

Met Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen voor de deur breekt de drukste periode van het jaar aan voor pakketbezorgers. Ze moeten in korte tijd miljoenen pakketten verwerken, terwijl de werkdruk nu al extreem hoog is. Ondanks de aanwezigheid van tienduizenden afhaalpunten, pakketkluizen en particuliere pakketpunten blijft de vraag of bezorgers dit werkvolume wel aankunnen. BNNvara Kassa bericht erover.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bij 35% van de consumenten in het afgelopen halfjaar weleens iets misging bij een levering. Denk aan pakketten die in de tuin worden achtergelaten, niet-thuisbriefjes terwijl er wel iemand thuis was, of bezorgers die niet aanbellen. Met ruim een miljoen pakketten per dag en hoge tijdsdruk is het volgens deskundigen niet vreemd dat het soms misgaat.

Vakbond FNV waarschuwt dat de piekperiode voor bezorgers vooral leidt tot extra zwaar en onveilig werk. Bestuurder Pieter Beuzenberg legt uit dat het probleem vaak zit in subcontracting. Veel bezorgers rijden in witte busjes als schijnzelfstandige en worden per stop betaald. De formele bezorgdiensten wijzen verantwoordelijkheid af doordat deze chauffeurs via tussenbedrijven werken. FNV roept bezorgers op hun ervaringen te delen, omdat structurele verbetering ontbreekt.

Afhaalpunten in winkels en onbemande pakketkluizen kunnen de druk op bezorgers verlichten, omdat pakketten daar gegarandeerd kunnen worden afgeleverd. Voor consumenten biedt het flexibiliteit. Maar volgens logistiek docent Paul Buijs (Rijksuniversiteit Groningen) zijn deze oplossingen niet automatisch beter voor het milieu: als consumenten met de auto naar een pakketpunt rijden, kan de milieubelasting zelfs toenemen.

Ook voor steden zijn pakketpunten niet altijd wenselijk. Walther Ploos van Amstel (Hogeschool van Amsterdam) stelt dat pakketpunten vooral kosten besparen voor pakketbedrijven, maar niet de meest duurzame of gezonde oplossing zijn voor de stad. 

Aan-huis pakketpunten, gerund door particulieren, lijken sympathiek maar brengen volgens Ploos van Amstel nieuwe problemen met zich mee: "Particuliere pakketpunten lijken op het eerste gezicht een sympathiek initiatief, maar in werkelijkheid brengt het allerlei problemen met zich mee. De wijk heeft er in sommige gevallen last van door ronkende motors en dubbel geparkeerde auto’s. Het vraagt enorm veel beschikbaarheid van diegene die het runt maar vergoedingen zijn extreem laag. Zulke afhaalpunten draaien op mensen die het erbij doen, soms omdat ze het leuk vinden, soms omdat ze een extra centje nodig hebben. Maar structureel gezien is het geen gezonde constructie.”

Volgens Buijs draait de sector vooral op consumentenverwachtingen: “Vandaag besteld, morgen in huis” heeft de norm bepaald. Toch blijkt uit onderzoek dat veel consumenten best langer willen wachten, maar webshops bieden die optie nauwelijks uit angst klanten te verliezen. Om de keten gezonder te maken zijn minder consumptie, realistischere levertijden en een eerlijkere organisatie van bezorgwerk noodzakelijk.

Kijk Kassa terug.

Lees ook: Wat kunnen pakketkluizen betekenen voor gemeenten?

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--