Channels

Beste ondernemer,

U heeft een bedrijf wat paperclips fabriceert en verkoopt. Frits werkt al 10 jaar als verkoper bij u. Frits = paperclip. Hij weet er alles van. Hij weet ook alles van computeren. Lekker op internet zitten. En is er ook nog nooit vanaf gevallen. Frits zit op Hyves en heeft meer dan honderd ‘vrienden’. Maar die willen niet met hem over paperclips krabbelen dus Frits zit nu ook op LinkedIn. En op Facebook. En op Twitter. “Tweet tweet”.

Het zal u allemaal de spreekwoordelijk biet wezen. Wat Frits thuis doet moet hij weten. En dat weet Frits ook. Hij verzameld op LinkedIn wel meer dan 300 ‘connecties’ die ook graag over paperclips discussiëren. Na drie maanden is het paperclip-leven van Frits buiten het bedrijf groter dan binnen het bedrijf. Natuurlijk … al zijn klanten, de toeleveranciers en zelfs enkele paperclip-wetenschappers zitten allemaal op LinkedIn. Maar daarnaast nog veel meer. Concurrenten, de klanten van concurrenten, de paperclip-guru’s uit het buitenland, allemaal.
U als ondernemer wil natuurlijk bijblijven. Drie maanden sjouwt u van seminar naar workshop. Van lezing naar meeting. Van presentatie naar …. whatever. Als er maar ‘social media’ op staat. Wat blijkt namelijk? U kunt geld verdienen met social media! Geld? Ja geld! Omzet verhogen, winsten vergroten, marges verbeteren. U gaat schatjehemeltjerijk worden!
Als u meedoet tenminste. “Meedoen?” denkt u. “Hele avonden achter die computer zitten linken, krabbelen en connecten?” “Nee, dank u beleefd”. 
Dat hoeft u ook helemaal niet. U heeft Frits.

Lees ook:

Impact van social media overschat?

Na een – u nietszeggend – maar enthousiast gesprekje met Frits. Gaat u online. Dat wil zeggen: Frits dus. Frits gaat de digitale markt op voor uw bedrijf. Hij linkt alles en iedereen aan elkaar. Uw bedrijf vaart er wel bij. Iedereen weet Frits te vinden en de paperclips gaan met bakken de deur uit. En dat zijn er veel.

U had dit natuurlijk zien aankomen. Meesterlijke zet! Wat u niet ziet aankomen is Frits. Die is intussen uw kantoor ingeslopen om even een gesprekje met u te hebben. Frits gaat er namelijk vandoor. U ziet in een frits .. uh flits .. uw leven voorbij schieten. Frits gaat natuurlijk zzp-en. Lekker zelf euro’s harken.
Frits weet u weer te verrassen. Hij gaat de papierbranche in. Natuurlijk is het spijtig dat Frits uw mooie bedrijf gaat verlaten. Maar voor Frits 10 anderen terwijl ééntje al genoeg is. Geen probleem. Geen concurrentiebeding-probleem. Geen wegwezenbonus-probleem. Morgen weer met frisse moed er tegenaan. Bye bye Frits.

De volgende ochtend staat Fleur op de stoep. Fleur is helemaal in social media en loopt de hele dag op haar iPhone te vegen. “Vrouwen”, denkt u. “De hele dag dat mobieltje poetsen. Het is maar een telefoon.” Echter bellen doet Fleur amper. Allemaal LinkedIn-en, Facebook-en, en nog meer-en. Perfect. U heeft weer eens de juiste aangenomen.
U gaat samen achter de computer zitten om de belangrijkste verkoopkansen uit het netwerk te vissen. Na een half uurtje gesprek, woorden, discussie, ^&#%^@& en talloze glaasjes water valt de stilte. Er is geen netwerk! Ja, dat van Fleur. Die verkocht hiervoor versnellingsbakken. Geen paperclip-netwerk. Geen paperclip-contacten, geen paperclip-kansen en geen paperclip-euro’s.

“Frits!”, denkt u. “Die Frits!  Frits is er met mijn netwerk vandoor. De boef!”
Uw advocaat zal die Frits wel eens even aanpakken. En dat is ook precies wat die advocaat zegt. “Ik zal ‘m wel eens aanpakken”, en geeft u daarbij alvast een lege ordner om straks alle facturen in op te bergen. Zijn facturen.
Frits weet van niks. Ja, van paperclips …. én papier inmiddels. Maar niets van boeven-handelingen. Hij ging gewoon ergens anders werken. Dat mag toch?

“Maar dat netwerk is toch ‘intellectueel eigendom’ van het bedrijf?” “Dat moet meneer Frits toch teruggeven, meneer de Rechter?”.
De Rechter krabbelt zijn baard eens. “Heeft u van te voren, toen meneer Frits bij u kwam werken hetzij op enig ander moment, daar afspraken over gemaakt met meneer Frits?”, vraagt hij. Nee dus.
“Heeft u enig idee hoe u daar afspraken met mevrouw Fleur over zou kunnen maken?” Nee dus.
“Heeft u enig idee hoe onervaren we in het bedrijfsleven – en zelfs in de rechtszaal – zijn met dit fenomeen?” Nee dus.

Social media gaat u niet even tackelen met een huishoudelijk reglementje of een extra alinea in de arbeidsvoorwaarden.
 Social media is als een (hele) rol plakband om uw bedrijf, mensen, klanten, kennis, diensten en maatschappelijk voorkomen heen gewikkeld. Het wordt één grote kluwen. Het plakt, je krijgt het niet meer uit elkaar, het is een warboel en u zou er na verloop van tijd het liefst een flinke trap tegen geven. “Werd het morgen maar weer als gisteren”, denkt u.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Mooie bijdrage, dank!

x
x