Een aantal online ondernemers rekenen I-deal kosten door!

We leren er niets van. Hebben we net de discussie achter de rug over de onzin van het doorrekenen van pinkosten, worden we nu geconfronteerd met online ondernemers die hun ideal-kosten aan de consument doorrekenen. Wat een waanzin. Het gevoel bekruipt me dat er ondernemers zijn die het niet waarderen als de consument producten bij hun koopt. “Leuk dat u iets koopt, maar wilt u wel de extra kosten betalen.” Het duidt op een vorm van arrogantie die je als online ondernemer helemaal niet kan veroorloven. De consument surft zo naar de concurrent toe.

Ideal is een geweldige manier om te betalen voor online ondernemers. Het is simpel, je hebt als ondernemer de onbetwiste dat het product betaald is voordat het uitgeleverd wordt. Tegelijkertijd s voorkomt deze vorm van direct betalen dat de klant bedenktijd heeft en toch nog bij een ander gaat shoppen.
Toegegeven ideal is niet gratis voor de ondernemer en iedere handeling kost je als ondernemer geld. Edoch, iedere andere vorm van betaling, zowel contant in de winkel, betaling bij aflevering, facturering achteraf kost veel meer. Die kosten zullen er altijd zijn. Stelt u zich voor dat de winkeljuffrouw zegt: “Omdat u contant betaald moet ik u 2 euro extra rekenen.”
Als ik dit soort berichten lees, vraag ik me altijd af of dit soort calculatieve waanideeën helemaal wordt doorgevoerd in hun multichannelstrategie. Het zou dan ook de andere kant op moeten werken. Immers de online-formule is veel goedkoper dan de winkelformule. Geen vestigingen, geen decentrale voorraden, minder personeel. Zou dat impliceren dat het portfolio in deze onlineshops ook goedkoper is dan in de winkel? Los van de enkele discounter, zie ik dat persoonlijk niet direct terug. Dergelijke vorm van kanaaldifferentiatie zou bij vele multichannel-ondernemingen ook leiden tot enorme kannibalisatie.
De kracht van een online-kanaal voor de consument is toegankelijkheid, gemak, transparantie. Voor de multichannel ondernemer is het locatie-ongebonden verkoop, flexibiliteit en de kans om een relatieverdieping aan te gaan met zijn klanten met behulp van informatiemanagement en ecommerce-mogelijkheden.
Blijf vast houden aan die waarden en laat je niet verleiden tot klantonvriendelijke stappen als doorrekening van ideal-kosten. Wees slim, benut de kracht van het online-kanaal. Vergroot je distributiegebied, maak de stap naar upselling en stoot door naar een meer personalised approach. Weet wie de klant is, wat hij/zij eerder gekocht heeft, stem je marketing af op de unieke persoon. Bindt de klant met extra service. Haal meer uit dat ene moment en uit die ene klant.
Kosten als Ideal zijn verwaarloosbaar en zitten in je prijsbepaling van je product. Kies er zeker niet voor om klanten af te stoten, door ze extra onzinnige kosten in rekening te brengen net nadat de klant besloten heeft het product bij je te kopen. Het risico is dat de klant zich bekocht gaat voelen.
Recentelijk kocht ik online een waveboard voor mijn dochter. Prijs waveboard 49,50, TNTkosten 6,95 en idealkosten 0,75 euro. Ik betaalde de idealkosten maar in mijn achterhoofd vroeg ik me verbaasd af waarom deze strategie? Hadden ze niet veel beter mij kunnen wijzen op een extra accessoire zoals een helm, kniebeschermer, een waveboardtas enz. Waarom niet de vraag of de waveboard voorzien moest worden met een kaartje of cadeauverpakking? Waarom niet een week na ontvangst een mailtje met de vraag of de waveboard goed was ontvangen of alles beviel, of er toch niet behoefte is aan scheenbeschermers of een downloadable dvd met instructies enz. Als ondernemer moet je inderdaad rendement maken op je producten, echter dat impliceert meer dan het doorberekenen van kosten. Bedenk, die 75 cent zal je als onderneming geen toekomst garanderen. De klant zelf wel!!!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap