Troy Carter, het databrein achter wereldsterren

Columns

Mensen zijn voorspelbaar. Troy Carter heeft die voorspelbaarheid gebruikt om een jaloersmakende carrière op te bouwen. Waarschijnlijk heb je nog nooit van hem gehoord. Toch heeft Will Smith hem ooit een platencontract aangeboden toen hij op zeventienjarige leeftijd bij rapgroep 2 Too Many zat. Het succes duurde nog geen jaar. De groep verloor het platencontract. Nu is hij inmiddels een gewild man in Hollywood. Waarom? Omdat hij de muziekindustrie compleet heeft veranderd.

Troy Carter werd geboren in 1972 en groeide op bij zijn oma in Philadelphia. Met gescheiden ouders, een vader die zijn nieuwe vriendin neerschoot en zonder middelbare-schooldiploma heeft Carter nauwelijks kans van slagen in het leven. Toch raakte hij eind jaren negentig in contact met Eve. Zij was toen nog een opkomende ster en hij werd haar manager. Het was de kans voor Troy om zijn managerskwaliteiten te ontplooien. Door het succes van Eve begon hij al snel andere nieuwe sterren te managen zoals Nelly, Floetry, Lady Gaga en sinds kort ook John Legend. Allemaal bekende namen. Dankzij Troy Carter's innovatieve manier van werken.

Waarom willen alle grote namen Carter als manager? De muziekindustrie draait om verkoop. Elke zanger wil een nummer één hit scoren, want dat betekent commercieel succes. Voorheen was het altijd een behoorlijke gok of een artiest of nummer populair zou worden. Er moest vooraf flink worden geïnvesteerd, maar de ROI was onzeker. Allereerst moesten radio- en televisiezenders worden overtuigd om het nummer te draaien, om vervolgens slechts te hopen dat het publiek er ook waardering voor had. Troy vond dat dit anders moest. Hij wilde het succes in eigen hand hebben.

Dankzij een geniale ingeving veranderde Troy de muziekindustrie

Troy realiseerde zich dat veel sterren gebruik maken van social media om hun naamsbekendheid en binding met fans te vergroten. Jay-Z en Beyonce posten bij de geboorte van hun eerste kind een handgeschreven notitie met een foto op Tumblr en Katy Perry deelt berichten met haar vijftig miljoen volgers op Twitter. Carter begreep dat er veel meer uit social media te halen viel. Hij zag het als een waardevolle schat die enorm veel kennis over de fans biedt: wat ze leuk vinden, wat ze graag doen, waar ze over praten en wat hun standpunten daarover zijn. Door die data te analyseren en toe te passen, weet Carter wat een celebrity moet zeggen om populair gevonden te worden.

Het blijft echter niet alleen bij data via social media. Wie binnenkort tijdens een concert van John Legend meezingt met een bepaald nummer kan meer vergelijkbare nummers van John Legend verwachten. Sensoren meten namelijk wanneer er meer beweging in de zaal is en wanneer het publiek meezingt of niet.

Wat Troy ons leert, is dat vragen aan het publiek wat hun mening is, wat ze interessant vinden en wat ze graag willen doen niet hetzelfde is als het daadwerkelijke gedrag van mensen. Troy gebruikt data om het echte gedrag van mensen te analyseren. Hij kijkt naar wat we onbewust vinden en doen, en niet naar wat we bewust en rationeel vinden en doen. Deze manier van data-analyse kan uiteraard ook worden toegepast in vele andere branches. Denk aan wat mensen echt van een bepaald merk vinden of wat mensen echt motiveert om gezonder te gaan leven. De data is er. Door deze slim toe te passen met behulp van analytics kun je echt verschil maken.

Door: Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Online Marketing