Hoe visualiseren bijdraagt tot veranderen

Columns

In ‘De kracht van Storytelling’ vertelt Carmine Gallo (auteur van ‘Spreek als TED’) over een bedrijf dat apparatuur voor de bouw verkoopt waar een nieuwe marketingdirecteur is aangesteld. De nieuwe marketingdirecteur haalde een deal van 875 miljoen dollar binnen door een powerpoint presentatie van 72 dia’s met grafieken en tekst te vervangen door 30 dia’s met foto’s. Met een aantal eenvoudige dia’s en veel meer beelden wist het bedrijf het verhaal veel overtuigender neer te zetten.

Powerpoint is niet de vijand, creativiteit is vaak het probleem. Carmine Gallo.

Dat beelden superieur zijn en meerwaarde hebben is al eerder gebleken uit onderzoek. Zo is aangetoond dat als je luistert naar informatie je gemiddeld 10 procent onthoudt, maar wanneer je er tegelijkertijd een beeld bij ziet dit kan worden verhoogt tot 80 procent. Een recente studie van Wammes et al. (2016) wijst uit dat zelf tekenen significant bijdraagt aan het geheugen in relatie gezien tot schrijven in verschillende omstandigheden.
Eén van de grondleggers voor Visual Thinking is Dan Roam, in zijn boek 'The Back of the Napkin' legt hij uit hoe je elk probleem op kan lossen met een simpel plaatje.

 

Dat visualisatie toegevoegde waarde heeft is duidelijk. Visualisatie zorgt voor meer inspiratie, creatie, herkenning en daarmee dus verandering. Toch wordt dit voordeel nog weinig benut in verandertrajecten.

Hoe visualisatie praktisch toepassen

Hierbij een vijftal tips.

Tip 1 Visualiseer de visie
Dat een duidelijke visie belangrijk is bij een verandertraject wordt uit veel modellen duidelijk, bijvoorbeeld uit stap 3 van het ‘8 step change model’ van Kotter. Deze visie helder en begrijpelijk maken voor medewerkers is vaak een stuk lastiger. Door het visualiseren van de visie (met een animatie of infographic) kan binnen een paar minuten de essentie worden meegegeven. Erg handig als je bedenkt dat de spanningsboog de afgelopen jaren enorm is afgenomen door telefoon, social media en wifi.

Tip 2 Creëer draagvlak door een visuele workshop
In veranderingsmanagement zijn sponsoren en zogeheten ambassadeurs belangrijk om een verandering te laten slagen. Wanneer bijvoorbeeld een visie in een gezamenlijke workshop gecreëerd wordt door visual thinking mét de sponsoren zullen zij zich eerder gecomitteerd voelen aan de visie en dit beter uit kunnen dragen. Ook is al vaker onderzocht dat een interactieve veranderaanpak bijdraagt aan het succesvol implementeren van een verandering.

Tip 3 Maak barrières inzichtelijk met een medewerker journey
Bij veranderingsprocessen is het inzichtelijk maken van barrières en de impact die een verandering heeft op de medewerker belangrijk. Een effectieve manier om een grove impact analyse te maken is het uittekenen van een medewerker journey. Op deze manier kan er in beeld worden gebracht wat er gaat veranderen en wat voor impact dat heeft op de medewerker, maar ook op andere processen en bijvoorbeeld IT.

Tip 4 Zorg voor aantrekkelijke communicatie
Een open deur, maar toch vaak vergeten in veranderingstrajecten. Communicatie is essentieel tijdens veranderingstrajecten en hoe vaak zie je in organisaties niet lappen tekst die uitleg geven over de effecten van een verandering? Dit geldt niet alleen voor print, maar ook voor presentaties.

Tip 5 Gebruik visuele middelen in trainingen
De hersenen worden door een plaat of animatie op een andere manier geprikkeld dan dan door een lap tekst. Visuele informatie nemen we maar liefst 600.000 keer sneller op dan tekst. Daarom is het in trainingen essentieel om visuele middelen te gebruiken. In combinatie met gamification wordt dit niet alleen aantrekkelijker, maar ook leuker.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Creativiteit