Synchronisatie tussen personal brand en corporate brand

Columns

Meer en meer beginnen succesvolle organisaties te beseffen dat goede brandrelaties met hun medewerkers belangrijker zijn dan goede brandrelaties met hun klanten; medewerkers moeten eerst gelukkig zijn om uiteindelijk de klanten gelukkig te maken. Het wordt tijd dat HR-managers dit ook beginnen te beseffen. Ze moeten begrijpen dat corporatebrandtrouw begint met het geluk van de medewerkers; met de connectie tussen de brand van de medewerkers en die van de werkgever. Deze twee brands hoeven niet exact overeen te komen, maar ze moeten wel op kernpunten op één lijn zitten.

Mensen werken namelijk niet met toewijding en besteden geen energie aan iets waarin zij niet geloven of niet achter staan. Als er een effectieve overeenstemming c.q. synchronisatie is tussen hun interesses en die van de organisatie, of wanneer hun waarden en die van de organisatie op één lijn zitten, zullen zij innerlijk betrokken zijn en met plezier werken om de organisatiedoelen te realiseren. Identificatie met de organisatieambitie en corporate brand is de belangrijkste drijfveer voor hen om zichzelf actief toe te wijden aan de organisatiedoelen en hun potentieel te maximaliseren. Werk doen dat gerelateerd is aan uw personal en corporate brand dat interessant en opwindend is en leermogelijkheden biedt, is over het algemeen een zeer belangrijke persoonlijke drijfveer. Het afstemmen van de personal brand met de corporate brand heeft invloed op de binding van de medewerkers met de organisatie. Deze afstemming geeft hen energie en het trotse gevoel dat ze er toe doen, dat ze als mensen gewaardeerd worden en dat ze een nuttige en waardevolle bijdrage leveren aan de organisatie. Medewerkers worden op deze manier gestimuleerd om zich toe te wijden en te focussen op die activiteiten die waarde creëren voor klanten. Dit zal een sterke basis voor stabiliteit creëren waarop creativiteit en groei kunnen bloeien.

Het is hiertoe aan te raden om leidinggevenden en medewerkers aan te moedigen hun personal brand te formuleren en hen te laten reflecteren op de balans tussen hun eigen brand en die van de organisatie. Ik stel daarom voor om een ambitiegesprek binnen de organisatie in te voeren, tussen de lijnmanager en zijn of haar medewerkers.

Het ambitiegesprek is een periodiek, informeel, vrijwillig en vertrouwelijk gesprek tussen de lijnmanager en zijn of haar medewerkers dat maximaal één uur duurt, en waarbij de persoonlijke brand van de medewerker en de corporate brand het onderwerp zijn. Het is aan te raden het gesprek structureel minimaal eens in de twee maanden te houden. De uitkomsten van deze informele gesprekken zijn vertrouwelijk. De lijnmanager moet in dit proces optreden als een vertrouwenspersoon, informele coach en rolmodel. De HR-manager zal dit proces moeten faciliteren en niet op de stoel van de lijnmanager moeten zitten. Het ambitiegesprek zal helpen helder te krijgen of de personal brand van de medewerkers in harmonie is met de corporate brand en waar zij met elkaar botsen.

Verwacht geen perfecte match of overeenstemming, maar hoe meer overeenstemming hoe beter. U moet op basis van de resultaten van dit afstemmingsproces besluiten of u blijft en worstelt of vertrekt. Wanneer uw brand helemaal niet overeenkomt met de corporate brand en dit waarschijnlijk ook nooit zo zal worden, is het vinden van een andere baan, waar er een betere overeenstemming is, de beste optie.

Prof.dr.ir. Hubert Rampersad
Personal Branding Universiteit

Zie ook in de kennisbank van ManagementSite: Personal Branding.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Personal Branding