Interpersoonlijke vaardigheden voor de weg omhoog

Actueel

Om door te dringen tot op directie niveau moet u niet alleen een knappe (slimme) manager zijn, u moet ook  goed kunnen vleien en verbaal onderlegd zijn. Een Amerikaans onderzoek legt uit welke subtiele “interpersoonlijke vaardigheden” het pad effenen naar interessante bestuursfuncties.

Welke interpersoonlijke tactieken helpen?

  1. Het blijkt dat men vooral de kunst moet verstaan om in de gunst te komen zonder dat het er te dik opligt.
  2. Ook belangrijk: onderweg tegen niemands kar rijden. Advocaten, politici en verkopers weten vanzelf hoe dat moet.
  3. Vermom vleierij als een verzoek om raad (Hoe heeft u het aangelegd om zo'n gunstige deal tot stand te brengen?)
  4. Pruttel aanvankelijk wat tegen, en geef dan toe. (Hmm, ja, nu begrijp ik het. U hebt helemaal gelijk.)
  5. Geef complimentjes via de vrienden van de grote baas waarbij u in de gunst wil komen, in de hoop dat zij het zullen doorvertellen.
  6. Uit uw bewondering op een manier die de andere op zijn gemak stelt: Ik wil u niet in verlegenheid brengen, maar die presentatie van u heeft veel indruk gemaakt.
  7. Ontdek tersluiks welke meningen uw grote baas verkondigde tegenover anderen, en laat diezelfde mening dan vallen als u met de Man hemzelve converseert.
  8. Laat verstaan dat u maatschappelijk, religieus of politiek aan dezelfde kant staat: “Hebt u Bart De Wever gezien in Terzake gisteravond? Dat heeft ie toch weer knap uitgelegd.”

Let op uw taalgebruik.

Er zijn veel manieren waarop je irritatie kan oproepen bij collega's en medewerkers. Irritatie in uw omgeving helpt niet bij de weg omhoog. Een paar voorbeelden:

  • "In theorie is dat heel goed mogelijk, maar in de praktijk werkt dat heel anders"
    U bent dom
  • "In werkelijkheid is het toch zo dat"
    U bent blind
  • "Het is toch algemeen bekend"
    U weet er niets van
  • "Laten we eindelijk eens ter zake komen"
    U bent een zwetser
  • "Als ik dat alleen al hoor!"
    U bent incompetent
  • "Hebt u er  wel eens goed over nagedacht,wat u zegt?" / "meent u dat werkelijk?"
    Bent u werkelijk zo dom?
  • "Als u goed geluisterd zou hebben..."
    Het wezenlijke is u ontgaan
  • "Zo gaat dat niet, dat is echt onmogelijk"
    U begrijpt helemaal niets van de zaak
  • "Als dit idee werkelijk zou deugen, zou er toch al lang iemand eerder opgekomen zijn"
    U bent een fantast

Wees op uw hoede voor het wapen van ironie.
Het is weliswaar een intellectueel genoegen om naar twee mensen te luisteren die elkaar ironisch woorden aftroeven. Maar het is al veel minder leuk, als één van de partijen de ander niet op hetzelfde niveau pareren kan. Wie zich als de gekwetste laat kennen blijkt de zwakkere partij te zijn. En wie grof reageert diskwalificeert zich omdat hij niet tegen een lolletje kan. Want de ironicus kan steeds de heilige onschuld spelen: "Maar dat heb ik toch helemaal niet serieus bedoeld! Kun je soms helemaal niet tegen een grapje?"

Schrap de woordjes "alles", "nooit", "altijd", "telkens", "geen". In het dagelijkse leven wordt iemands eigenwaarde vaak door negatieve generalisaties gekwetst. Bijvoorbeeld: "Jij wilt altijd gelijk krijgen."  "Nu moet jij eens je mond houden!"  "Jij houdt je nooit aan afspraken." "Jij maakt altijd voor jezelf een uitzondering" en "Dit heb ik al duizend keer gezegd."

Let verder op:

  • een ander in de rede vallen en het woord overnemen
  • onnodige zijpaden inslaan
  • muggenzifterij
  • doordrammen en stokpaardjes bereiden
  • ontoelaatbare versimpelingen, zoals zwart-wit en of-of
  • al te vlotte conclusie, zoals ik heb dat eens meegemaakt dat verliep toen zó, dus(!) zal het altijd zo verlopen

Durft u nu nog uw mond open te doen? Let dan op het volgende:  Forceer niets; pak er alleen de punten uit die u herkent en waar u wat mee kunt.

Bron: Werken met emotionele intelligentie, Berthold Ulsamer

Zie ook in de kennisbank van ManagementSite: Persoonlijke Effectiviteit.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Meer over Emotie management