Channels

Je bio is het belangrijkste document dat je hebt als professional om de buitenwereld een indruk te geven van jezelf. Je kunt nog zo goed zijn, maar als niemand onder de indruk is na het lezen van je profieltekst kun je veel potentiële fans verliezen. En klanten. Acht handige tips om je bio nieuw leven in te blazen.

Het virtuele uithangbord van de meeste mensen is jammer genoeg niet zo aantrekkelijk, het is vaak scheefgezakt en afgebladderd. Neem de volgende tekst:

Werkzaam in industriële sector op strategisch niveau voor cliënten met focus op innovatie, groei en substantiële aandacht voor klimaatvraagstukken. Dankzij masteropleiding EUR en jarenlange ervaring in NL en DLD uitstekende kwalificaties. Managementfuncties bij toonaangevende internationale multinationals, actief in overlegplatforms en sinds 2006 vrijgevestigd als consultant met uniek concept. Presentaties en cursusmateriaal beschikbaar.

Wat een verdrietige verzameling woorden. Ik kan me niet voorstellen dat mensen na het lezen van zo’n tekst direct op ‘volgen’ klikken of een connectie maken. Het kan ook zo:

Mark Winckelberg helpt bedrijven om klimaatvriendelijk te produceren. Laat hem een fabriek zien, en hij weet precies waar energie verloren gaat en wat je daaraan kunt doen. Voorzitter Nederlandse milieuadviseurs. Gek op hardlopen, en hard werken.

Mark II vind ik een stuk aantrekkelijker. Gek eigenlijk, want hij heeft nu minder kennis en minder ervaring. Wat is er veranderd? Bij het opknappen van Mark’s bio heb ik rekening gehouden met acht spelregels. Ik gebruik ze als ik samen met auteurs profielteksten schrijf voor boeken en websites, maar ze gelden voor elke tekst waarin je wilt vertellen wie je bent en wat je doet.

 1. Geef jezelf een menselijk gezicht

Het lukt alleen om jezelf een menselijk gezicht te geven als je menselijk gedrag en menselijke eigenschappen communiceert, bij voorkeur in gewone mensentaal. Een robot is ‘werkzaam’, maar een mens ‘helpt’. Als je partner jou introduceert op een feestje wil je toch ook niet dat hij of zij zegt: ‘Dit is mijn man, hij is werkzaam in de industriële sector op strategisch niveau voor cliënten met focus op innovatie, groei en substantiële aandacht voor klimaatvraagstukken.’

Omdat je persoonlijk wilt zijn moet je je bio altijd beginnen met je naam – er is nu eenmaal niets persoonlijker dan je naam, en je wilt toch dat ze ‘m onthouden?

Beschrijf ook waarin jij verschilt van andere mensen, bijvoorbeeld door informatie over je privéleven toe te voegen, want dat maakt je menselijker dan welke originele functieomschrijving dan ook. Pieter Zwart, CEO van CoolBlue, laat op op Twitter bijvoorbeeld weten dat hij niet alleen maar bezig is met werk:

Eindbaas Coolblue, Ondernemer, E-commerce, Technologie, T-rex, Feyenoord en de Zon.

 2. Schrijf luchtig en met humor

Wil je jezelf een menselijk gezicht geven, gebruik dan humor en zelfrelativering omdat dit unieke menselijke eigenschappen zijn. Humor mag in geen bio ontbreken, maar gebruik het wel met mate, een bescheiden grapje (hardlopen, hard werken) volstaat. Niet iedereen heeft evenveel, of hetzelfde gevoel voor humor.

De verschillende profielteksten van journalist en auteur Erwin Wijman zijn relatief neutraal. Een slimme zet, want hoewel hij op z’n zachtst gezegd met veel humor schrijft, wil hij als journalist ook een zekere professionaliteit benadrukken. Er zit in elke bio van hem een knipoog, in het volgende geval zorgvuldig verstopt in het laatste woord.

Schrijver, journalist @NRC @FD @Adformatie @OnzeTaal @NUnl en meer. Schrijfcoach. Op radio/tv/in bladen als naam- en merkexpert en autopsychosocioloog.

3. Val met de deur in huis

Val met de deur in huis en vertel direct wat je wil dat mensen van je weten. Mensen lezen zo weinig en zo snel dat je je primaire boodschap niet moet uitstellen. Spanning opbouwen doe je maar in een boek. In een korte bio op een website waar mensen misschien maar vijftien seconden blijven plakken, heb je geen tijd te verliezen.

Op zijn website begint Ben Tiggelaar zijn bio direct met zijn missie:

Dr. Ben Tiggelaar (1969) is onafhankelijk onderzoeker, schrijver en trainer. Zijn doel: mensen helpen hun dromen om te zetten in actie.

4. Onderbouw je autoriteit

In de meeste gevallen gebruik je een bio als een etiket op een product, bijvoorbeeld een blog, een boek of een rapport. De waarde die een lezer hecht aan dat product wordt daarom mede bepaald door je bio, zorg er dus voor dat deze enige autoriteit uitstraalt, bij voorkeur gebaseerd op de kwaliteiten die aansluiten bij het onderwerp.

Sommige bio’s zijn zo bescheiden, humoristisch of niet-zakelijk dat je de betrokken persoon en wat hij doet of schrijft niet meer serieus neemt. Verwacht dan ook geen flauwe grappen in de bio van de Nederlandse onderhandelingsexpert George van Houtem, dat zou zijn status als onderhandelaar en adviseur ondergraven:

Mr. George van Houtem MBA is als vennoot aan Holland Consulting Group verbonden. George is onderhandeldeskundige en tevens samen met prof. dr. Willem Mastenbroek mededirecteur van HCG onderhandelingstituut. Hij begeleidt onderhandelingen, onderhandelt, bemiddelt bij conflicten en traint en coacht op onderhandelingsvaardigheden en –technieken. George van Houtem spreekt op congressen en seminars.

 Regelmatig publiceert hij over onderhandelingen. Zijn boeken ‘De dirty tricks van het onderhandelen’ en ‘Onderhandelen als het heet wordt’ zijn management bestsellers geworden.

PS Het belang van autoriteit is ook de reden om je bio bij voorkeur in de derde persoon enkelvoud te schrijven. Iedereen weet dat je die tekst zelf hebt geschreven, en toch straalt deze meer objectiviteit uit.

5. Schrijf verschillende bio’s voor verschillende doelgroepen

Ik raad auteurs aan om een standaardbiografie te schrijven van driehonderd tot vijfhonderd woorden en deze te gebruiken als basis voor aangepaste versies. Verschillende media en doelgroepen vragen om verschillende profielteksten. Vraag je in elke situatie af welke kwaliteiten je meer of minder aandacht moet geven. Pas ook je taalgebruik aan als dat nodig is. Op Twitter kun je je misschien meer humor veroorloven dan op de back cover van je boek.

6. Schrijf actuele teksten

Houd rekening met de halfwaardetijd van je tekst. Als jij en je werkzaamheden veranderen maar je bio blijft hetzelfde, dan kun je verkeerde verwachtingen scheppen. Probeer een bio dus actueel te houden, als het medium het toelaat; als je een bio schrijft voor de flaptekst van een boek, dan kun je er maar beter voor zorgen dat de tekst wat tijdlozer is.

Als je al een Bekende Nederlander bent kun je de beperkte ruimte maar beter gebruiken om mensen op de hoogte te houden van recente ontwikkelingen. Ondernemer Hennie van der Most laat op Twitter weten waar hij dit jaar mee bezig is:

100 % Ondernemer. In 2015 wordt er volop gewerkt aan Speelstad Rotterdam. Nieuwe activiteit binnen het Van der Most concern: revisie van kermisattracties

7. Kort, korter, kortst

Een goede bio is kort.

Nog preciezer: een goede bio moet niet meer tijd kosten om te lezen dan gebruikelijk is bij het gekozen medium. Je Twitterprofiel moet zo kort mogelijk zijn omdat niemand veel tijd zal nemen om het te bestuderen. Je LinkedInprofiel kan veel uitgebreider zijn (of meerdere lagen bevatten) omdat mensen specifiek naar jouw LinkedInpagina gaan om meer te weten te komen over jou.

Je beperken tot de essentie zorgt ervoor dat iedereen precies weet wat jij wil communiceren. Dit is de Twitterbio van auteur Sarah Gagestein:

Taalstrateeg en framingexpert. Auteur van ‘Denk niet aan een roze olifant’.

8. Zorg dat je bereikbaar bent

Het heeft weinig zin om jezelf actief te profileren als mensen je niet snel en makkelijk kunnen bereiken. Voeg daarom altijd je e-mailadres, telefoonnummer of website toe. Richard Engelfriet maakt op LinkedIn duidelijk dat de deur altijd openstaat:

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker en columnist. In zijn vrije tijd zingt hij in coverband Rizotto. Engelfriet is auteur van diverse managementtitels, waaronder ‘Zo simpel kan het zijn’, ‘Hoe vang ik een rat?’ en ‘Passie!’. Weekblad Intermediair omschreef hem als ‘Nederlands meest ultieme netwerker’ en Dagblad Sp!ts als ‘passiegoeroe’. Direct met Engelfriet in contact? Bel dan via 06 1633 0906. Graag tot ziens!

 

Geerhard Bolte is uitgever van de uitgeverijen Haystack en Dialoog. Altijd op zoek naar goede ideeën voor managementboeken. Mail hem via [email protected].

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x