Een professioneel merk is uw unieke positionering als specialist. Het wijst de werkgever op uw waarde. Een persoonlijk professioneel merk kan omschreven worden als een verzameling van duidelijk gestructureerde voordelen, van professioneel tot persoonlijk. Ook als u geen belang hecht aan het bouwen van een merk, heeft u er toch een. Zo omschrijven je collega's en je baas je. Als je werkt aan je eigen reputatie (ook bij het schrijven van een cv), kan je carrière succesvoller worden.
Waarom zijn klassieke cv's niet meer effectief?
Denk maar eens na, hoe vaak heb je zulke zinnen al gelezen:
- "Verantwoordelijke en ambitieuze specialist"
- "Ik werk geweldig in een team"
- "Georganiseerd en resultaatgericht"
- "Conflict- en stressbestendig"
Wij zullen voor u antwoorden: dergelijke zinnen zijn te vinden in bijna alle cv's. U kunt het toegeven, aarzel niet: u heeft waarschijnlijk ook een paar van deze zinnen in uw CV. Ga nu eens staan in de schoenen van de werkgever. Hoeveel keer per dag moet een HR-manager deze gemeenplaatsen lezen?
Het probleem is dat veel overgebruikte cv-zinnen niet echt iets specifieks over u beschrijven. Het is beter om een persoonlijk merk op te bouwen en een uniek cv te schrijven.
Vier stappen om een uniek cv op te stellen op basis van een persoonlijke merknaam
Branding is niet alleen voor bedrijven. Als u solliciteert naar de positie van uw dromen, moet u individualisme en creativiteit tonen, om u te onderscheiden van andere kandidaten. Wij vertellen u hoe u persoonlijke unieke waarde kunt vinden en demonstreren aan potentiële werkgevers. Er zijn slechts 4 eenvoudige stappen.
1. Toon jezelf: kom met een duidelijk doel
Geef de HR-manager een "clue". Leg kort uit hoe uw vaardigheden waardevol zijn voor het bedrijf en hoe ze verschillen van andere kandidaten. Ga er niet van uit dat elke kandidaat dat zal doen. In feite zijn de meeste cv's cliché's.
2. Pas op voor visuele experimenten
Klassiek zwart op een witte achtergrond is vaak het beste. Gebruik niet meer dan 3 kleuren of tinten. Maak van uw persoonlijke presentatie geen regenboog;
3. Toon uw online aanwezigheid
Wat je laat zien op je persoonlijke site, blogs of sociale netwerken is een belangrrijk onderdeel van je professionele identiteit.
- Link naar uw site. Als u blogt of een thematische site beheert die overeenkomt met uw professionele activiteit, zorg er dan voor dat u deze deelt. Link naar video's. Tot nu toe is dit een zeldzaamheid, dus je hebt een kans om op te vallen.
- Link naar uw LinkedIn-profiel. In het ideale geval geeft je profiel een overzicht van je professionele vaardigheden en is er bewijs van eerdere projecten.
- Moet je recensies op je cv zetten? Zeker weten!
4. Vertel over eerdere ervaring en prestaties
Het gaat om je professionele achtergrond. Vermijd jezelf "creatief, ambitieus, georganiseerd, uitgaand, stressbestendig" te noemen. Iedereen kan het over zichzelf schrijven. Maar kom met 'bewijzen'.
Het hele plaatje
Controleer de lay-out. Er zijn veel open source voorbeelden van hoe een effectief modern cv er uit moet zien. Een daarvan staat op graphicriver.net. We zien een strak ontwerp, een neutraal kleurenschema en een handige indeling in thematische blokken.
Kortom: Creëer uw persoonlijke merk. Focus op uw professionele prestaties en doelstellingen. Zorg voor een positieve reputatie en kom met een duidelijke reden waarom u bij uitstek geschikt bent,
BRON: LOGASTER
Tip v.d. redactie:
Zie ook de kennisbank pagina over Personal Branding.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO