Channels

Na twee weken in de prachtige natuur van de Rocky Mountains, nu voor een week in het overweldigende New-York. Zojuist uitgebreid het Guggenheim museum bezocht dat naast o.a. Picasso en Appel speciaal aandacht heeft voor de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra. Dijkstra zoekt in haar werk naar de wijze waarop mensen zich op hun authentieke wijze in de wereld presenteren. Dit laat ze o.a. zien door fotoreportages waarbij ze een persoon jaren volgt en door korte filmpjes waarin jongeren zich dansend uitdrukken. Steeds met een bepaalde spanning tussen de momenten dat mensen zich ervan bewust zijn dat ze gezien worden door Dijkstra en de momenten dat ze zich vrij voelen, dat ze zichzelf zijn.

Heel speciaal om dit te mogen ervaren en het doet me denken aan de wijze waarop een ondernemer zich met zijn bedrijf presenteert. Is het authentiek of zijn we vooral bezig met de buitenwereld? Dijkstra liet mij vandaag ervaren dat een bepaalde mate van “bij jezelf blijven” een zichtbare vrijheid en aantrekkelijkheid aan de buitenwereld geeft. Voor een bedrijf geldt hetzelfde, als het los gaat wordt het aantrekkelijker, net als een danser die los gaat als hij of zij zich vrij voelt. Het inspireert en het geeft energie.

Search Inside Yourself

Tijdens mijn verblijf in de VS heb ik me verder verdiept in het ontwikkelingsprogramma voor de medewerkers van het bedrijf Google, genaamd Search Inside Yourself. Hoe zorgt Google ervoor dat medewerkers loskomen? Dat ze zich vrij voelen net zoals de jongeren in de dansfilmpjes van Dijkstra in het Guggenheim.
Heel eenvoudig eigenlijk, ze geven hun personeel de mogelijkheid om 20 procent van hun werktijd te besteden aan projecten buiten hun core-business. Het is de bedoeling dat ze in deze “20 percent time” uitzoeken wat ze echt belangrijk vinden, hoe ze als het ware vrij gaan “dansen” op het werk, zo is Search Inside Yourself (SIY) ontstaan.

Less is more

Het programma SIY bestaat nu 5 jaar en onlangs is het gelijknamige boek Search inside yourself verschenen met op de cover aanbevelingen van diverse grootheden, zoals voormalig president Carter, de Dalai Lama en diverse CEO’s van aansprekende bedrijven. Voor mij is het boek een feest van herkenning. In mijn vorige bedrijf heb ik zelf positieve ervaringen opgedaan met “20 percent time”. Door als directeur één dag minder op kantoor te zijn en zo bewust afstand te nemen van het dagelijkse werk, kwam ook bij mij de ruimte om te zoeken wat ik echt belangrijk vond voor mijzelf en mijn bedrijf. Zo kon ik in mijn “vrije” tijd een helder vijfjaren plan maken. Ook de medewerkers werden gestimuleerd om tijd voor hun eigen ontwikkeling te nemen. Deze nieuwe manier van werken had goede resultaten: de medewerkers vonden het prettig om meer verantwoordelijkheid te hebben, wisten zelf beter wat ze wilden, de omzet verdubbelde en de winst steeg.

Innovatie

Regelmatig kom ik ondernemers tegen die zeggen dat ze (te) weinig geld hebben om te investeren in innovatieve opleidingen voor zichzelf en personeel, omdat ze het “hoofd boven water moeten houden” en “eerst vet op de botten moeten krijgen”.
Natuurlijk is het zo dat als je op het randje van faillissement verkeert dat niet het moment is voor persoonlijke ontwikkeling. “Snoeien om te groeien” is vaak eerst nodig. Als er vervolgens een financieel enigszins gezonde situatie is ontstaan, is dat het moment om een nieuwe kans te pakken en te investeren in ontwikkeling en innovatie.

Mindfulness meditatie

In het programma van Google worden de medewerkers met behulp van mindfulness meditatie gestimuleerd om het volgende te ontwikkelen:
– self-awareness: ben je bewust van je gedachten, je emoties en je gedrag;
– self-regulation: oefen je erin om je primaire impulsen te herkennen en te beheersen;
– motivation: zoek naar datgene wat je motiveert, wat je drijft, wat je in beweging zet;
– empathy: word je bewust van de gevoelens en de wezenlijke behoeften van o.a. je klanten en collega’s;
– social skills: train je erin om eerst te begrijpen en dan begrepen worden.
– vitality: zoek en vind die leefwijze die je vitaal houdt, zo wordt Google ook vitaler.
– happiness: waar word je gelukkig van? Breng dit ook binnen Google.

Lees ook:

Fifty Shades of ...you and me?

Dat meditatie zo breed binnen een vooraanstaand bedrijf als Google wordt gestimuleerd doet mij goed. Zelf mediteer ik al ruim 10 jaar dagelijks, het maakt mij rustiger, creatiever en intuïtiever. Als ik erover praat dan reageren mensen soms verbaasd, omdat ze de koppeling met ondernemerschap en leiderschap niet direct zien.
In het boek worden de prachtige resultaten binnen Google gemeld. Zoals een ingenieur die op zijn vrije vrijdag de tijd nam om te mediteren en te gaan promoveren op zijn vakgebied. Zijn vinding is vervolgens zeer succesvol toegepast binnen Google.
Een win-win situatie die kan ontstaan doordat de leiding van Google de medewerkers stimuleert om zich verder te ontwikkelen dan het dagelijkse werk.

Zoek

Ik kan iedere ondernemer aanraden om in zichzelf op zoek te gaan naar de diepere lagen van je eigen ondernemer- en leiderschap! Wie zoekt, die vindt, net als met en bij Google.

Reacties zijn van harte welkom.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dag Olaf,

Dank voor het delen van dit mooie verhaal. Ik heb sinds enige tijd ook het boek ‘Search Inside Yourself’ in mijn bezit en put er veel inspiratie uit. Kwam ermee in contact toen ik ‘toevallig’ een filmpje zag van de oprichter van SIY en schrijver van het boek, Chade Meng Tan op YouTube. ‘Toevallig’ tussen haakjes omdat ik, sinds 3 jaar het Boeddhisme beoefen en ben gaan zien dat alles en iedereen met elkaar verbonden is, en dus niet meer in toeval geloof. Het zien van Chade en het horen van zijn verhaal was een antwoord op mijn roeping (zo voel ik het en zo volg ik het) organisaties helpen bij het cultiveren van compassie tot nieuwe organisatiecultuur. Ik heb aan den lijve mogen ondervinden wat negatieve emoties met je doen, maar ook in een organisatiecultuur kunnen doen. Door volhardende meditatie en het actief beoefenen van compassie, is het mij gelukt deze negatieve emoties om te zetten in een werkelijk gevoelde compassie, zowel naar mijzelf als naar anderen. Niet alleen ik veranderde, de wereld om mij heen veranderde wonderbaarlijk met mij mee. Het is dus waar wat Krishnamurti (neem aan dat je hem kent) zegt: ” De wereld zoals wij hem zien, is een reflectie van ons eigen innerlijk”. Chade zegt in het filmpje dat compassie organisaties geld oplevert en daar ben ik het roerend mee eens. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten; 1) compassie levert de organisatie geld op en 2) de organisatie dient hiermee, bewust of onbewust, een hoger doel en dat is de wereld een stukje mooier maken. Wat mij betreft kan het boek Search Inside Yourself niet genoeg gepromoot worden en ik hoop dat veel organisaties hun HRM afdeling zullen aanmoedigen de inhoud van het boek in hun HR beleid op te nemen. Jij hebt daar net, door deze column een bijdrage aan geleverd, dank daarvoor.
Hartelijke groet,
Anand Swami Persaud
Oprichter en eigenaar van The Blooming Human (Blooming Human=Blooming Business)

[…] nu al voor dat je medewerkers emotioneel intelligenter worden. Kijk maar naar grote bedrijven als Google, SAP, LinkedIn, KLM, ING en Ordina, zij investeren in mindfulness door  hun mensen daarin zoveel […]

x
x