Hoe ontwikkel je een goede bedrijfscultuur

Actueel

Wat een werkgever aantrekkelijk maakt: inhoud van de functie, vrijheid en vertrouwen, ontwikkelingsmogelijkheden, flexibele werktijden en een goed salaris. Maar een goede bedrijfscultuur wordt het meest belangrijk gevonden.

Hoe ontwikkel je een goede bedrijfscultuur?

Het succes van je bedrijf wordt direct beïnvloed door de werkcultuur en u kunt ervoor zorgen dat deze cultuur en de sfeer binnen uw bedrijf positief is door op een goede manier met uw medewerkers om te gaan. Wanneer de huidige bedrijfscultuur de ontwikkeling van de organisatie in de weg staat, is de vraag op welke wijze de bedrijfscultuur kan worden (om)gevormd. Als er besluiten worden genomen in een organisatie zonder rekening te houden met de bedrijfscultuur, leidt dat tot ongewenste gevolgen. Gevolgen die niet onafwendbaar zijn en die met voldoende inzicht in de bedrijfscultuur voorkomen kunnen worden.

Het is belangrijk om vertrouwen te kweken bij de medewerkers.  Dit bereik je niet door in een 'ivoren torentje' te blijven zitten en enkel te spreken met de mensen die direct verantwoording aan u verschuldigd zijn. Ga de werkvloer op en probeer persoonlijk met medewerkers te praten, ook met diegenen waar u niet direct mee te maken hebt. Informatie die u direct zelf krijgt vanuit de gehele organisatie is betrouwbaarder dan wat u hoort van diegenen die de informatie naar u doorspelen. Daarbij bouwt u op deze manier een betere band op met de mensen.

ZAPPOS
Wanneer men het heeft over een goede bedrijfscultuur heeft kom je snel uit bij Zappos. Ze verkopen schoenen en investeren (bijna) alleen maar in de cultuur van het bedrijf en ultieme klanten ervaringen. Ze geven geen cent uit aan marketing omdat de bestaande klanten zo enthousiast worden van de service en het aan andere doorvertellen. Een goede manier van viral marketing (ook wel bekend als mond op mond reclame).

Waarschijnlijk bent u nu benieuwd naar wat Zappos heeft gedaan om een goede bedrijfscultuur te ontwikkelen. Zoals Tony Hsieh (CEO Zappos) al zegt in deze video, begint een goede bedrijfscultuur bij het sollicitatie proces.

Concreet

 Hoe ontwikkel je een goede werkcultuur Hoe ontdek je de bedrijfscultuur 
  • Neem sollicitaties zelf af, in ieder geval tot je bedrijf 50 medewerkers heeft. Neem daarna in ieder geval even de tijd om iedereen te spreken die andere werknemers onder zich zal hebben.
  • Besteed 30 minuten per week aan het praten met nieuwe medewerkers op hun eerste dag. Maak het cirkeltje rond door na een maand nog even bij ze terug te komen om te kijken hoe het met hen gaat.
  • Zorg ervoor dat je met elke medewerker een keer luncht, en leer niet alleen hun namen maar ook wat details over hen. Als je bedrijf meer dan 50 medewerkers heeft lunch je gewoon met twee medewerkers tegelijk.
  • Presenteer de waarden, strategie en geschiedenis van je bedrijf persoonlijk aan nieuwe medewerkers tijdens een uitgebreide introductie sessie voor een groep nieuwe medewerkers, binnen 90 dagen nadat de medewerkers aangenomen zijn.
  • Houdt tenminste één bijeenkomst voor alle medewerkers per kwartaal en zorg ervoor dat tenminste één extra bestuurder de bijeenkomst samen met jou leidt.
  • Reserveer in elke bijeenkomst met alle medewerkers 30 minuten voor vragen.
  • Bespreek de Powerpoint slides na elke bijeenkomst met het bestuur, en breng alle medewerkers zoveel mogelijk op de hoogte van wat er besproken is.
  • Maak er een gewoonte van om verslag te doen van uitstapjes naar bijvoorbeeld conferenties en klanten door een blog te schrijven of een email te sturen naar alle medewerkers, waarin je de belangrijkste inzichten, gebeurtenissen en ontmoetingen behandelt.
  • Neem alle verantwoordelijk op je wanneer iets belangrijks fout gaat.
  • Geef alle eer aan anderen wanneer iets uitzonderlijk goed gaat.
Mensgericht
  • Wat zijn de ontwikkelingsmogelijkheden?
  • Waarop word je beoordeeld?
  • Welk gedrag wordt niet geaccepteerd?
  • Wordt er veel geborreld?

Resultaatgericht 


  • Krijg je een target?

  • Gaat het hier om kwaliteit of snelheid?

  • Wordt er veel overgewerkt? Zo ja, hoeveel?

  • Wordt dat apart beloond?

Beheersgericht

  • Hoeveel procedures zijn er?
  • Hoe streng worden die nageleefd?
  • Word je daarop ook afgerekend?
  • Hoe hiërarchisch is de organisatie?
  • Hoeveel wordt er vergaderd?

Innovatief

  • Wordt het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten gestimuleerd?
  • Hoeveel nieuwe producten worden er jaarlijks ontwikkeld?
  • Hoe staan we ervoor in de markt?
  • Is er een research-afdeling?

 

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bronnen: Ondernemen&internet en OrganisatieCultuur

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Organisatiecultuur